• serpam

Vatten i hjärnan Hydrocefalus

Hej alla!
    Förra tisdagen gick jag och min man till vårat planerade ultraljud. jag var då i vecka 18+2. Allt såg bra ut med med våran fina bebis tills hon kom till hjärnan. Hon sa att det fanns en avvikelse och gick och hämta läkaren som kollade igenom bebisens kropp och hjärna igen, allt var bra men det fanns mycket vätska i hjärnan.

Jag fick göra fostervattensprov och massa blodprov för olika sjukdomar.
    Vi ska få svar på tisdag om mängden vatten i hjärnan har minskat eller ökat och även om det är något kromosomfel, vilket han hade svårt att tro att våran bebis hade. Han sa att bebisen kan få vattenskalle. Har försökt hitta fakta på nätet men hittar inte mycket. 

Så nu vänder jag mig till er. Har någon fött ett barn med vattenskalle? eller har någon haft ett barn i magen med en ökad mängd vatten i hjärnan som sedan ökat/minskat?
    Tack för era svar!
  • Svar på tråden Vatten i hjärnan Hydrocefalus
  • Viiccii

Hej!
    Jag har själv inte haft ett barn med vattenskalle men ett av mina ex jag dejtade en kort period hade en son med vattenskalle. Vet att han hade slang som dränerade och att han var väldigt efter i utvecklingen. Min son som då var ca 1 år yngre kunde mer än honom om man säger så. 

Jag kan tyvärr inte svara på om det är vanligt dock och frågan är om han inte kanske hade någon utvecklingstörning också, jag har tyvärr ingen aning.

Men håller tummarna för att det minskar med vätskan och inte blir några större problem Hjärta

Svar på tråden Vatten i hjärnan Hydrocefalus