• Anonym (T)

Någon annan som har gjort en klassresa nedåt?

Det kanske är en provocerande fråga men jag vet inte hur jag ska sammanfatta det annars.
    Jag växte upp i en mycket förmögen familj med föräldrar som umgicks med kändisar och hade s.k.högstatusjobb. Det var paradvåningar, exklusiva semestrar på lyxhotell och rent allmänt ett väldigt privilegierat liv.

Idag för jag en mer normal tillvaro och har ingenting kvar av det livet. (Jag kan inte gå in på varför utan att outa mig.) Jag har ett kontorsjobb, bor i hyresrätt, är ensamstående och har inga besparingar att tala om.

Jag kan inte påstå att jag lider av det. Jag är tacksam för det jag har. Ibland känns det märkligt att ingen av mina nuvarande vänner delar mina erfarenheter. Vi har inte så många gemensamma referensramar från barndomen. Idag vet jag vad det innebär att vända på slantarna men jag kan inte låtsas som om jag vet hur det är att växa upp så.

När jag lär känna nya personer undviker jag att berätta om min uppväxt eftersom jag vet att det kan sticka i ögonen på folk och sedan blir det en massa följdfrågor som jag inte orkar svara på.

En sak jag har märkt är att jag har mindre auktoritetsskräck än en del andra. Jag växte upp med personer som hade makt så jag blir inte så imponerad av chefer som jag kanske borde bli. Jag är trots allt beroende av mitt jobb. 

Ibland verkar folk fortfarande tro att jag är förmögen trots att jag inte har berättat om min bakgrund. Jag är definitivt inte snobbig men det måste vara något jag gör omedvetet som ger det intrycket vilket är rätt ironiskt med tanke på hur jag egentligen lever. När jag nätdejtade för några år sedan var det nästan bara förmögna män med s.k. statusjobb som kontaktade mig trots att jag skrev om min nuvarande tillvaro och hade normala bilder. Jag svarade inte på deras meddelanden. Det skulle aldrig fungera. Ibland känns det som om jag inte riktigt blir en i gänget på jobbet av den anledningen trots att vi alla lever liknande liv. Jag vet faktiskt inte varför eftersom jag samtidigt är omtyckt på jobbet och får många förtroenden.   

Det enda som egentligen stör mig är att jag känner mig misslyckad som förälder eftersom jag aldrig kommer att kunna ge mitt barn allt det jag fick. Jag är mycket mer närvarande i barnets liv än mina karriärföräldrar och jag vet av egen erfarenhet att man kan vara olycklig fast man är rik. Det har jag sett många exempel på i min omgivning. Ändå är det svårt att bli av med den känslan.Jag tänker att jag som hade alla förutsättningar borde ha åstadkommit mer. Jag menar verkligen inte att föräldrar i min nuvarande situation är misslyckade utan det är en högst personlig reflektion över hur mitt liv började och hur det sedan blev.  

Det här är inget jag tänker på dagligen men jag påmindes om det förra veckan när mitt barn tog hem en kompis som lever ungefär det liv jag gjorde som barn. De är fortfarande för små för att tänka på sådant men snart kommer mitt barn att inse skillnaden. Jag minns när jag tog hem kompisar ibland som blev helt ställda av hur vi levde. Jag fattade inte hur det måste ha känts då men nu är det mitt barn som kommer att känna så.

Är det någon här som har liknande erfarenheter? Jag träffar sällan personer numera som har det så det skulle vara intressant att läsa hur ni ser på saken, särskilt om ni har barn. Kan ni i så fall känna den där skulden gentemot barnen?         

• Svar på tråden Någon annan som har gjort en klassresa nedåt?
  • Anonym (MR klister)
    Citronella skrev 2023-01-04 18:09:04 följande:
    Som barn kan det kännas fruktansvärt att syskonet får två millimeter mer saft eller att kompisen har en märkeströja men det är inget man kommer ihåg som vuxen. Att bli upprörd ibland är en del av livet det är så barn lär sig klara motgångar. 
    Nej det är inget man kommer ihåg som vuxen och visst ingår besvikelse i livet. 
    Det kan dock slå hårt mot vissa barn och ungdomar som inte kan hantera skillnaderna. 
    I vissa fall leder det in i kriminalitet. 
  • Citronella
    Anonym (MR klister) skrev 2023-01-04 19:01:32 följande:
    Det kan dock slå hårt mot vissa barn och ungdomar som inte kan hantera skillnaderna. 
    Det finns mer bakom om barnet blir kriminellt. 
  • Anonym (Ej fattig men inte heller rik)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-01-04 19:01:32 följande:

Jag vet ungdomar som mått väldigt dåligt pga upplevd fattigdom, så dåligt att de gått hos BUP. Det märkliga är att dessa ungdomar inte ens varit fattiga, men de har upplevt en relativ fattigdom eftersom en hel del  i vårt område är extremt rika och de sätter ribban. Det finns både enkla och små radhus men även stora villor med strandtomter i samma skolupptagningsområde. Inga hyresrätter och i princip inga personer med dålig ekonomi bor i detta område. Därför upplever vissa radhusbarn sig som fattiga, med svenskfödda föräldrar som båda har arbeten, de har råd med både radhus och bil. Men barnen känner sig fattiga eftersom de jämför sig med de extremrika som sätter tonen. Idag finns inte längre någon blygsamhet och ingen rädsla för att skämma bort barn heller. De rika öser pengar på sina barn på ett mitt tycke ohälsosamt sätt. Jag växte upp i ett sådant område men på sjuttio och åttiotalet var det inte ok att skämma bort barn med överdåd även om man var rik. I alla fall inte där jag växte upp. 

Min son sa något om detta när han var tio år. Mamma varför är vi så fattiga? Va, sa jag, vad menar du? Vi är inte fattiga, varför tror du det? Men mamma, vi har ju inte ens en pool. Jag kan inte ta hem kompisar mamma, det finns ju inget vi kan göra här hos oss! Jag fick förklara lite om verkligheten för honom, men jag var också noga med att köpa hem de senaste spelkonsolerna och en fin studsmatta så att han inte skulle bli socialt isolerad pga bristen på pool och andra statusmarkörer?.

Enligt forskning är den relativa fattigdomen farlig på så sätt att den ökar risken för psykisk ohälsa hos våra barn och ungdomar.

• Anonym (Japp)

Ja, det har jag. Hade fin utbildning och bodde fint i mitt hemland. Här har jag fått börja om totalt och bor i ett mindre trevligt område i en nedgången lägenhet. Så ja, klassresa fullbordad.

• Anonym (Knego)

Ja jo men det har jag väl lite.. Kan inte påstå att fallhöjden var så stor men från ett tjänstemannahem, lägre medelklass typ, till vanlig arbetare.

Materiellt ställt har jag väl det inte uselt, men mina föräldrar har utbildning och det har tyvärr inte jag.

• Anonym (Knego)

Behöver jag nämna att mina föräldrar har mer problem än jag själv med det här?

Tyvärr för min del så gick min ADHD inte så bra ihop med högre studier.

• Anonym (Stellan)

Hur blev dina föräldrar rika, och varför blev inte du det? Om de kumde jobba sig till det kan väl du? (Ärvda pengar är ju inget bevis på människors driv) 

• Anonym (MR klister)

I vissa fall absolut. I andra, inte

Citronella skrev 2023-01-04 19:35:11 följande:
    Det finns mer bakom om barnet blir kriminellt. 
  • Anonym (Ej fattig men inte heller rik)
    Anonym (Stellan) skrev 2023-01-04 20:54:52 följande:

Hur blev dina föräldrar rika, och varför blev inte du det? Om de kumde jobba sig till det kan väl du? (Ärvda pengar är ju inget bevis på människors driv) 

Är det viktigaste i livet att vara rik? Viktigare än att vara rik på kärlek och ha själslig rikedom?
    Jag växte upp i ett område med många rika och de barnen var inte lyckliga. Det finns en anledning till att människor blir rika och det är att pengar är det viktigaste i deras liv. Det är inte bra att vara fattig, det ger en otrygghet som är ohälsosam och kanske också dålig självkänsla hos barnen. Men det är inte bättre att växa upp som barn i materiellt överflöd och brist på kärlek och själslig rikedom. 

Medelklass med viss trygghet, gärna med en väl vald akademisk utbildning eller en gedigen kompetens i något hantverksyrke, det ger trygghet att veta att man har en kompetens som alltid behövs. Barnen i medelklassen, mår bäst, särskilt de som ligger lite över medel. 

• Anonym (Knego)

Nån gjorde tumme ned på mitt inlägg?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Ej fattig men inte heller rik) skrev 2023-01-05 09:30:58 följande:

Är det viktigaste i livet att vara rik? Viktigare än att vara rik på kärlek och ha själslig rikedom?
    Jag växte upp i ett område med många rika och de barnen var inte lyckliga. Det finns en anledning till att människor blir rika och det är att pengar är det viktigaste i deras liv. Det är inte bra att vara fattig, det ger en otrygghet som är ohälsosam och kanske också dålig självkänsla hos barnen. Men det är inte bättre att växa upp som barn i materiellt överflöd och brist på kärlek och själslig rikedom. 

Medelklass med viss trygghet, gärna med en väl vald akademisk utbildning eller en gedigen kompetens i något hantverksyrke, det ger trygghet att veta att man har en kompetens som alltid behövs. Barnen i medelklassen, mår bäst, särskilt de som ligger lite över medel. 

+1
Svar på tråden Någon annan som har gjort en klassresa nedåt?