• Anonym (Syster)

Min bror funderar på att söka ett Samhallsjobb, vad är era erfarenheter?

Min bror är i 20- års åldern och har autism och en lättare utveckingsstörning. Just nu har han daglig verksamhet, men både han och jag känner att han skulle klara av något som mer liknar ett vanligt jobb, vi har tänk på Samhall (det är det enda jag känner till förutom lönebidragsanställning) Jag undrar vad ni har för erfarenheter av det? Är det bara städning? För just städning har min bror svårt med.

Det som är med min bror är att han tar längre tid att lära sig saker, han behöver mycket handledning i början men kan sedan jobba självständigt sålänge det finns en ansvarig där. Han har också igångsättningssvårigheter och behöver bli peppad ibland. Kundkontakt eller liknande klarar han inte och han jobbar lite långsammare än vad folk gör mest. Är det något han gillar är han väldigt uthållig, han är väldigt duktig på datorer och programmering. Det är synd att de resurserna blir bortslösade för att han är så dålig på allt runt omkring. Han har inga problem med att programera hemifrån.

Vi tänker att en halvtidsanställning isåfall skulle vara bäst. Men hur blir det ekonomiskt? Får han behålla sin aktivitetsersättning? Jag är mest orolig för att han ska få mindre pengar att röra sig med än vad han har nu.

Alla erfarenheter och input uppskattas. Jag vet att man måste få en Samhalls anställning godkänd av kommunen.

• Svar på tråden Min bror funderar på att söka ett Samhallsjobb, vad är era erfarenheter?
  • Anonym (Tjejen)

Han kan inte ta ett vanligt jobb som programmerare och jobba hemifrån då? Branschen skriker efter folk så är han duktig är de säkert ok med att han jobbar hemifrån. Min sambo sade i sin intervju att han behövde det pga att vi har ett barn med npf och det var inga problem att få igenom. Han har kontakt med de på jobbet via ett program likt Skype där de chattar med varandra. Han är inte utbildad heller, bara duktig på att programmera.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-04-18 20:17:38 följande:

Han kan inte ta ett vanligt jobb som programmerare och jobba hemifrån då? Branschen skriker efter folk så är han duktig är de säkert ok med att han jobbar hemifrån. Min sambo sade i sin intervju att han behövde det pga att vi har ett barn med npf och det var inga problem att få igenom. Han har kontakt med de på jobbet via ett program likt Skype där de chattar med varandra. Han är inte utbildad heller, bara duktig på att programmera.

Han har ju inte ens gått ett vanligt gymnasium och vi har inga kontakter alls, så jag tror det kan bli svårt. Min bror kommer inte klara av att gå på intervjun själv utan jag måste följa med, det ses säkert som en nackdel. Han pratar inte helt rent heller, men annars låter det toppen.
  • Anonym (A)

Det finns en del folkhögskolekurser inriktade på personer med NPF, inklusive en kurs i dataspelsutveckling. Kan vara värt att kolla närmare på, och ta reda på mer om eleverna får hjälp med att hitta praktik/jobb senare.

• Anonym (Syster)
    Anonym (A) skrev 2017-04-18 22:25:24 följande:

Det finns en del folkhögskolekurser inriktade på personer med NPF, inklusive en kurs i dataspelsutveckling. Kan vara värt att kolla närmare på, och ta reda på mer om eleverna får hjälp med att hitta praktik/jobb senare.

Tack, jag ska kolla upp det. Jag har kollat på andra folkhögskolor inriktade till de med autismspektrum diagnoser och de flesta verkar vara rena fängelser, men är det inriktat på något är det säkert annorlunda.
  • leexxii

Samhall har mycket fler uppgifter än enbart städning, vilka uppdrag de har skiljer sej säkert från kommun till kommun då de lägger bud precis som andra företag, sen placerar de ut sina anställda efter deras kunskaper och förmåga. Lönen ska ja inte säga något säkert om men jag tror den är rätt "normal" inge sämre än för en vanlig kommunal arbetare.

• Anonym (spelbranschen)
    Anonym (A) skrev 2017-04-18 22:25:24 följande:

Tänkte också på det där med dataspelsutveckling. Min sambo jobbar med det och det är helt klart en av de NPF vänligaste branscherna. Det är många med olika former av autism som jobbar med just detta. Något med att programmera som är så tacksamt och lockande. (Min sambo har själv en lättare diagnos och har konstaterat att det är arbetsplatserna där han funkat bäst
  • Anonym (Syster)
    Anonym (spelbranschen) skrev 2017-04-19 06:25:24 följande:

Tänkte också på det där med dataspelsutveckling. Min sambo jobbar med det och det är helt klart en av de NPF vänligaste branscherna. Det är många med olika former av autism som jobbar med just detta. Något med att programmera som är så tacksamt och lockande. (Min sambo har själv en lättare diagnos och har konstaterat att det är arbetsplatserna där han funkat bäst ) 

Vet du vilken typ av hjälp hans kollegor med autism får på jobbet? Vilja anpassningar görs och såvidare?
  • Anonym (Syster)
    leexxii skrev 2017-04-19 05:35:38 följande:

Samhall har mycket fler uppgifter än enbart städning, vilka uppdrag de har skiljer sej säkert från kommun till kommun då de lägger bud precis som andra företag, sen placerar de ut sina anställda efter deras kunskaper och förmåga. Lönen ska ja inte säga något säkert om men jag tror den är rätt "normal" inge sämre än för en vanlig kommunal arbetare.

Man får alltså lön istället för aktivitetsersättning? Min bror skulle isåfall behöva få minst 70 kronor/timme före skatt.
  • Anonym (spelbranschen)
    Anonym (Syster) skrev 2017-04-19 11:39:35 följande:

Vet du vilken typ av hjälp hans kollegor med autism får på jobbet? Vilja anpassningar görs och såvidare?

Ingen aning faktiskt. Tror det helt enkelt är hela miljön som är positiv och funkar för dem.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (spelbranschen) skrev 2017-04-19 14:40:12 följande:

Ingen aning faktiskt. Tror det helt enkelt är hela miljön som är positiv och funkar för dem.

Bara miljön kommer inte fungera för min bror, han behöver mer hjälp än så.
  • leexxii
    Anonym (Syster) skrev 2017-04-19 11:40:49 följande:

Man får alltså lön istället för aktivitetsersättning? Min bror skulle isåfall behöva få minst 70 kronor/timme före skatt.

Jaa självklart får de lön, ett jobb på Samhall är inge sämre än vilket vanligt jobb som hällst. Finns så många fördelar med dem så om jag fick skulle jag lätt ta jobb där :)
Svar på tråden Min bror funderar på att söka ett Samhallsjobb, vad är era erfarenheter?