Min bror funderar på att söka ett Samhallsjobb, vad är era erfarenheter?
Min bror är i 20- års åldern och har autism och en lättare utveckingsstörning. Just nu har han daglig verksamhet, men både han och jag känner att han skulle klara av något som mer liknar ett vanligt jobb, vi har tänk på Samhall (det är det enda jag känner till förutom lönebidragsanställning) Jag undrar vad ni har för erfarenheter av det? Är det bara städning? För just städning har min bror svårt med.
Det som är med min bror är att han tar längre tid att lära sig saker, han behöver mycket handledning i början men kan sedan jobba självständigt sålänge det finns en ansvarig där. Han har också igångsättningssvårigheter och behöver bli peppad ibland. Kundkontakt eller liknande klarar han inte och han jobbar lite långsammare än vad folk gör mest. Är det något han gillar är han väldigt uthållig, han är väldigt duktig på datorer och programmering. Det är synd att de resurserna blir bortslösade för att han är så dålig på allt runt omkring. Han har inga problem med att programera hemifrån.
Vi tänker att en halvtidsanställning isåfall skulle vara bäst. Men hur blir det ekonomiskt? Får han behålla sin aktivitetsersättning? Jag är mest orolig för att han ska få mindre pengar att röra sig med än vad han har nu.
Alla erfarenheter och input uppskattas. Jag vet att man måste få en Samhalls anställning godkänd av kommunen.