• Anonym (Förbannad häxa!!)

Nu ska vi tydligen skaffa en hund!?!

Måste som nybliven sambo och bonusmamma få råd.

Det är inget fel på barnen överhuvudtaget, jag tycker iof att dom är extremt bortskämda men det är inte deras fel utan föräldrarnas.

Fick igår reda på av ett av barnen att vi tydligen ska få hem en valp under nästa månad???? Det är inte en liten vovve heller utan en stor ras som är känd för att behöva aktiveras mycket. Det här har min sambo och hans ex kommit överens om utan att informera mig. Trodde först att det var ett skämt men min sambo har bekräftat det när jag frågade. Barnen vill så gärna ha en hund och vi och exet ska ha den varannan vecka? Nu är jag bara så jävla förbannad! Barnen behöver inte ens plocka bort tallriken från bordet, hur ska dom då ta hand om en stackars hund som behöver aktiveras 24/7? Min sambo kan inte ha med hunden på jobbet utan har kallt räknat med mig.

Nu behöver jag råd från er. Jag har tagit mycket som jag inte borde men det här är väl ändå att gå över gränsen? Är så jävla förbannad!

• Svar på tråden Nu ska vi tydligen skaffa en hund!?!
  • molly50
    Anonym (Hugo Hårdhandske) skrev 2017-04-21 13:32:55 följande:
    Ts påstår det men Ts verkar inte ha fört en vanlig diskussion med familjen om det så hon kan knappast veta. Om de påstår att Ts ska ta hand om den så får Ts säga nej. Svårare är det inte.
    Hur ska hon kunna föra en vanlig diskussion med familjen när de inte pratar med henne utan bestämmer saker bakom hennes rygg?
    Carpe Diem
  • Anonym (Hugo Hårdhandske)
    Anonym (Förbannad häxa!!) skrev 2017-04-21 13:40:03 följande:
    Vad syftar du det på? Jag fick reda på om hunden för att barnen försa sig. Kan väl tycka att min sambo skulle diskutera det med mig först.
    Just det. Du och din man har oerhört dålig kommunikation av det du skriver att döma. Vilken tur att allt bara var fantasier från barnens sida. Du får öva upp kommunikationsförmågan tillsammans med mannen så att ni kan börja leva som en familj och inte som fiender.
  • Anonym (Hugo Hårdhandske)
    molly50 skrev 2017-04-21 15:25:49 följande:
    Hur ska hon kunna föra en vanlig diskussion med familjen när de inte pratar med henne utan bestämmer saker bakom hennes rygg?
    Carpe Diem
    De hade inte gjort det...
  • nevermind
    Anonym (Förbannad häxa!!) skrev 2017-04-21 13:29:23 följande:
    Jag väljer att inte håna barnen på nåt sätt, det är naturligt för barn att vara intresserade av en sak i max en kvart. Jag pratar däremot mycket med min sambo om det, försöker ge honom feedback och pusha honom till att säga ifrån. Te x igår när mellanbarnet skriker till sin pappa att han ska "hålla käften gubbjävel", Då säger jag ifrån och säger åt honom att ALDRIG ta det där. Jag tror att han börjar fatta, han behöver få lite bättre självkänsla i sitt faderskap.
    MEN GUUUUUD!! :-O
  • molly50
    Anonym (Hugo Hårdhandske) skrev 2017-04-21 16:48:19 följande:
    De hade inte gjort det...
    Och hur skulle TS ha kunnat förutspå det då,menar du?
    De flesta med en gnutta sunt förnuft bestämmer inte saker bakom ryggen på sin partner.
    Carpe Diem
  • nevermind
    Anonym (Förbannad häxa!!) skrev 2017-04-21 13:40:03 följande:
    Vad syftar du det på? Jag fick reda på om hunden för att barnen försa sig. Kan väl tycka att min sambo skulle diskutera det med mig först.
    Du fick höra det från barnen alltså?!?! Illa.

Angående din sambos konflikträdsla så är det fan inte friskt! Tänk när ungarna är större och ska ha pengar till allt möjligt. Hur gör du då?
  • såkalladbonusmamma

Du säger givetvis att hans och exets nya barn (dvs hunden) har du inget intresse av att ta hand om. Sedan informerar du honom om att det är sådant man pratar med sin sambo om och kommer eventuellt överens om, och ej med exet. Du ska givetvis göra klart (och inte vika dig!) om att hunden och barnen är hans ansvar och inte ditt. Sedan påpekar du för honom att hans barn ska plocka undan sina tallrikar och sina saker. Jag har samma problem här hemma med en unge som bara lämnar matbordet och går. Jag påpekar för mannen men han säger inte ifrån så då lämnar jag demonstrativt ungens tallrik på matbordet. Det är viktigt att ej vika sig för lata män som tror att man själv kom till jorden för att passa på dem själva och deras avkommor. De kan vara bra män på andra sätt (alla kan inte ha allt). Enda sättet att få ro i sig själv i bonusfamiljen..

• såkalladbonusmamma
    Anonym (Vanda) skrev 2017-04-18 15:17:39 följande:

Bortsett från att val av ras kanske inte var så genomtänkt känner jag som förälder att jag hade blivit tveksam till om min NYBLIVNA sambo bestämmer att mina barn inte får ha hund. Barnen går ju först och hund är väldigt bra för barn. Om sambon då dessutom sagt att hon kan tänka sig hund i framtiden....Eller var det menat när barnen var vuxna? :( Oavsett så skulle han ju iallafall tagit upp detta för diskussion med dig först!

Du måste skämta. Det blir ju inte barnens enskilda angelägenhet utan båda "familjernas" angelägenhet. Ts inkluderad, oavsett hur länge hon funnits med i bilden. Dessutom räknas det med att ts tar ansvar för jycken (och även om det inte sägs just nu så kommer det att bli så, precis som det blir med andras barn).
    såkalladbonusmamma skrev 2017-05-04 11:02:30 följande:

Du säger givetvis att hans och exets nya barn (dvs hunden) har du inget intresse av att ta hand om. Sedan informerar du honom om att det är sådant man pratar med sin sambo om och kommer eventuellt överens om, och ej med exet. Du ska givetvis göra klart (och inte vika dig!) om att hunden och barnen är hans ansvar och inte ditt. Sedan påpekar du för honom att hans barn ska plocka undan sina tallrikar och sina saker. Jag har samma problem här hemma med en unge som bara lämnar matbordet och går. Jag påpekar för mannen men han säger inte ifrån så då lämnar jag demonstrativt ungens tallrik på matbordet. Det är viktigt att ej vika sig för lata män som tror att man själv kom till jorden för att passa på dem själva och deras avkommor. De kan vara bra män på andra sätt (alla kan inte ha allt). Enda sättet att få ro i sig själv i bonusfamiljen..

Den där hunden är sen länge bortglömd. Numera får sambon åka land och rike runt för att jaga hobbylim, göra eget slajm är det viktigaste i livet.

Det är ett helt annat ämne men visst är det sjukt otacksamt att vara bonusmorsa ibland. Man måste vara glad och aldrig säga ifrån för att inte helvetet ska bryta ut typ. Det är inte lätt!
    nevermind skrev 2017-04-21 23:57:37 följande:
    Du fick höra det från barnen alltså?!?! Illa.

Angående din sambos konflikträdsla så är det fan inte friskt! Tänk när ungarna är större och ska ha pengar till allt möjligt. Hur gör du då?
    Han säger aldrig nåt, exet kan dyka upp närsomhelst och utan att han förvarnar mig. Det är vårt största relationsproblem, att han är en mussla!
    Anonym (Hugo Hårdhandske) skrev 2017-04-21 16:47:49 följande:
    Just det. Du och din man har oerhört dålig kommunikation av det du skriver att döma. Vilken tur att allt bara var fantasier från barnens sida. Du får öva upp kommunikationsförmågan tillsammans med mannen så att ni kan börja leva som en familj och inte som fiender.
    Det har du rätt i, men det är han som inte kommunicerar. Det är svårt för mig att förändra, trodde att människor bara kunde förändra sig själva.
  • HotPink
    Anonym (Förbannad häxa!!) skrev 2017-05-06 11:34:55 följande:

Den där hunden är sen länge bortglömd. Numera får sambon åka land och rike runt för att jaga hobbylim, göra eget slajm är det viktigaste i livet.

Det är ett helt annat ämne men visst är det sjukt otacksamt att vara bonusmorsa ibland. Man måste vara glad och aldrig säga ifrån för att inte helvetet ska bryta ut typ. Det är inte lätt!

Nej, det är verkligen inte lätt.. Men har man en vettig karl så funkar det livet med :)
Svar på tråden Nu ska vi tydligen skaffa en hund!?!