• Tihi

Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?

Ni som endera har haft båda två eller är väldigt teknikkunniga kan väl berätta om för-och nackdelar med båda telefonerna? Upplys oss som bara har haft en av dom och kanske funderar på att byta.

• Svar på tråden Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?
  • Vrickanz
    kvarnfot skrev 2017-05-02 13:36:18 följande:

Om den laggar så beror det nog mer på att du har dålig wifi eller mobil-anslutning (dålig signal).

Det är ju dock precis samma som nu på min iphone så det borde inte spela någon roll. Egentligen tror jag inte att det är telefonen i sig som laggar utan mer att apparna till Android är sämre utformade.
  • GavinGadget
    Vrickanz skrev 2017-05-02 15:19:16 följande:

Det är ju dock precis samma som nu på min iphone så det borde inte spela någon roll. Egentligen tror jag inte att det är telefonen i sig som laggar utan mer att apparna till Android är sämre utformade.

Visst kan telefonerna lagga ibland men det upplevde jag även med iPhone (5S). I mätningar brukar dock iPhone vara långsammare på att öppna samma app, i alla fall senast jag läste ett sådant test. Men iPhones mjukvara är bättre anpassad eftersom att det också finns färre enheter att anpassa den för.

Hade de bara kommit ikapp på funktionssidan och slutat låsa in användaren hade jag gärna bytt. Deras hårdvara är fantastisk, om än något klumpig sen 6an på telefonsidan.

Apparna i Android har tillgång till fler funktioner och gör således också telefonen mer sårbar för dålig programmering men även rikare på funktioner.
  • undertaleärkul

Jag övergick nyligen till Galaxy efter att alltid ha haft iPhones.

Är mycket nöjd. Den var billigare för var jag upplever som exakt samma funktioner, samtidigt som kameran är bättre, batteriet räcker längre och layouten är mer användarvänlig och lätt att anpassa efter egen smak och behov. Fattar inte att jag inte bytte tidigare!

Enda nackdelen jag lyckats utröna under de månader jag haft den är att skärmen verkar lite känsligare för att få smårepor än iPhone.

• kvarnfot
    Tihi skrev 2017-06-20 15:35:38 följande:

Jag sparkar igång den här tråden igen.

IPhone blir nog inte bättre för det....
  • Tihi
    kvarnfot skrev 2017-06-21 07:50:58 följande:
    IPhone blir nog inte bättre för det.... smile1.gif
    Haha. Frågan är fortfarande aktuell så därför vill jag gärna höra av några nya personer vilken dom föredrar och varför.
  • kvarnfot
    Tihi skrev 2017-06-21 16:01:44 följande:
    Haha. Frågan är fortfarande aktuell så därför vill jag gärna höra av några nya personer vilken dom föredrar och varför.
    Samsung alla dagar i veckan! Snabb, smidig och en grym kamera.
    Har du inte köpt ny mobil ännu, det är ju över 3 månader sedan du starta tråden.
  • Tihi
    kvarnfot skrev 2017-06-22 07:46:11 följande:
    Samsung alla dagar i veckan! Snabb, smidig och en grym kamera.
    Har du inte köpt ny mobil ännu, det är ju över 3 månader sedan du starta tråden.
    Köpte en iPhone 7 som jag h a t a r, eller det är väl mest itunes jag hatar så därför funderar jag väldigt starkt på att testa en Galaxy nu. Jag är lite-ok mycket- rädd för att byta system bara Spöke och varenda människa jag känner har iPhone så då är det ju förstås smidigt med imessage t ex. Men jag är nära kanten nu så jag är öppen för övertalning, haha.

Har du haft många Samsung och vilka modeller isf? Kan man stänga av massa saker man inte vill använda som positionering, att den sparar allt man söker i google och att foton man tar inte taggas med en karta t ex?
  • GavinGadget
    Tihi skrev 2017-06-22 17:31:13 följande:

Köpte en iPhone 7 som jag h a t a r, eller det är väl mest itunes jag hatar så därför funderar jag väldigt starkt på att testa en Galaxy nu. Jag är lite-ok mycket- rädd för att byta system bara  och varenda människa jag känner har iPhone så då är det ju förstås smidigt med imessage t ex. Men jag är nära kanten nu så jag är öppen för övertalning, haha.

Har du haft många Samsung och vilka modeller isf? Kan man stänga av massa saker man inte vill använda som positionering, att den sparar allt man söker i google och att foton man tar inte taggas med en karta t ex?

Det är busenkelt att stänga av. Är du väldigt försiktig än dig kan du surfa via TOR också... Då är du i princip omöjlig att spåra.
  • kvarnfot
    Tihi skrev 2017-06-22 17:31:13 följande:
    Köpte en iPhone 7 som jag h a t a r, eller det är väl mest itunes jag hatar så därför funderar jag väldigt starkt på att testa en Galaxy nu. Jag är lite-ok mycket- rädd för att byta system bara Spöke och varenda människa jag känner har iPhone så då är det ju förstås smidigt med imessage t ex. Men jag är nära kanten nu så jag är öppen för övertalning, haha.

Är inne på min 3:e Samsung nu, får ny (välja) var annat år från jobbet. Det är mycket lätt att stänga av olika funktioner.
  • Tihi

Tack båda två för era svar ovan. Det verkar ju lovande att det är lätt att stänga av. Hur ligger det till med att google läser alla ens mejl och websökningar sparas förevigt etc som alltid nämns som en nackdel för google? Stämmer det att dom gör så?

undertaleärkul skrev 2017-05-09 07:21:58 följande:
    Jag övergick nyligen till Galaxy efter att alltid ha haft iPhones.

Är mycket nöjd. Den var billigare för var jag upplever som exakt samma funktioner, samtidigt som kameran är bättre, batteriet räcker längre och layouten är mer användarvänlig och lätt att anpassa efter egen smak och behov. Fattar inte att jag inte bytte tidigare!

Enda nackdelen jag lyckats utröna under de månader jag haft den är att skärmen verkar lite känsligare för att få smårepor än iPhone.

Upplever du att Galaxy är lättare att ha att göra med om man ser till att flytta foton och musik etc mellan telefonen och en dator? Vilken Galaxy köpte du? Och fick du mer frihet som android-anhängare brukar prata om?
  • Helgonet
    Tihi skrev 2017-06-26 19:04:56 följande:

Tack båda två för era svar ovan. Det verkar ju lovande att det är lätt att stänga av. Hur ligger det till med att google läser alla ens mejl och websökningar sparas förevigt etc som alltid nämns som en nackdel för google? Stämmer det att dom gör så?

Upplever du att Galaxy är lättare att ha att göra med om man ser till att flytta foton och musik etc mellan telefonen och en dator? Vilken Galaxy köpte du? Och fick du mer frihet som android-anhängare brukar prata om?
    Du behöver ju inte använda google. Det är ju mest till för att rikta reklam till dej precis som Facebook och många andra sidor använder.
    I mina ögon som har bägge så är Samsung överlägsen.
  • Tihi
    Helgonet skrev 2017-06-27 08:05:20 följande:
    Du behöver ju inte använda google. Det är ju mest till för att rikta reklam till dej precis som Facebook och många andra sidor använder.
    I mina ögon som har bägge så är Samsung överlägsen.
    Hur menar du med att man inte behöver använda google? Måste man inte vara inloggad hela tiden på mobilen om man har en android eller menar du att man kan använda en annan sökmotor eller hur då?

Om du orkar berätta varför du tycker att Samsung är överlägsen så läser jag gärna. Kul med någons åsikt som har båda.
  • Stavros65
    Tihi skrev 2017-06-27 16:55:22 följande:
    Hur menar du med att man inte behöver använda google? Måste man inte vara inloggad hela tiden på mobilen om man har en android eller menar du att man kan använda en annan sökmotor eller hur då?

Om du orkar berätta varför du tycker att Samsung är överlägsen så läser jag gärna. Kul med någons åsikt som har båda.
    Du behövera bara vara inloggad när du besöker Play-butiken för att ladda hem appar.
  • Tihi
    Stavros65 skrev 2017-06-28 10:00:17 följande:
    Du behövera bara vara inloggad när du besöker Play-butiken för att ladda hem appar.
    Bra att veta. Så om man inte är inloggad när man surfar så riktar den inte reklam heller?
  • Stavros65
    Tihi skrev 2017-06-28 19:26:56 följande:
    Bra att veta. Så om man inte är inloggad när man surfar så riktar den inte reklam heller?
    Är du aldrig på FB? Där finns det ju alltid riktad reklam.
  • akuma79

ska du ha bra lur som du kan göra mycke med så är de självklart android

Svar på tråden Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?