• joric

Hjärtformad livmoder

Hej!

Jag fick veta för ca ett år sedan när jag skulle sätta in en hormonspiralen att jag har en hjärtformad livmoder. Jag har två barn sedan tidigare med okomplicerade graviditeter och förlossningar.

Jag är nu gravid i vecka 32 och bebisen ligger i tvärläge och har gjort det sen vecka 27.

Jag frågade min barnmorska om det kan vara svårt för bebisen att vända sig pga av min missbildade livmoder men enligt henne skulle det inte alls påverka och inte heller fanns det andra risker. Har också denna graviditet haft väldigt mycket onda förvärkar i flera veckor men det kunde inte heller bero på detta sa hon.

Har försökt på egen hand att hitta information men jag tycker att det är jätte svårt att hitta. Finns det någon som vet lite mer om denna "missbildning" av livmodern eller vet var jag kan hitta information? Känner att jag inte riktigt litar på barnmorskans uttalande och är jätte orolig att nånting ska gå fel ????

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • eviz08

Jag har en hjärtformad livmoder med en skiljevägg. Vad de har sagt till mig så är det en ökad risk för att bebisen inte ska kunna vända sig rätt eftersom det är mindre plats där inne. Jag har två graviditeter sedan tidigare där båda har legat i säte. Däremot har jag förstått det som att chansen ökar att de kan vända sig desto fler graviditeter man gått igenom. 
    Min lilla denna graviditet ligger också i tvärläge, jag är i vecka 31+0, den ligger så hela tiden så jag tror inte den kommer vända sig rätt.

Jag har även förstått det som att värkarbetet kan påverkas av formen på livmodern, att de inte riktigt vet hur den kommer bete sig, men eftersom du har två graviditeter bakom dig kanske de bedömer att det antagligen inte kommer vara ett problem denna gång heller. 

Jag har även fått info att det är lite ökad risk för att bebisen kan komma för tidigt, dock har mina inte gjort det och det verkar baseras mycket på hur föregående graviditeter varit. 

Jag tycker inte du behöver vara orolig, men dåligt att din BM inte kunde ge bättre info. Jag har googlat lite på Uterus bicornis för att få svar när jag funderat på något.

Hoppas jag kunde lugna dig lite!

• joric
    eviz08 skrev 2017-04-19 22:05:27 följande:

Jag har en hjärtformad livmoder med en skiljevägg. Vad de har sagt till mig så är det en ökad risk för att bebisen inte ska kunna vända sig rätt eftersom det är mindre plats där inne. Jag har två graviditeter sedan tidigare där båda har legat i säte. Däremot har jag förstått det som att chansen ökar att de kan vända sig desto fler graviditeter man gått igenom. 
    Min lilla denna graviditet ligger också i tvärläge, jag är i vecka 31+0, den ligger så hela tiden så jag tror inte den kommer vända sig rätt.

Jag har även förstått det som att värkarbetet kan påverkas av formen på livmodern, att de inte riktigt vet hur den kommer bete sig, men eftersom du har två graviditeter bakom dig kanske de bedömer att det antagligen inte kommer vara ett problem denna gång heller. 

Jag har även fått info att det är lite ökad risk för att bebisen kan komma för tidigt, dock har mina inte gjort det och det verkar baseras mycket på hur föregående graviditeter varit. 

Jag tycker inte du behöver vara orolig, men dåligt att din BM inte kunde ge bättre info. Jag har googlat lite på Uterus bicornis för att få svar när jag funderat på något.

Hoppas jag kunde lugna dig lite!

Tack för ditt svar! Som du säger så har jag ju två fullgångna graviditeter sedan tidigare så det borde ju inte vara någon fara, är nog bara för att jag vet om det denna gång som jag blir nervös, och för att man läser om så många som fött tidigare pga av detta.

Har du gjort vändningsförsök i dina tidigare graviditeter och hur har det i så fall gått? Har du fött vaginalt?

Jag tror inte heller att min bebis kommer att vända sig rätt då hon har legat i tvärläge sedan vecka 27 och jag tycker mig ibland känna hur hon försöker men lyckas inte. Jag känner heller inte så jätte mycket rörelser, eller hon rör sig men inte som de andra två har gjort, så jag tänker att det måste vara rätt trångt där inne.
  • eviz08
    joric skrev 2017-04-19 22:50:24 följande:
    Tack för ditt svar! Som du säger så har jag ju två fullgångna graviditeter sedan tidigare så det borde ju inte vara någon fara, är nog bara för att jag vet om det denna gång som jag blir nervös, och för att man läser om så många som fött tidigare pga av detta.

Har du gjort vändningsförsök i dina tidigare graviditeter och hur har det i så fall gått? Har du fött vaginalt?

Jag tror inte heller att min bebis kommer att vända sig rätt då hon har legat i tvärläge sedan vecka 27 och jag tycker mig ibland känna hur hon försöker men lyckas inte. Jag känner heller inte så jätte mycket rörelser, eller hon rör sig men inte som de andra två har gjort, så jag tänker att det måste vara rätt trångt där inne.
    I första graviditeten så gjorde jag vändningsförsök, men då visste jag inte om att jag hade en hjärtformad livmoder. Läkaren var säker på att hon skulle kunna vända bebisen eftersom den inte hade fixerat sig, men det var helt omöjligt. Och då fick jag ingen stor bebis, hon vägde precis över 3 kg när hon kom ut. Läkaren tog i så att hon var helt svettig, men gav till slut upp och sa att det blir snitt. 
    Det var då det upptäcktes att min livmoder var hjärtformad och då fick jag även info att de på grund av detta inte kommer göra vändningsförsök i ev kommande graviditeter. Så med tvåan blev det planerat snitt utan vändningsförsök. 

Denna gång blir det snitt oavsett hur den lilla kommer ligga då de inte vill att jag föder vaginalt efter två snitt. 

Jag har förstått det som att man känner fosterrörelser lite annorlunda när de inte ligger som de ska, men jag har ju inte så mycket att jämföra med heller
Svar på tråden Hjärtformad livmoder