• anniiee12

Slempropp? Behöver jag ringa förlossningen?

Denna kom ut på toa nyss. Är det slemproppen? Behöver jag vara orolig och ringa förlossningen? Är bara i vecka 23 :( känner ingen annan värk eller så..

• Svar på tråden Slempropp? Behöver jag ringa förlossningen?
  • Anonym (Linda)

Sådär har mina flytningar sett ut till och från hela graviditeten. Nej du behöver inte ringa förlossningen- slemproppen kan lossna lååångt innan det är dags. Men är du osäker och känner av annat, som ex. starka sammandragningar eller värkar, så ring!

• Carambolan

Det är vanligt att delar av slemproppen lossnar och också återbildas igen. Det där på din bild är inte hela slemproppen, om det alls är en del av den.

• anniiee12

Usch, idag kom det igen :( har haft lite som mensvärk inatt men inget annat..

• Anonym (SSK neo)

Ring förlossningen så får du säkert komma in för en kontroll. Det ser ut på bilden som att det är lite blodstrimmor i slemmet vilket kan indikera att det är slemproppen. Har du dessutom nytillkommen mensvärksliknande smärta så tycker jag absolut att du ska åka in och be dem undersöka dig. Vill barnet ut i v.23 så är det bra om du får läggas in så tidigt som möjligt så att de hinner stoppa förlossningen eller om det inte går, ge dig kortison så att barnet klarar av andningen bättre om det kommer ut för tidigt. Du har rätt till vård, och du förlorar ingenting på att ringa och be om en kontroll. 

• anniiee12

Ringde förlossningen, de tyckte inte jag skulle åka in såvida jag inte får mycket sammandragningar, blod eller vattenavgång. Så bara att hålla tummarna att det inte händer nåt och den lille vill stanna kvar minst 10 veckor till :(

Svar på tråden Slempropp? Behöver jag ringa förlossningen?