• mirra

Ang sambo seperatin och lgh

Jag äger lgh och sambo och jag ska gå isär. Min sambo har ju rätt till 3 mån uppsägningstid. Men var anmäler jag uppsägningsdatum? Nån som vet?

• Svar på tråden Ang sambo seperatin och lgh
  • Birgitta02

Vad menar du? Ska du behålla lägenheten? Är han inte beredd att flytta självmant?

• Birgitta02

Ser nu att DU äger lägenheten.
    Du uppmanar honom skriftligt att flytta med tre månaders varsel. Behåll kopian. Flyttar han inte då så får du ta kronofogden till hjälp att avhysa honom. Men det finns också något som heter sambolag. Läs på där vad som gäller juridiskt så du verkligen har på fötterna. Man kan slänga ut inneboende. Men lite svårare med en sambo om han varit skriven på adressen.

• petersex
    mirra skrev 2017-04-21 14:37:12 följande:

Jag äger lgh och sambo och jag ska gå isär. Min sambo har ju rätt till 3 mån uppsägningstid. Men var anmäler jag uppsägningsdatum? Nån som vet?

Om du äger lägenheter finns det ingen uppsägningstid. Om du hyr lägenheten, har du uppsägningstid, inte han. Och ska ni separera och du ska bo kvar, så ska han flytta fortast möjliga.
  • mirra
    petersex skrev 2017-04-21 15:03:38 följande:

Om du äger lägenheter finns det ingen uppsägningstid. Om du hyr lägenheten, har du uppsägningstid, inte han. Och ska ni separera och du ska bo kvar, så ska han flytta fortast möjliga.

Gäller detta även då han varit skriven på adressen och vi levt i samboförhållande här? Goda nyheheter :) tack
  • Birgitta02
    petersex skrev 2017-04-21 15:03:38 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Eftersom han är skriven på adressen och de dessutom är sambor (inte inneboende) så finns det regler för detta.
  • Birgitta02

Det ska även ske en bodelning om ni inte är helt överens om vems som är vad. Skaffa jurist i så fall.

• petersex
    mirra skrev 2017-04-21 15:14:53 följande:
    Gäller detta även då han varit skriven på adressen och vi levt i samboförhållande här? Goda nyheheter :) tack
    Hur länge har ni bott ihop?
  • mirra
    petersex skrev 2017-04-21 15:22:40 följande:

Hur länge har ni bott ihop?

Snart 4 år. Tror inte sakerna är nåt problem för nån av oss, men det här att bo ihop...
  • Birgitta02
    mirra skrev 2017-04-21 15:32:58 följande:
    Snart 4 år. Tror inte sakerna är nåt problem för nån av oss, men det här att bo ihop...
    Då går sambolagen in. Så läs på vad som gäller.
  • petersex
    mirra skrev 2017-04-21 15:32:58 följande:
    Okej, jag fick uppfattningen av att det inte var så länge, sambolagen.
  • Noname00
    Birgitta02 skrev 2017-04-21 15:34:16 följande:
    Då går sambolagen in. Så läs på vad som gäller.
    Lugnt å fin nu sambolagen är inget man måste följa, man måste inte göra en bodelning det går utmärkt att den som äger bostaden bor kvar vilket är mest vettigt.
    Man ska inte uppmuntra andra till att utnyttja sambolagen bara för att den finns för att komma åt andras egendom.
  • Noname00

Du ska inte nämna sambolagen alls för din partner , det gynnar inte dig tvärtom enda skillnaden är att han kan begära bodelning.
    Dvs då har han rätt till hälften minus skulder och kostnader, så får han för sig något så kan det vara bra att veta att man inte får ut miljoner om man har lån på bostaden.

För säkerhets skulle om han ändå ska flytta få honom att skriva under ett samboavtal.

Oavsett bodelning eller ej, du ska inte och behöver inte göra någonting det är upp till den andra partnern att driva frågan om man nu vill ta tillfället i akt att utnyttja sambolagen för att komma å pengar.

• pallazathena

Vilka märkliga råd...

Sambolagen säger att om boendet skaffats gemensamt för er som sambos så ska det delas lika, oavsett vem som betalat vad. Om du köpte lägenheten innan ni flyttade ihop så ingår inte lägenheten i det bohag som ni ska dela på vid separation.

• Noname00
    pallazathena skrev 2017-04-23 17:47:41 följande:

Vilka märkliga råd...

Sambolagen säger att om boendet skaffats gemensamt för er som sambos så ska det delas lika, oavsett vem som betalat vad. Om du köpte lägenheten innan ni flyttade ihop så ingår inte lägenheten i det bohag som ni ska dela på vid separation.

Vad är det som är märkligt?
    Det låter på dig som om man måste dela bara för att lagen finns?
    Nej det går utmärkt att den ene köper en bostad även om det är för gemensamt bruk, och även behåller den vid en separation om det nu är det man har kommit överens om.

Man måste inte dela bostaden bara för att lagen existerar, man bryter inte mot några lagar om den ena flyttar ut och drar vidare.
    Shit snacka om feltolkning.
  • Birgitta02
    Noname00 skrev 2017-04-23 18:07:46 följande:
    Nej det går utmärkt att den ene köper en bostad även om det är för gemensamt bruk, och även behåller den vid en separation om det nu är det man har kommit överens om.

Man måste inte dela bostaden bara för att lagen existerar, man bryter inte mot några lagar om den ena flyttar ut och drar vidare.
    Själv pratar jag inte bostaden. Jag tänker att om han varit med att kanske lägga pengar på renovering som höjer värdet så kanske det är rättvist att även där tänka efter ekonomiskt. Ingen av oss vet riktigt vem som köpt och betalt vad i TS bostad. Men det finns en lag, sambolagen, som man kan få vägledning av. Att bara slänga ut sin sambo med bara kläderna han bär på kroppen känns inte ok. Har ju dock ingen aning hur TS tänkt sig.
  • pallazathena
    Noname00 skrev 2017-04-23 18:07:46 följande:

Det är ju massor med info som saknas här för att veta vad som gäller. Och visst måste man inte åberopa lagen, men det är ju den som gäller om TS eller TS:s sambo väljer att lyfta det. Och då är det helt avgörande om bostaden skaffats inför/under gemensamt boende eller fristående innan samboskapet påbörjades. Jag säger bara att det är DET som är avgörande, inte vem som äger den. Om man väljer att kringgå den lagen krävs ju juridiska dokument på förhand, eller ett samtycke. Vid tvist blir lagen relevant, så det är väl snarare märkligt att inte ha det i åtanke.
  • puckoo62

ok ingen vill kommentera ok ,,, Säg A först innan B frågas ok
    lite rörande runt omkring

Svar på tråden Ang sambo seperatin och lgh