• Joel1399

Elfel på Saab 9-5

Hej!

Jag har ett elfel på min Saab 9-5. Batteriet står och laddar ur sig konstant när den står stilla. Har köpt ett nytt batteri till bilen men det hjälpte inte. Har läst runt lite och undrar om det kan vara tändspolen som har gått sönder?

Om nu tändspolen har gått sönder, går den att byta ut på egen hand eller är det verkstad som gäller? Senaste gången den var på verkstaden har dom uppmärksamt att tändspolen kan behövas bytas ut om det blir fel på bilen.
    Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Mvh Joel

• Svar på tråden Elfel på Saab 9-5
  • Rabarbapuppa

Din bil har fyra tändspolar.
    Normalt (på Saab) brukar det kallas "tändkassett" och man byter alltså inte enskilda tändspolar utan hela kassetten.

Dina tändspolar är verksamma när motorn är igång, och har alltså ingen som helst koppling till att din bil drar slut på strömmen när den står parkerad.

Du har någon form av jordfel. Någon eller några komponenter drar ström trots att bilen är avstängd. Jämför med t.ex att du parkerar bilen men att kupélampan eller radion skulle fortsätta lysa/spela. Till sist tar strömmen i batteriet slut pga detta.

Oavsett nytt eller gammalt batteri så kommer ett jordfel/elfel som drar ström fortsätta att dra ur batteriet sakta men säkert.

Att köpa nytt batteri var således ganska onödigt om ditt gamla batteri fortfarande var okej. Det är bara att ladda upp det, och framförallt, att felsöka vad som drar ström.

Det är inte något så enkelt som att lampan i handskfacket aldrig riktigt stängs av? (eller liknande)

Om du inte är något vidare på bil-el (vilket jag misstänker av din postning) så bör du lämna in detta till verkstad.

/Puppa 

Svar på tråden Elfel på Saab 9-5