...och jag är osäker på om jag verkligen har rätt känslor efter att jag har åkt "Fritt fall" på Gröna Lund. Har visserligen gjort det flera gånger och vill göra det igen, men känner jag rätt känslor? Vissa skrattar och har roligt, men jag känner mest någon slags njutbar skräck. Vad är rätt känslor?
Det kanske är en märklig jämförelse vid första anblicken, men den är klockren. Ingen annan kan säga vad som är rätt för dig. Det som någon annan däremot kan berätta är att passionen försvinner med tiden. Den som säger något annat ljuger eller har IQ som en fiskmås. Människan är konstruerad så att vi inte ska kunna vara passionerat förälskade hela livet. Det innebär ju naturligtvis inte att attraktionen måste dö, men ALLT blir lite "vardag" till slut. Detta anses vara så tragiskt, men handen på hjärtat - vad är mer tragiskt / ängsligt än en person som hela livet söker kickar?
Du är ung och relativt oerfaren, och då är det inte konstigt om man tror sig kunna leva resten av livet surfandes på toppen av en våg som ständigt växer sig högre och högre, men du vet att det inte går. Den stora konsten är att finna lyckan i vardagen och inte har för höga förväntningar:
www.expressen.se/halsoliv/forskare-avslojar-sa-blir-du-riktigt-lycklig/
Det gäller även din partner, även om det kan vara svårt att inse i nuläget.
Med det sagt så vill jag inte påstå att han är den du ska hålla fast vid livet ut, utan kanske snarare tvärt om. Du har ett långt liv framför dig, så gör slut, bli ledsen, kär igen, besviken, sviken, galen och glad igen.
...och tänk på att trygghet ska du inte i första hand känna hos din partner, utan hos dig själv. Tänk på vad du faktiskt har åstadkommit på egen hand i ditt liv. Förmodligen finns det fog för dig att känna större trygghet i dig själv än vad du gör idag.
Lycka till!