Flash Gordon skrev 2017-06-12 06:26:57 följande:
Det är säkert en besvikelse för FN (jag vet inte vad de hade räknat med) men de ökar trots allt. Tredje största parti. Var sjunde franman har röstat på dem.
Det säger en del om klimatet om en mindre ökning för FN är man har befarat är ett utfall att glädjas över.
Det senastionella är att S klappar ihop så totalt och i praktiken försvinner.
Det är också senastaionellt att ett nytt parti, till stora delar helt utan politiker, nu tar över en så stor del av makten.
Du kan inte tänka som i Sverige med SD.
Att öka från 2 mandat till förmodligen 5-7 kan låta bra men de har inte haft minsta dynamik sedan presidentvalet och i Frankrike beskrivs detta då som en förlust. Gilbert Collard hade svårt att inte visa sin besvikelse igår.
Så det är en katastrof för FN som hade hoppas på över 50 mandat. Punkt!
Fransmännen är inga rasister och humanism är en värdering som sitter långt inne, även om man är missnöjd och förbannad så inser de flesta riskerna att rösta på den typen av parti.
När det gäller vad Macron vill göra det är det Frankrike behöver sedan 20 år. Arbetsrätten i Frankrike är en klump som ingen förstår sig på och som behöver förenklas och förtydligas. Att CGT och P. Martinez kommer att göra allt han kan för att stoppa utvecklingen är inget nytt.
Det du glömmer är att alla som röstade visste vad denna reforms stora drag innehåller och ändå har de röstat på honom...
Så att tro att strejk kommer att stoppa det, nja, det tror jag inte på längre faktiskt.
Dock tycker jag att det inte är bra för demokrati att ett enda parti får så stor majoritet. Hoppas han inte får hybris nu och hålla kvar fötterna på jorden.