• Svar på tråden Pojknamn!?
  • fluu
    Anonym (Var snäll) skrev 2017-04-12 18:59:17 följande:
    Nu bor vi i Sverige.

    Bra pojknamn:
    Carl
    Erik
    Gustav
    Oscar
    Viktor
    Tänk, att jag bor i Sverige har jag koll på. Men speciellt inom Europa har vi många gemensamma kulturella rötter så är något klassiskt i ett land är det oftast inte helfel i något annat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Var snäll)
    fluu skrev 2017-04-12 19:04:44 följande:

    Tänk, att jag bor i Sverige har jag koll på. Men speciellt inom Europa har vi många gemensamma kulturella rötter så är något klassiskt i ett land är det oftast inte helfel i något annat.


    Frågan till dig blir varför du inte vill ge ett namn som är rätt?

    Namn har blivit en klassmarkör l Sverige. Yngre, naiva föräldrar från lägre samhällsklasser tänker inte utan väljer något de tycker låter sött eller coolt. Sedan får barnet ta de negativa konsekvenserna det innebär att ha ett namn som doftar socialgrupp 3.
  • fluu
    Anonym (Var snäll) skrev 2017-04-12 19:20:09 följande:
    Frågan till dig blir varför du inte vill ge ett namn som är rätt?

    Namn har blivit en klassmarkör l Sverige. Yngre, naiva föräldrar från lägre samhällsklasser tänker inte utan väljer något de tycker låter sött eller coolt. Sedan får barnet ta de negativa konsekvenserna det innebär att ha ett namn som doftar socialgrupp 3.
    För det första så finns det inget som är helt rätt. För det andra tipsar jag inte efter min egen smak.

    Namn är absolut klassmarkörer, men jag kan lova dig att det är ganska osannolikt att det inte är samma personer som döper till Kevin och Tindra som döper till Valfrid eller Casimir. Lovar.
    Sedan är jag ganska säker på att till och med du hade tyckt att det var tråkigt om alla bara hette Carl, Gustav, Erik och Viktor.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nandez

    Vincent är verkligen ett sådant namn. Känner en kille som är 20+ och han tillhör verkligen inte socialgrupp 3. Han har pluggat på universitet o.s.v.

  • elyse

    Ge exempel på tre namn du gillar så kan vi fylla på i liknande stil.

  • lillamig1236

    Jag personligen gillar namn som Lennox, Konstantin, Melvin, Theodor och Leonel. Kanske inte jätteovanliga namn, men ändå lite mer ovanliga. Lite uttjatat med namn som  Adam, Alex, David, Liam och alla de vanligaste namnen osv.  Glad

  • Anonym (Hedra ovanliga namn!)

    Idag är det så att man vill inte ha de namn man själv växte upp med. När vi väntade våran pojke ville vi ju verkligen inte ha tex viktor och robin osv, för det var de namn som vi hade runt oss i våra årskullar. därför blir det att man dras till de mer ovanliga namnen , och därför har de gamla namnen kommit tillbaka. Pch man ska aldrig lyssna på vad andra säger så länge du känner att ert namn på barnet passar genom hela livet så är det bra!!

    Till dig som som syftar på att vissa namn tillhör socialklass 3 så måste jag nu fråga dig vad som grundar i den komentaren och vilka namn har du som fakta att ge? Då min familj inte har de klassiska namnen som carl osv så antar jag att du skulle klassa oss som socialklass3? Men vad har du för fakta om oss som familj som gör att det är berättigat att sätta oss i en sådan samhällsgruppering?

  • ostpaj
    Anonym (Var snäll) skrev 2017-04-12 18:59:17 följande:

    Nu bor vi i Sverige.

    Bra pojknamn:

    Carl

    Erik

    Gustav

    Oscar

    Viktor


    TS skrev "gärna lite mer ovanliga! Var kreativa!" om du missade den biten.

    Ja jösses. Du måste ha gnuggat dina kreativknölar hårt.
  • nnnnnnnn

    Lennox, (ca 500 st)
    Konstantin,  (Ca 2000 st heter detta eller Constantin)
    Melvin, (ca 8000 st har namnen Melvin eller Melwin)
    Theodor (ca 14 000 heter detta eller Teodor)
    Leonel. (ca 1200 heter detta eller Lionel)

     Adam, ca 27 000 st dvs dubbelt så många som Theodor
    Alex, ca 8000 st dvs ungefär lika vanligt som Melvin
    David,  ca 55 000 st dvs väldigt vanligt
    Liam ca 12000 st dvs ungefär samma som Theodor

    Det är väl bara Lennox och David som sticker ut åt vars ett håll. Övriga skiljer det inte så mycket på.

    Vill du vara säker på att barnets namn är ovanligt så kolla scb.se

    Ska ditt barn vara verkligen unikt i sin åldersgrupp så kan du kolla listorna över vanligaste namnen under 2016, 2015 osv. (Finns också på scb.se) Och ta något som ligger verkligen långt ner eller inte är med alls.
    Skulle gissa att namn som Lennart, Bert och Göran är rätt ovanliga som tilltalsnamn just nu.

  • fluu

    Slänger iväg en hög med namn till:

    Amadeus
    Astor
    Agaton
    Bastian
    Cesar
    Caspian
    Cornelius
    Dominik
    Emanuel
    Filemon
    Florian
    Gideon
    Isidor
    Jeremias
    Kilian
    Matteus
    Marius
    Malcolm
    Nicolai
    Rafael
    Silas
    Valentin
    Zacharias


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (qwerty)
    pepparmyntah skrev 2020-04-26 09:49:44 följande:
    Här finns en lista på ovanliga pojknamn som jag och en vän samlat ihop efter x antal timmars surfande. Puh :) Hoppas det kan hjälpa någon som letar unika namn.
     https://www.bebis.tips/ovanliga-pojknamn/
    Trådarna du svarar på är från 2017, de barnen är nog namngivna efter 3 år.
Svar på tråden Pojknamn!?