• Göteburgare

Blä! Ligamentsnärtor och trötthet.

Är i vecka 16 och har hittills vart bortskämd med en näst intill symptomfri graviditet.

Sedan hände något i vecka 14 som gjorde mig till en levande död. Är så trött att jag sover både dag och natt. Har bra värden i övrigt. Vet inte varför kroppen jävlas just nu faktiskt. Men i vilket fall har jag nu även fått rejäla ligamentsmärtor. Känns ungefär som när man inte är tillräckligt vig, blir övermodig och försöker iallafall pressa kroppen att göra något den inte kan.

Detta leder till att jag inte kan sova på magen då det känns som min livmoder är på bristningsgränsen av trycket! Och det i sig är ett problem då jag avskyr att ligga på ryggen. Är man utmattad vill man liksom sova likt en prinsessa, vilket inte fungerar nu.

Tips på smärtlindring eller något liknande? Bör jag kolla upp detta problem kanske? Är det normalt att känna av det SÅ mycket att man inte ens kan ligga på magen? Kan tillägga att jag inte är gasig osv.

• Svar på tråden Blä! Ligamentsnärtor och trötthet.
  • EpicNurse

Det är inte konstigt att du inte kan ligga på mage, oavsett ligamentsmärta eller ej :)

Sen brukar man inte ha ligamentsmärta konstant utan mer vid kraftig rörelse/när man nyser/hostar osv. Så om du har konstant ont så hade jag nog bokat tid med gyn för att kontrollera så du inte har en urinvägsinfektion eller annan infektion som orsakar smärtan.

Gällande tröttheten; hur är ditt blodvärde? Tar du extra järntabletter?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Loriyana

Jag fick också ligamentsmärtor från helvetet i vecka 16 och var trött som in i bomben. Gjorde så ont att jag knappt kunde gå. Kändes som riktig smärtsam håll i båda sidor. Fick ge upp och stannade hemma en vecka och låg i sängen och sov samt tittade på skräpTV. Sen blev det bättre igen. Nu försöker jag ta det lugnt och inte anstränga mig för mycket. Vill inte få det igen.

Barnmorskan trodde att jag förmodligen fått en inflammation i ligamenten och att det gör väldigt ont men att det går över efter några dagar.

• Göteburgare

Oj! Bör kolla så jag inte har inflammation då. Ibland känns det till och med när jag sätter ner foten för att jag går. Det gör liksom inte jätteont men det känns på nåt vis som när man petar på ett blåmärke. Samma sak vid beröring.

• Loriyana

För mig känns det som håll

• Göteburgare

Ringde bm och hon avfärdade att det skulle vara något farligt. Jag känner att hon är lite nonchalant gällande min rädsla så jag funderar på att byta. Hon liksom suckar och pratar som att jag skall skynda mig. Dessutom har hon försökt lägga sig i mitt privatliv.

• Göteburgare

Hon sa även att hon inte tänkte boka in mig till gyn. För det var "onödigt". Kan tillägga att jag går på en privat barnmorska för att jag INTE ville känna mig åsidosatt. Jag betalar liksom för servicen.

Ang järnvärden så är dom normala.

Svar på tråden Blä! Ligamentsnärtor och trötthet.