• Anonym (Stockholm)

Absolut INGEN lust - hjälp?

Hej!

Jag har såna enorma problem med min sexlust att det börjar tära rejält på mitt förhållande. Jag har under en lång tid (många år) ätit P-piller och de senaste åren även "lyckopiller" i omgångar. Båda två medicinerna har ju bieffekter som minskad sexlust så det har hela tiden varit ganska lätt att skylla på det och försöka ändå.

Nu har jag sedan årsskiftet ungefär varit utan både p-piller och antidepressiva. Några veckor i början av året mådde jag sååå bra och fick en liten wow-känsla, helt plötsligt så kände jag saker - både mentalt och fysiskt. Min sambo förstod inte alls varför jag ville ligga hela tiden... Jag tyckte det var helt fantastiskt. Men nu, några månader senare så är sexlusten som bortblåst igen. Jag känner verkligen iiiiingenting, kan nästan bli arg när min kille försöker något. Detta har ju lett till att vi mest går runt och är rädda för att ta i varandra och det är där med sex är som en rosa elefant i rummet.

Vad ska jag göra? Jag lider med min kille och jag mår själv väldigt dåligt över detta. Det bör tilläggas att vi aldrig haft dåligt sex när vi väl har det eller att det saknas känslor för varandra - snarare tvärtom.

• Svar på tråden Absolut INGEN lust - hjälp?
  • Meebo

Kanske kan börja med helt vanlig kroppsmassage och sen kan den som masserar fråga "Får jag ta där(på sexuellt upphetsande zon)?" eller "Får jag gå längre än såhär?".

Bara något enkelt men som kanske kan hjälpa massor.

• MrFlex

Jag tycker du ska ta upp detta med en läkare. Det låter onekligen som din bristande lust är pga hormonrubbning. Be om att via blodprov få dina hormonnivåer kontrollerade.

• Anonym (Stockholm)

Tack för tips! Att tillägga kan ju också vara att jag även i tidigare relationer fått höra att "jag är dålig på initiativ" men som jag skrev tidigare så har det varit så lätt att skylla på att det är medicinerna som gör att jag inte känner lust..

Nu är det bara ren frustration och jag blir ledsen när jag läser andra trådar där det bara står att man ska göra slut osv. Riktigt tråkig läsning, det är väl mycket bättre att försöka råda bukt med problemet.. För alla andra bitar i vårt förhållande är underbara <3

• Anonym (OST)
    Meebo skrev 2017-04-09 12:35:05 följande:

Kanske kan börja med helt vanlig kroppsmassage och sen kan den som masserar fråga "Får jag ta där(på sexuellt upphetsande zon)?" eller "Får jag gå längre än såhär?".

Bara något enkelt men som kanske kan hjälpa massor.

Helt allvarligt, får jag ta där? Är du 12 år?
  • Meebo
    Anonym (OST) skrev 2017-04-10 17:56:35 följande:
    Helt allvarligt, får jag ta där? Är du 12 år?
    TS skriver själv att de "går runt och är rädda att ta i varandra" så är det då inte viktigt att fråga om lov innan man börjar ta på en sexuell zon?
  • Anonym (.)
    Meebo skrev 2017-04-10 23:05:41 följande:

TS skriver själv att de "går runt och är rädda att ta i varandra" så är det då inte viktigt att fråga om lov innan man börjar ta på en sexuell zon?

Nej, inte om man varit tillsammans o bor ihop sedan länge. Såpass mycket måste man kunna tolka via kroppspråk.
  • Anonym (relaterar...)

Alltså oj vad jag känner igen mig i detta. Inte för att jag är medicinlös just nu, men jag va det i ett halvår förra året och då var det lite som du beskriver. Jag började dock med medicin igen sen och nu har jag den eftersom det ändå inte var någon vidare förändring.
    Men jag har det också så, att relationen är hur bra som helst på alla andra sätt, men min lust är borta även om det blir så himla bra när jag väl är sugen om jag nu blir det...

• Anonym (Kvinna 48år)

Känner igen mig.

Själv ätit antidepressiva ett år men slutade sakta . Nu höll jag på att gå in i väggen så ville läkaren ge mig antidepressiva igen. Nej tack sa jag och började ta kosttillskott både morgon och kväll men även aminosyror jösses vilken skillnad.

Piggare,kåtare och gladare. Funkade för mig i alla fall ..kanske något att prova

Sköt om dig lycka till

• Anonym (quidproquo)

Piller i all ära, och lust hit och dit... Tyst

Tar fasta på det du skriver om att när ni väl har sex så är det bra, och i övrigt så trivs ni tillsammans.

Så här, när jag och min hustru hade vår första "sexuella svacka" i vår relation - som ledde till enorm frustration, att vi började glida isär, tjafs och bråk om annat (delvis pga avsaknad av sex). Så började vi helt sonika att "schemalägga" sex.

Ja, det må låta absurd och totalt "osexigt". Men för oss funkade det! Vi delade nämligen samma känsla av att "sexet var bra", "Faan, det här borde vi göra oftare!". Men ändå så fick vi inte till det - vi var inte synkade helt enkelt. Jag gick runt med min lust, hon gick runt med sin. Tog inte jag initiativ så tog inte hon några initiativ.

Tillslut så sa vi "Torsdagkväll kl 21:00" - då har vi sex.

Det ledde till att vi, förutom att vi hade sex på torsdagkvällar kl 21:00, att vi började ha mer sex, på andra dagar och tider, helt spontant.

Det finns sådana där klyschor om att sex föder sex, det gäller bara att komma igång. Och har man väl ställt undan cykeln för vintern, så är det bara att se till att plocka fram den och börja cykla. Men till viss del så stämmer det skulle jag säga.

Sen så ska man givetvis vara aktsam om lusten. Säger inte att man skall göra saker mot sin vilja, eller inte bejaka sin lust (och ev problematik runt den). Men eftersom du säger att ni har bra sex, ni trivs i övrigt. Så skulle jag inte gå runt och "vänta i tid och otid". Då finns risken att lusten aldrig infinner sig och vips så leder det till andra frustrationer och slitningar i relationen.

• Anonym (Vill prova)
    Anonym (Kvinna 48år) skrev 2017-04-11 00:04:14 följande:

Känner igen mig.

Själv ätit antidepressiva ett år men slutade sakta . Nu höll jag på att gå in i väggen så ville läkaren ge mig antidepressiva igen. Nej tack sa jag och började ta kosttillskott både morgon och kväll men även aminosyror jösses vilken skillnad.

Piggare,kåtare och gladare. Funkade för mig i alla fall ..kanske något att prova

Sköt om dig lycka till

Vad åt Du?
  • Hmm666

Trapoa ner på dom antideprissiva tabletterna och försök sluta med dom. Dom är otroligt beroendeframkallande. Och försök jobba med en psykolog ist, och ta reda på och lös dom anledningarna varför du är deprimerad.

Problemen kommer alltid finnas kvar om du inte tar itu med dom spelar ingen roll hur mycket piller du tar.

• Anonym (Stockholm)

Tack så hemskt mycket för alla svar! Väldigt nyttig läsning och jag tar tillvara på era kommentarer, framförallt det där med att schemalägga osv. Jag har hört det förr och du har verkligen en poäng i det sär med att inte vara synkade, det är lite så det känns. Sen går det för lång tid och så märker man att vi båda går och tänker på sex men ingen gör något åt saken.. Men det är väl bara göra det helt enkelt. Tror absolut på att sex föder sex, det är bara så jäkla svårt att vara den som tar steget.

Till dig som ifrågasatte om någon var 12 år pga ett konkret tips om massage - skärp dig. Så extremt onödig kommentar och jag skäms verkligen för folk som inte har något bättre för sig än att skriva sådana kommentarer till folk man inte känner.

Peace och glad påsk!

Svar på tråden Absolut INGEN lust - hjälp?