• Mikaelayasar

Delad vårdnad, vill inte ha kontakt med pappan!

Hej!

Jag har för ca 6 mån sedan sepererat från mitt barns pappa. Barnet bor hos mig just nu på heltid. Hans pappa ringde/smsade då han ville träffa barnet. Det sker ca 1/veckan. Barnet är endast 13 månader.

Nu till saken, varje gång han kommer och hämtar barnet så ska han tjafsa med mig, kalla mig för hemska saker och det slutar med att jag gråter och går därifrån. Sen fortsätter han via sms/samtal tills jag hotar med att polisanmäla honom. Det är helt oprovocerat. Jag kan tex nämna att han inte får glömma ge sonen vatten då och då. Bara en sån sak kan han gå igång på.

Nu börjar jag bli riktigt trött på det här och vill inte ha någon kontakt med honom alls! Men hur gör vi när han vill träffa sitt barn? Han måste kontakta mig?

• Svar på tråden Delad vårdnad, vill inte ha kontakt med pappan!
  • sextiotalist

Kan du inte ha någon hos dig när han hämtar och lämnar. Då, förhoppningsvis, slänger han inte fram oförskämdheter.
    Men utöver detta, så tycker jag att du ska ta kontakt med familjerätten och se om ni kan hitta en neutral plats (och kanske någon därifrån) vid bytena.
    Kom ihåg att spara sms och mail han skickar, om han börjar bli otrevlig i telefon så avslutar du samtalet och informerar honom om att ni ska endast prata om det som gäller ert barn, hans personliga vendetta får han köra på sms om han vill

• Mikaelayasar
    sextiotalist skrev 2017-04-19 08:21:10 följande:

Kan du inte ha någon hos dig när han hämtar och lämnar. Då, förhoppningsvis, slänger han inte fram oförskämdheter.

Men utöver detta, så tycker jag att du ska ta kontakt med familjerätten och se om ni kan hitta en neutral plats (och kanske någon därifrån) vid bytena.

Kom ihåg att spara sms och mail han skickar, om han börjar bli otrevlig i telefon så avslutar du samtalet och informerar honom om att ni ska endast prata om det som gäller ert barn, hans personliga vendetta får han köra på sms om han vill

Tack för ditt svar! Ja jag ska nog ta kontakt med familjerätten.
  • Jagocolin

När jag och mitt ex gick isär så var de väldigt infekterat mellan oss. Vi kunde knappt se på varandra ett tag. Men hur som så har man ändå skaffat barn ihop och vare sig man vill eller inte så måste man ha kontakt med varandra angående barnet ett viss antal år framöver. Så då tänkte jag att vi var tvugna att lösa detta för bästa sätt för vår son. Jag ville inte att han skulle se tillbaka på sin barndom och föräldrar som avskyr varandra. Jag tog kontakt med familjerätten och vi gick på samtal där i 3 månader och fick ur oss allt, hur vi kände, vad vi tänkte osv. Och det va så skönt att ha en 3dje part som styrde in oss på rätt spår när de höll på att spåra ut, som ställde frågorna rätt osv. Och det slutade upp med att vi nu är bästa vänner. Kan hitta på saker tillsammans med vår son. Han har inte sin kärnfamilj men ändå två föräldrar som kommer överens.

Så mitt råd är att ta kontakt med familjerätten och gå på samtal.

• Mikaelayasar
    Jagocolin skrev 2017-04-19 13:34:22 följande:

När jag och mitt ex gick isär så var de väldigt infekterat mellan oss. Vi kunde knappt se på varandra ett tag. Men hur som så har man ändå skaffat barn ihop och vare sig man vill eller inte så måste man ha kontakt med varandra angående barnet ett viss antal år framöver. Så då tänkte jag att vi var tvugna att lösa detta för bästa sätt för vår son. Jag ville inte att han skulle se tillbaka på sin barndom och föräldrar som avskyr varandra. Jag tog kontakt med familjerätten och vi gick på samtal där i 3 månader och fick ur oss allt, hur vi kände, vad vi tänkte osv. Och det va så skönt att ha en 3dje part som styrde in oss på rätt spår när de höll på att spåra ut, som ställde frågorna rätt osv. Och det slutade upp med att vi nu är bästa vänner. Kan hitta på saker tillsammans med vår son. Han har inte sin kärnfamilj men ändå två föräldrar som kommer överens.

Så mitt råd är att ta kontakt med familjerätten och gå på samtal.

Tack! Vad skönt att det löste sig för er del. Ja jag hoppas att jag kan få hjälp. Det här håller inte längre. Håller tummarna nu!
Svar på tråden Delad vårdnad, vill inte ha kontakt med pappan!