Ang sambo seperatin och lgh
Jag äger lgh och sambo och jag ska gå isär. Min sambo har ju rätt till 3 mån uppsägningstid. Men var anmäler jag uppsägningsdatum? Nån som vet?
Jag äger lgh och sambo och jag ska gå isär. Min sambo har ju rätt till 3 mån uppsägningstid. Men var anmäler jag uppsägningsdatum? Nån som vet?
Vad menar du? Ska du behålla lägenheten? Är han inte beredd att flytta självmant?
Ser nu att DU äger lägenheten.
Du uppmanar honom skriftligt att flytta med tre månaders varsel. Behåll kopian. Flyttar han inte då så får du ta kronofogden till hjälp att avhysa honom. Men det finns också något som heter sambolag. Läs på där vad som gäller juridiskt så du verkligen har på fötterna. Man kan slänga ut inneboende. Men lite svårare med en sambo om han varit skriven på adressen.
Om du äger lägenheter finns det ingen uppsägningstid. Om du hyr lägenheten, har du uppsägningstid, inte han. Och ska ni separera och du ska bo kvar, så ska han flytta fortast möjliga.
Det ska även ske en bodelning om ni inte är helt överens om vems som är vad. Skaffa jurist i så fall.
Hur länge har ni bott ihop?
Du ska inte nämna sambolagen alls för din partner , det gynnar inte dig tvärtom enda skillnaden är att han kan begära bodelning.
Dvs då har han rätt till hälften minus skulder och kostnader, så får han för sig något så kan det vara bra att veta att man inte får ut miljoner om man har lån på bostaden.
För säkerhets skulle om han ändå ska flytta få honom att skriva under ett samboavtal.
Oavsett bodelning eller ej, du ska inte och behöver inte göra någonting det är upp till den andra partnern att driva frågan om man nu vill ta tillfället i akt att utnyttja sambolagen för att komma å pengar.
Vilka märkliga råd...
Sambolagen säger att om boendet skaffats gemensamt för er som sambos så ska det delas lika, oavsett vem som betalat vad. Om du köpte lägenheten innan ni flyttade ihop så ingår inte lägenheten i det bohag som ni ska dela på vid separation.
Vilka märkliga råd...
Sambolagen säger att om boendet skaffats gemensamt för er som sambos så ska det delas lika, oavsett vem som betalat vad. Om du köpte lägenheten innan ni flyttade ihop så ingår inte lägenheten i det bohag som ni ska dela på vid separation.
Vad är det som är märkligt?
Det låter på dig som om man måste dela bara för att lagen finns?
Nej det går utmärkt att den ene köper en bostad även om det är för gemensamt bruk, och även behåller den vid en separation om det nu är det man har kommit överens om.
Man måste inte dela bostaden bara för att lagen existerar, man bryter inte mot några lagar om den ena flyttar ut och drar vidare.
Shit snacka om feltolkning.
Hur gick det med detta?
tror detta är mera invecklat .. Säger man B så måste man säga A oxå !
ok ingen vill kommentera ok ,,, Säg A först innan B frågas ok
lite rörande runt omkring