• Vattumankillen

Är det inte dags att Sverige får sin första kvinnliga statsminister? Tycker ni att kvinnor är sämre politiker än män?

Det finns många olika grupper i det svenska samhället som diskrimineras men många påstår att Sverige skulle vara jämställt mellan könen när det är långt ifrån det.  Sverige är mycket bättre än de flesta andra länder men det är långt ifrån att Sverige skulle vara helt jämställt.
    Exempelvis är det betydligt fler män i de flesta företagens styrelser, män tjänar genrelltsätt mer än kvinnor och exempelvis har Sverige aldrigt haft en kvinnlig statsminister.
    Det kan inte vara slumpmässigt att Sverige inte haft en kvinnlig statsminsiter någon gång än,  kvinnliga politiker har det svårare och sorters bort innan de når några toppositioner i de olika partierna oftast.  

Man ska inte rösta på något parti bara för det är en kvinna eller man men det skulle vara väldigt symboliskt om Sverige fick sin första kvinnliga statsminister.
    Då skulle det vara ett bevis på att det gär att lyckas som kvinna om man är politiker.
    Alla andra nordiska länder och väldigt många andra västländer  har redan haft en kvinna som statsminister/premiärminister så det handlar inte om att Sverige skulle vara bättre än andra länder i det här fallet utan istället väldigt dåliga.

Inte för att jag stödjer Moderaterna men det är just nu enda chansen att det blir en svensk statsminister närmaste åren är om  Alliansen vinner valet 2018 och det största partiet i blocket vilket troligen blir Moderaterna och därmed deras partiledare Anna Kindberg Batra.

Själv tycker jag de rödgröna partierna är bättre på jämställdshetsfrågor än Alliansen men det finns ändå fördelar om Alliansen vinner valet 2018 för då får troligen Sverige sin första kvinnliga statsminister,

Tycker ni att män eller kvinnor är bättre som politiker?
    Påverkas ni av vilket kön partiledaren har när ni röstar i riksdagsvalet eller gjorde det förut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-12 21:59
    Skrev fel och det går inte redigera texten i efterhand, Menade att enda chansen det kan bli en kvinnlig statsminster i Sverige närmaste tiden är om Alliansen vinner valet 2018

• Svar på tråden Är det inte dags att Sverige får sin första kvinnliga statsminister? Tycker ni att kvinnor är sämre politiker än män?
  • Anonym (123)

Jag röstar inte baserat på partiledarens kön. Det vore väl sexistiskt

• Anonym (Rosa?)

Det kan ju bli ett rosa parti som vinner också. Då blir det också en kvinna som statsminister (eller två, beroende på hur de gör). Dock är det mindre troligt. Jag skulle gärna se AKB som statsminister. Nej, jag röstar inte efter kön - jag röstar efter grundläggande värderingar och ideologi. 

• Vattumankillen
    Anonym (Rosa?) skrev 2017-04-12 22:29:56 följande:

Det kan ju bli ett rosa parti som vinner också. Då blir det också en kvinna som statsminister (eller två, beroende på hur de gör). Dock är det mindre troligt. Jag skulle gärna se AKB som statsminister. Nej, jag röstar inte efter kön - jag röstar efter grundläggande värderingar och ideologi. 

Vilket parti syftar du på när du syftar på ett rosa parti?

I riksdagsvalet 2018 kommer man troligen ha välja mellan två olika block Alliansen och de rödgröna som avgör vad det blir regering. Och möjligvist kommer det vara så att F! kommer in i riksdagen och blir därmed en del av det rödgröna blocket och Sverigedemokraterna kommer att påverka eller bli en del av Alliansen. Om de rödgröna vinner valet så kommer mycket troligen Stefan Löfgren fortsätta som statsminister eftersom han kommer ifrån det blockets största parti Socialdemokraterna.
  • Anonym (en annan feminist)

Det är inget självändamål för min del att ha en kvinna som statsminister. Jag tycker ändå vi har kommit så långt att det händer när det händer.

Det vore roligt om fler kvinnor engagerade sig i politiken men själv orkade jag bara sitta i en dassig kommunal nämnd i 2-3 år, vi var i opposition och alla beslut var redan beredda. Kändes som helt bortkastad tid alltså, lika roligt som att se färg torka.

Respekt till de som orkar hålla på.

• Vattumankillen
    Anonym (Rosa?) skrev 2017-04-12 22:29:56 följande:

Glömde tilläga att det måste ha blivit ett missförstånd. I praktiken är det bara att välja mellan vem om kan bli statsminister, Anna Kindberg Batra ifrån det största partiet i Blocket i Alliansen och Stefan Lövfgren ifrån största partiet i Blocket i de Rödgröna. Möjligtvist kan det bli så att Centerpartiet blir det största partiet i Alliansen men inte troligen, i så fall om det sker så blir då troligen Anna Lövgren statsminister om Alliansen vinner valet 2018.
  • Anonym (Höj nivån, kvinnor!)

Mona Sahlin, Åsa Romson, Gudrun Schyman, Margareta Winberg och Birgitta Ohlsson m.fl.. Listan kan göras lång. Kvinnors inverkan på svensk politik har så gott som enbart varit negativ. De kvinnliga politikerna saknar strategi och fattar känslomässiga beslut utan tankar på konsekvenserna.

• Tecum

Varför är det så viktigt att en kvinna blir statsminister? Huvudsaken är väl att de är med i toppen och har inflytande på samma villkor som männen.Politiken är väldigt jämställd sett till könsfördelningen och de två näst tyngsta posterna i regeringen, utrikes- och finansministrarna, är kvinnor.

Blev Storbritannien mer jämställt under Margaret Thatcher? Teresa May är ingen större stjärna och om olyckan är framme heter Frankrikes nästa president Marine Le Pen. Är det positivt för kvinnor?
    Kompetens ska gå före kön i alla lägen.

Anonym (Höj nivån, kvinnor!) skrev 2017-04-12 23:14:28 följande:

Mona Sahlin, Åsa Romson, Gudrun Schyman, Margareta Winberg och Birgitta Ohlsson m.fl.. Listan kan göras lång. Kvinnors inverkan på svensk politik har så gott som enbart varit negativ. De kvinnliga politikerna saknar strategi och fattar känslomässiga beslut utan tankar på konsekvenserna.

Jag har bara en sak att säga till dig.

Donald Trump.
  • Bibbidi
    lejonetDaniel skrev 2017-04-12 21:58:11 följande:

Påverkas ni av vilket kön partiledaren har när ni röstar i riksdagsvalet eller gjorde det förut?

De är lika bra och lika dåliga. Ens lämplighet ligger inte i ens kön, finns ju idioter både hos kvinnor och män och tvärtom. 

Nej påverkas inte och det hoppas jag ingen gör. 

Alltså dags och dags... bäst lämpad på rätt plats. Kommer säkert komma en kvinnlig statsminister så småningom, men man ska ju inte rösta dit en person bara för ens persons köns skull. Då blir det ju fel ur jämställdighetssynpunkt i alla fall, eftersom ens kön inte ska bestämma sådana saker.
  • Bibbidi
    Anonym (Höj nivån, kvinnor!) skrev 2017-04-12 23:14:28 följande:

Antar  att du är åt höger eftersom alla utom en av de du dar nämnt tillhör vänstern så vitt jag kan se. Skrattande
    Anonym (en annan feminist) skrev 2017-04-12 23:47:55 följande:

Donald Trump.
  • Bibbidi
    Bibbidi skrev 2017-04-12 23:56:05 följande:

Antar  att du är åt höger eftersom alla utom en av de du dar nämnt tillhör vänstern så vitt jag kan se. Skrattande
    Alltså vänster åt i politiken, inte att alla är vänsterartister... 

Trött trött trött
  • Aniiee

Det här är min inställning till frågan:

Jag är inte sexist, jag är meritokrat och tror på equality of opportunity snarare än equality of outcome.

Ordningen återställd
  • Physalis

I ett jämnställd samhälle spelar inte könet på individen någon roll. Jag tror vägen till ett jämställd samhälle är att leva efter jämställdhetens princip. Alltså är jag lika likgiltig till om det aldrig blir en kvinnlig statsminister som om nästa statsminister vore kvinna, sålänge denne gör ett bra jobb.

Din syn på jämställdhet och diskriminering skrämmer mig.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Höj nivån, kvinnor!)

Donald Trump.

Du tror att Mona Sahlin ens har hälften av hans intelligens. Det är inget fel med Donald Trump.
  • Vattumankillen
    lejonetDaniel skrev 2017-04-12 23:07:49 följande:

Glömde tilläga att det måste ha blivit ett missförstånd. I praktiken är det bara att välja mellan vem om kan bli statsminister, Anna Kindberg Batra ifrån det största partiet i Blocket i Alliansen och Stefan Lövfgren ifrån största partiet i Blocket i de Rödgröna. Möjligtvist kan det bli så att Centerpartiet blir det största partiet i Alliansen men inte troligen, i så fall om det sker så blir då troligen Anna Lövgren statsminister om Alliansen vinner valet 2018.

lejonetDaniel skrev 2017-04-12 23:07:49 följande:

Skriv fel. Centerpartiet partiledare heter såklart Annie Löff inte Anna Lövgren.
  • Equalizer

Det finns många olika grupper i det svenska samhället som diskrimineras

Vilka är dessa grupper och hur diskrimineras de?

Sverige är mycket bättre än de flesta andra länder men det är långt ifrån att Sverige skulle vara helt jämställt.

Det enda sättet vi kan uppnå totalt jämställdhet på är om alla är exakt likadana,vilket aldrig kommer att ske.

Exempelvis är det betydligt fler män i de flesta företagens styrelser

Det beror på att den privata äganderätten (ännu) ses som viktigare än statsfeminism.

män tjänar genrelltsätt mer än kvinnor

Det beror på att kvinnor i högre grad väljer låglöneyrken,dessutom så är kvinnor nettomottagare vad avser det statliga omfördelningssystemet (skatter).

Sverige aldrigt haft en kvinnlig statsminister.

Vems fel är det?

Det kan inte vara slumpmässigt att Sverige inte haft en kvinnlig statsminsiter någon gång än, 

Korrekt,det beror på att det inte är slumpen som avgör vem som blir statsminister.

kvinnliga politiker har det svårare och sorters bort innan de når några toppositioner i de olika partierna oftast.  

Ge några konkreta exempel på detta samt de bakomliggande orsakerna.

Man ska inte rösta på något parti bara för det är en kvinna eller man men det skulle vara väldigt symboliskt om Sverige fick sin första kvinnliga statsminister.

Korrekt,symboliskt men av litet praktiskt värde.

Då skulle det vara ett bevis på att det gär att lyckas som kvinna om man är politiker.

Finns det något i dagsläget som tyder på det motsatta?

Tror inte att könet säger särskilt mycket om ens politiska kompetens.

• Anonym (Hanna)

Jag bryr mig inte om könet på statsministern, men tycker det är viktigt att de som representerar Sverige och sitter i riksdagen speglar och företräder alla i Sverige. Därför ska det finnas män och kvinnor, unga och gamla, svenskar och invandrare osv osv. 

• Rataxes

Jag tycker det är på tiden att Sverige får en kompetent statsminister. Vad hen har mellan benen är ointressant i sammanhanget.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
    Anonym (Höj nivån, kvinnor!) skrev 2017-04-13 04:20:32 följande:
    Du tror att Mona Sahlin ens har hälften av hans intelligens. Det är inget fel med Donald Trump.
    Du menar förutom att han är mytoman, emotionellt instabil och får utbrott som en femåring varje gång hans administration försöker förklara något lite om hur kongressens beslutande och lagstiftande procedurer fungerar och att han tyvärr inte kan bestämma allt och få igenom sin vilja på tio minuter?

Oookej...
  • kvarnfot

Donald Trump.
    Vad har han med alla svenska misslyckade kvinnliga politiker att göra???

Tycker för övrigt inte att kön ska påverka valet. Det är väl annars bara att rösta på alliansen så får ni eran kvinna vid rodret!
Svar på tråden Är det inte dags att Sverige får sin första kvinnliga statsminister? Tycker ni att kvinnor är sämre politiker än män?