Jobbigt besked!
Hej allihop. Behöver tips och råd av er som har erfarenhet och kloka åsikter, eftersom att jag själv just nu bara står och stampar och vet inte vad jag ska göra :'(
Fick idag besked hos veterinären att min schäfer pojk på 7 år har kronisk mag och tarm inflammation. Han har även B12 brist. Han fick även akut bukspottakörtelinflammation för en månad sedan och har sedan dess stått på specialfoder. Vilket har hjälpt lite mot själva bukspottskörteln.
Sökte mig till veterinär eftersom att han kräker avföring i enorma mängder var dag, han äter avföring samt magrat av massor. Han väger bara 29 kg nu. Och han tigger mer än någonsin. Har förut varit helt ointresserad av mat.
Men efter ultraljudet Och nya prover idag så var domen:
Förstorad mjälte, förtjockade tarmväggar, lymfknutor i tarmen samt en kraftig kronisk inflammation i både mage och tarm. Samt B12 brist.
Behandling: Aggressiv kortison behandling i 2 månader med enorma biverkningar. Därefter livslång behandling med både kortison och specialfoder.
Räknade att bara foder och medicin kommer kosta ca 1000 kr i månaden. Pengar som vi egentligen inte har. Men samtidigt älskar vi vår hund ju?
Frågade veterinären om han har ont av de här. Jo han har väldigt ont. Men OM behandlingen hjälper så BÖR smärtan avta eller minimeras.
Så nu behöver jag hjälp. Hur många av er känner igen er? Hur egoistisk ska man vara? Ska man låta han gå genom en aggressiv och jobbig behandling som kanske ändå inte fungerar? Ska man ta in ekonomin i beslutet? Bör man göra slut på hans lidande?
Tycker detta är hemskt och ett otroligt svårt beslut.. snälla dela med er av era åsikter och erfarenheter för jag vet varken ut eller in :'(
/ledsen matte