• mandelkubb

Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor

Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt. 
    Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp. 

Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande? 

• Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor
  • Anonym (Semikolon)
    Hugful80 skrev 2017-04-17 14:30:47 följande:
    Förhållandevis var ordet, kallar du det där dyrt? :D
    Det är det faktiskt om man har en normal inkomst och många ligger även under det, om det har undgått dig.

Jag har en lön över medel och har fortfarande inte köpt ett par skor för 3000 kr eller en blus för 2000 kr i mitt liv.

Reafyndar i boutiquerna gör jag ibland men jag skulle aldrig betala ordinarie pris.  
  • monkees
    mandelkubb skrev 2017-04-16 14:04:53 följande:

Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt. 
    Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp. 

Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande? 

Spontant så tänker jag att det rimligtvis är så att människor som inte har ngt intresse av dyra märkeskläder inte känner igen dylika!? Det är ju inte ngn som helst garanti att det faktiskt SYNS på plagget i sig att det är ett dyrt sådant utan man måste upptäcka ett litet märke, om där finns ngt och om man inte vet vad det ev.märket står för så går det ju en spårlöst förbi! Du verkar umgås med folk som föredrar att köpa billigt och om du kniper näbben om vad dina kläder kostar så är det säkert ingen som bryr sig(?)
  • monkees
    Anonym (Jojja) skrev 2017-04-17 20:48:35 följande:

Vad tråkigt TS att dina vänner och familj hakar upp sig på dina kläder. Jag skulle gissa att de är lite avundsjuka, annars skulle de nog inte gå igång eller markera så där överdrivet. Gillar själv de märken som du räknade upp och håller med, jag betalar gärna för design, bra material och förhoppningsvis bättre arbetsvillkor (men det vet man ju aldrig känns det som), även om jag ibland kan hitta grejer även i billigare butiker. Mitt råd är att sluta svara på frågor om priser, säg bara att det kostade vad jag tyckte kändes okej att betala just då eller liknande och försök sedan byta ämne. Tycker att det är lite väl närgånget att fråga andra vad deras kläder kostar, speciellt om man sen ska förfasa sig över summan. Slutligen: blir lite nyfiken på vilka skomärken du gillar, tipsa gärna :) Kram!

Ursäkta att jag lägger mig i men när det gäller "bra arbetsvillkor" så kan det kanske finnas enstaka märken som har det som affärsidé(?) men annars så ser det likadant ut på fabrikerna som syr åt de "fina" märkena som de som syr åt HM. Hörde btw en inköpare från HM i radion berätta, i samband med detta med usla arbetsvillkor, att HM (och andra kedjor) mkt väl skulle se att arbetarna fick det bättre och betala mer men det kommer inte arbetarna till del.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur tar sig detta "kollar snett" uttryck utöver de kommentarer du har beskrivit? I vilka sammanhang?

Jag har dyra grejer men jag får väldigt sällan ta emot kommentarer om dem, antingen för att folk inte bryr sig eller för att de inte vet att det jag har på/med mig när jag åker till jobbet kostat 10000-15000, exklusive elektronik som mobiltelefon/tab/dator (de två senare bär jag dock sällan).

Inte ens när jag var "fattig student" så fick jag några kommentarer, utöver från några av mina närmaste vänner och det var inte den sortens kommentarer du beskriver. Nu är inte mina grejer "märkeskläder" på samma sätt, det kanske kan ha med saken att göra.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • gbgumman

Har också rätt dyra vanor. Designermöbler och kläder där inte mycket kostar under 1000kr. Men det bryr sig ingen om. Lite skämt har hänt men inget elakt.

• Anonym (Kille)
    mandelkubb skrev 2017-04-16 14:04:53 följande:

Hahahaha TS, du har exakt samma uppfattning som jag... Det räcker med att jag går runt med en skjorta för 1500 SEK för att alla ska börja snacka... Om dom inte ska börja snacka så måste jag ta på mig en skjorta för 300 SEK istället.

Det jag har kommit till insikt med, när du är beroende av andra... Anpassa dig efter dom, som till exempel om du går i skola så använder du svennebanan kläder.... Men när du kommer ut i arbetslivet och inte är beroende av andra människor så kan du börja klä dig i hur dyra kläder som helst... Men räkna med att du kommer få folk som vill förtrycka dig på ett eller annat sätt om du inte bor i en större stad som har mer än 100.000 invånare.
  • Anonym (Semikolon)
    Anonym (Kille) skrev 2017-04-18 16:16:36 följande:
    Hahahaha TS, du har exakt samma uppfattning som jag... Det räcker med att jag går runt med en skjorta för 1500 SEK för att alla ska börja snacka... Om dom inte ska börja snacka så måste jag ta på mig en skjorta för 300 SEK istället.

Det jag har kommit till insikt med, när du är beroende av andra... Anpassa dig efter dom, som till exempel om du går i skola så använder du svennebanan kläder.... Men när du kommer ut i arbetslivet och inte är beroende av andra människor så kan du börja klä dig i hur dyra kläder som helst... Men räkna med att du kommer få folk som vill förtrycka dig på ett eller annat sätt om du inte bor i en större stad som har mer än 100.000 invånare.
    Ligger lite i det.

Det är asroligt att åka till hålan jag kommer ifrån och ha på sig en snygg kappa och en hatt bara, folk glor och ser ut som om mysbyxorna har fastnat i baken på dem.
  • Anonym (Idioter)

Folk är idioter, den tanken brukar jag hålla fast vid och jag blir aldrig besviken om man säger så. Det sticker alltid i ögonen på folk oavsett vad man säger och gör, alltid är det någon som ska ha något att kommentera. Jobbar man inte så är det fel, har man mycket pengar så är det fel, bil ska man ha, men inte för fin bil, för då "skryter" man osv. Gör man sig fin så blir folk avundsjuka, gör man sig inte fin så är man en "luffare".

Handlar man för mycket mat enligt normen så får man kommentarer. Folk har helt enkelt för mycket tid att döma andra nuförtiden.

• Anonym (lisa)

Det beror förmodligen till stor del på hur du är. Folk som framhäver hur dyra saker de har är sällan charmiga. Det blir lite töntigt. Speciellt när du inte handlar jättedyra saker.

Men om du handlar och bara har på dig kläderna borde väl ingen reagera. Låter konstigt. Vem bryr sig liksom?

• Duckan

Hur har dina vänner så stor koll på märkena du bär? Folk som inte handlar sånt själva brukar inte veta att det är en Rodebjer-blus utan att fråga eller kolla i nacken.
    Är de av typen som frågar dig sånt eller är du av typen som berättar vad dina grejer kostar och vilka märken du bär?
    Första typen är nog mest svartsjuk och andra typen är inte så charmig.

• Hugful80
    mandelkubb skrev 2017-04-17 15:06:56 följande:
    Allt är ju relativt. Dyrt jämfört med Lindex, Zara, H&M osv. Men givetvis inte i nivå med Gucci, Prada och Saint Laurent. 
    Tydligen dyrt nog för att sticka i ögonen på andra i alla fall.
    Sluta umgås med socialgrupp 3 och skaffa vanliga svenssonvänner så ska du se att det löser sig. Du bär inte dyra kläder.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Hanna)

DU får börja umgås med sådana som jag som inte har koll påmärken och sånt.

Jag lär inte fatta om din tröja kostar 30 eller 3000:- så lär inte kommentera det.

Men generellt är det ju så att vi gissar oss till folks "egenskaper" utifrån utseende, har du många tatueringar och hål i näsa, läppar, kinder kommer dolk ha vissa fördomar om dig som person. Har du väldigt dyra vanor kommer säkert många tro att du är "snobbig".

Men sånt brukar ju luckras upp när man lärt könna varandra.

• Anonym (Rolex)
    Hugful80 skrev 2017-04-22 01:09:23 följande:
    Sluta umgås med socialgrupp 3 och skaffa vanliga svenssonvänner så ska du se att det löser sig. Du bär inte dyra kläder.
    Håller med, jag har alltid på mig klocka smycke för 150 000:- och kläder för 20 000:, bilen kostar 1 200 000:-, visst finns det som tittar snett, men de tittar jag ner på. Har inga vänner som inte är mångmiljonärer, lika barn leka bäst. 
  • Anonym (Semikolon)
    Anonym (Rolex) skrev 2017-04-25 15:58:18 följande:
    Håller med, jag har alltid på mig klocka smycke för 150 000:- och kläder för 20 000:, bilen kostar 1 200 000:-, visst finns det som tittar snett, men de tittar jag ner på. Har inga vänner som inte är mångmiljonärer, lika barn leka bäst. 
    Jag tror inte så många tänker på sånt faktiskt. Kanske bilen om man är kille men folk idag lägger inte så mycket märke till klockor, många bär ju inte ens klocka eftersom mobilen har koll på tiden.

Jag själv älskar klockor så de blir fler och fler. Vill gärna ha en Jaeger LeCoultre och en Audemars Piguet också innan jag dör...
  • Hugful80
    Anonym (Semikolon) skrev 2017-04-25 18:42:12 följande:
    Jag själv älskar klockor så de blir fler och fler.  

Oh, du borde spana in Lange & Söhne Saxonia, jag köpte precis en :D Sjukt snygg!

Inte samma kvalitet som man kan tänka sig för TS plånbok, men ändå ;) 

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Mångfacetterad)

Näe du ska inte klä ner dig faktiskt!! Du trivs med dom kläderna och då ska du ha dom! Det är väldigt mkt pengar kan jag också tycka men jag har väl inte den budgeten för kläder. Dömer dock inte dig för att du köper dom. Vad jobbar du och de du uplever dömer dig med? I Sverige ska man vara så lagom och gå all in för en viss typ av livsstil. Men tänk om man inte är tex: eko-vego-genus-typ? Eller karriär-jetset-lyxlivstyp?

Tänk om man precis som du är inne på mångfacetterad och har olika hobbies?

Jag är konstnärlig, modemedveten, fåfäng, yogafrälst- hälsointresserad, andlig, blatte, naturälskare, jobbar på en natur förskola. Där ska alla gå i trista friluftskläder. Ne inte jag jag har mina kläder och hatar att klä ner mig bara för jag tror på en viss pedagogik. Alltså vissa idéer och influenser behöver intr bli folks IDENTITET. Jag har väldigt svårt för sånt!

• RakelO

Trista vänner som bryr sig om sånt. Vem bryr sig om vad någon annans kläder kostar? Du kan ju ljuga och säga att du köpt det på rea...eller bara byta umgänge.

• Anonym (Håller med)
    mandelkubb skrev 2017-04-17 15:05:29 följande:
    Det handlar mer om lite halvgiftiga kommentarer som kan komma då och då. Tex om jag har på mig något nytt plagg så kan det komma en kommentar att "jaha, och det där är såklart också nåt dyrt märke förstår jag", vilket sedan kan följas av något försvarstal om varför vederbörande handlar på Lindex istället.
    Ibland kan man såklart också hamna i en allmän diskussion om kläder, vad som är rimligt eller orimligt att betala. Inte kopplat specifikt till vad någon har på sig eller inte. Men min åsikt bemöts då ofta med lite syrliga kommentarer. 

Min mamma frågar ofta vad saker jag köpt kommer ifrån och vad det kostar, och då svarar jag på det. Och det resulterar gärna i någon form av markering som visar att hon aaaaaldrig skulle betala så mkt. 

Men även om jag inte säger till folk vad saker jag har på mig är av för märke eller vad det kostar så kan det ju ändå finnas saker som "avslöjar". Hänger jag av mig kappan kanske acne-etiketten i nacken syns. Kommer man hem till mig kanske man känner igen ljusstakarna från Skultuna och laminofåtöljen. Är man modeintresserad kanske man känner igen ett plagg man har sett i Elle eller damernas värld och därmed vet både märke och pris. 
    Bara ren avundsjuka varför skulle man annars säga så? Vore ju lika huvudlöst som att säga "och det där är ngt billigt skräp från Lindex"
  • gbgumman

Om jag vore du skulle jag sluta prata om mina kläder helt utan på direkt fråga och även då ge ett undvikande svar. Då skulle nog det du stör dig på ta slut.

• Anonym (Elin)

Det låter ju otrevligt. Det är väl en slags snobbism det också. När jag var ung och väldigt klädintresserad fick jag vid några tillfällen kommentarer om det, välddigt tydligt att kommenteraren ansåg hennes klädstil som "finare". Mitt kädintresset blev en symbol för att anse sig vara förmer tror jag.

Jag tror dock inte att det är så vanligt att bry sig så mycket om andras klädstil som vuxen utan att det handlar om några få. Endera är det personer som generellt stör sig på dig eller så inser ee inte alls att det de säger kan upplevas oförskämt utan tycker att de har ett neutralt samtal om kläder och pengar.

I vilket fall tycjer jag att du ska sluta änka på det. Är eet en specifik person som ofta aktivt tar upp detta tycker jag att du ska prata med den personen men i övrigt välja bort såna samtal om de är jobbiga och förstås säga ifrån om nån är otrevlig.

Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor