• Anonym (Rötägg)

Rötägg på familjeliv

Jag undrar varför man är ett rötägg här på fl bara för att man inte håller med TS? Jag tycker ändå man får ta att folk säger sina åsikter här på ett forum, oavsett man håller med eller inte. Man kan dock hålla god ton när man inte håller med ändå, men jag undrar varför man framställs som ett rötägg om man inte håller med TS?

• Svar på tråden Rötägg på familjeliv
  • Fiona M
    Anonym (Rötägg) skrev 2017-04-17 23:49:38 följande:
    giftermål är för VUXNA människor, över 25. Barn ska vara barn.
    Anser du att det är barn som kör bil, flyttar hemifrån, går på systemet, röstar etc.?
  • Anonym (m)
    Fiona M skrev 2017-04-17 23:57:08 följande:
    Anonym (Rötägg) skrev 2017-04-17 23:40:09 följande:

Hon ville gifta sig borgerligt men jag tycker giftermål ska vara kyrklig sådan.

Jo.
    Igen, du kan ju tycka vad som helst är rätt för dig, men det är förmätet att anse att saker SKA vara på ett visst sätt.
    "jag tycker att det ska vara kyrklig vigsel"

är INTE samma som att säga "Det ska vara kyrklig vigsel"
  • Fiona M
    Anonym (m) skrev 2017-04-18 00:00:20 följande:
    "jag tycker att det ska vara kyrklig vigsel"

är INTE samma som att säga "Det ska vara kyrklig vigsel"
    Om man överför dessa åsikter till andra än sig själv jo.

"Jag vill gifta mig i kyrkan" är en helt annan sak än att säga till främlingar "jag tycker ni ska gifta er i kyrkan istället för borgerligt".
    Går allt att ursäkta med "jag tycker"?
    Vissa saker är oförskämda att "dela med sig" av, oavsett hur mycket man tycker det.
  • Anonym (m)
    Fiona M skrev 2017-04-17 23:58:52 följande:
    Du ser inte heller några problem med att tycka att 19-20-åringar automatiskt är sämre mammor än äldre?
    Det är en mer dömande kommentar du skriver nu, det är dömande när man tycker att någon är en dålig mamma, man dömer ingen om man anser att vigsel ska vara kyrklig.
    Hade personen däremot sagt "jag tycker att de som inte gifter sig kyrkligt är dåliga människor" så är det dömande mot andra
  • kioskvältare
    Fiona M skrev 2017-04-17 23:58:52 följande:
    Du ser inte heller några problem med att tycka att 19-20-åringar automatiskt är sämre mammor än äldre?
    Jo, det är ett korkat och barnsligt sätt att se på det, men att kalla personen rötägg tycker jag är felaktigt.

Med risk för att TS kommer att hävda att jag kallade hen för korkad och barnslig....
  • Fiona M
    Anonym (m) skrev 2017-04-18 00:04:28 följande:
    Det är en mer dömande kommentar du skriver nu, det är dömande när man tycker att någon är en dålig mamma, man dömer ingen om man anser att vigsel ska vara kyrklig.
    Hade personen däremot sagt "jag tycker att de som inte gifter sig kyrkligt är dåliga människor" så är det dömande mot andra
    ...som TS skrev.

Man dömer personens val att gifta sig utan kyrkans inblandning.

• Anonym (m)
    Fiona M skrev 2017-04-18 00:04:24 följande:
    Om man överför dessa åsikter till andra än sig själv jo.

"Jag vill gifta mig i kyrkan" är en helt annan sak än att säga till främlingar "jag tycker ni ska gifta er i kyrkan istället för borgerligt".
    Går allt att ursäkta med "jag tycker"?
    Vissa saker är oförskämda att "dela med sig" av, oavsett hur mycket man tycker det.
    personen skrev inte "jag tycker ni ska gifta er i kyrkan"

personen skrev "jag tycker att det ska vara kyrklig vigsel"

Men jag kan inte se att något av det är fel. Det låter mer som en åsikt eller ett förslag.

Säger man däremot: Jag tycker att ni är dåliga människor som inte gifter er kyrkligt.  Då dömer man
  • Fiona M
    kioskvältare skrev 2017-04-18 00:04:40 följande:
    Jo, det är ett korkat och barnsligt sätt att se på det, men att kalla personen rötägg tycker jag är felaktigt.

Med risk för att TS kommer att hävda att jag kallade hen för korkad och barnslig....
    Jag ser gärna ursprungstråden. Som TS skriver här trampade hen nog inte på försiktigt direkt.
  • Anonym (m)
    Fiona M skrev 2017-04-18 00:06:27 följande:
    ...som TS skrev.

Man dömer personens val att gifta sig utan kyrkans inblandning.
    Dömer någons val gör man om man säger "Du gör ett dåligt val som inte gifter dig kyrkligt"
  • Fiona M
    Anonym (Rötägg) skrev 2017-04-17 23:18:05 följande:

Jag är ett rötägg för jag tycker inte att 19/20-åringar ska ha barn/gifta sig.

Anonym (Rötägg) skrev 2017-04-17 23:23:54 följande:
    Är man ett rötägg om man säger att barn inte ska ha barn?
    Anonym (Rötägg) skrev 2017-04-17 23:39:30 följande:

En 20-åring ville gifta sig och påstod hon hade hittat den hon vill leva sitt liv med. Är man ett rötägg för att man tycker de ska vänta med att gifta sig och de är kyrkligt? Hon ville gifta sig borgerligt men jag tycker giftermål ska vara kyrklig sådan.

Well...

• Fiona M
    Anonym (m) skrev 2017-04-18 00:10:10 följande:
    Dömer någons val gör man om man säger "Du gör ett dåligt val som inte gifter dig kyrkligt"
    Vad tycker du det är man gör när man säger åt någon att göra på ett annat sätt än de redan planerat?
  • kioskvältare
    Fiona M skrev 2017-04-18 00:08:27 följande:
    Jag ser gärna ursprungstråden. Som TS skriver här trampade hen nog inte på försiktigt direkt.
    Nej, det gjorde hen nog inte. Jag tror att jag vet vilken tråd det är också. Oavsett så tycker jag inte att "rötägg" är rätt ordval. Man är inte ett rötägg för att an tycker att 19/20-åringar inte ska gifta sig och skaffa barn utan istället så tycker jag att det en inskränkt, obildad och rent av töntig åsikt.
  • Anonym (m)
    Fiona M skrev 2017-04-18 00:11:00 följande:
    Vad tycker du det är man gör när man säger åt någon att göra på ett annat sätt än de redan planerat?
    Då försöker man bestämma.

Fast säga "jag tycker att.."    är inte att    "säga åt"

uppfattar man "jag tycker att..."  som ett kommando så läser man in ett budskap som inte finns
  • Anonym (m)
    kioskvältare skrev 2017-04-18 00:13:54 följande:
    Nej, det gjorde hen nog inte. Jag tror att jag vet vilken tråd det är också. Oavsett så tycker jag inte att "rötägg" är rätt ordval. Man är inte ett rötägg för att an tycker att 19/20-åringar inte ska gifta sig och skaffa barn utan istället så tycker jag att det en inskränkt, obildad och rent av töntig åsikt.
    uttrycker sig ett rötägg så?
  • kioskvältare
    Anonym (m) skrev 2017-04-18 00:18:18 följande:
    uttrycker sig ett rötägg så?
    Det kan det väl göra, men vem som helst kan uttrycka sig så. Jag tycker som sagt inte att rötägg passar in här.

Jag tycker att det är en töntig obildad och inskränkt åsikt att generalisera som TS gjort och säga att 19-åringar inte ska gifta sig och skaffa barn. Däremot tycker jag inte att hon är ett rötägg för att hon tycker det. Jag tror heller inte att hon blivit kallad för rötägg för den åsikten utan för hur hon uttryckt sig och att hon inte förstår det.
Svar på tråden Rötägg på familjeliv