• amiCA89

Hur ska jag hantera svartsjukan?

Jag har haft min karl i mitt liv i mer än 3 år nu och vi har haft våra upp och nedgångar. Så pass att vi faktiskt gick ifrån varandra under ca 5 månader men har nu sedan några månader blivit tillsammans igen. Det största problemet som jag ser det är hans ex-flickvän, alltså från innan dessa 3 år. När vi var isär så trodde han att han hade fått känslor för henne igen och hon ville verkligen ha honom tillbaka, sa att hon ångrade att hon var otrogen mot honom etc (anledningen till att dom gjorde slut), men i slutändan valde han mig framför henne. Egentligen var perioden när vi gjorde slut personligen tuff för honom så hans känslor var all over the place.

Dock har hon inte alls kommit över det här och hon är fortfarande kär i honom även om det har gått några månader. Jag vet att hon smsar honom hela tiden och kan också se hur hon konstant gillar saker på hans Facebook. Han och jag pratar om det här lite då och då, främst när jag blir upprörd över hur tydligt det är att hon fortfarande försöker få tillbaka honom. Jag tycker det är skitjobbigt men han vill hantera det hela på sitt sätt vilket betyder egentligen att jag måste hålla mig cool och försöka ignorera vad jag ser. Men hur hanterar jag svartsjukan? Jag vet att han inte kommer lämna mig för henne, det är jag inte alls osäker på men det är jobbigt att se hur hon skickar rosor och hjärtan via sms (han läste smset när jag satt bredvid vilket gjorde att vi diskuterade det).

Dessutom ser jag att hon reagerar nästan mer på hur jag agerar på hans Facebook. Gillar jag något så gör hon det snart också, skriver jag en kommentar kan hon göra det också, och sedan jag började klicka att jag hjärtar något så har hon helt plötsligt börjat göra detsamma (jag tror ni förstår det beteende jag försöker beskriva). Jag vet att han tycker att det är skitjobbigt att jag blir upprörd eller att jag vill diskutera det för det är ändå inte något nytt. Jag vet att jag riskerar att förstöra mitt förhållande med mitt beteende men jag vet inte hur jag ska ändra på det. Trots att jag tycker att hon är sorglig som inte ger upp och trots att jag litar på att han inte kommer göra något dumt så är det ändå svårt att inte reagera för jag vet samtidigt att han är en väldigt fin man som vill alla väl och aldrig skulle kunna vara elak bara för att bli av med henne.

Hur ska jag hantera det? Jag kan ju inte låtsas som ingenting och i hemlighet vara upprörd men samtidigt inser jag hur jobbigt det är för honom. Önskar bara hon kunde lämna honom ifred för annars har vi det faktiskt bra ihop.

• Svar på tråden Hur ska jag hantera svartsjukan?
  • Anna74a

Svårt det där, jag var i liknande situation som dig när jag träffade min sambo.
    Exet sms:ade och ringde och tjatade och störde och höll på.
    Sambon var less på det men ville inte vara elak.
    En kväll vid tiotiden ringde hon och tjatade igen, jag tröttnade och bad att få överta luren.
    Jag ifrågasatte hur någon som kallar sig något så när vettig i skallen kan hålla på så,ringa och tjata sent om kvällarna om ingenting.
    Efter det slutade det.

• äldreochklokare

Kan han inte blocka henne på Facebook? Han får ju visa lite kraft här själv!

• amiCA89

Som han säger själv så hindrar det inte henne från att söka upp honom på andra sätt vilket stämmer. Hon hör ändå av sig mer via sms och whatsapp. Jag har sagt till honom att jag gärna pratar med henne om att få henne att sluta men han vill inte det. Han vet hur illa jag tycker om henne och är väl rädd att det kommer utlösa världens drama/krig.

• Maggan1986
    amiCA89 skrev 2017-04-24 18:56:26 följande:

Som han säger själv så hindrar det inte henne från att söka upp honom på andra sätt vilket stämmer. Hon hör ändå av sig mer via sms och whatsapp. Jag har sagt till honom att jag gärna pratar med henne om att få henne att sluta men han vill inte det. Han vet hur illa jag tycker om henne och är väl rädd att det kommer utlösa världens drama/krig.

Låter ju som han vill hålla dörren öppen , gillar uppmärksamheten. Han kan väl bara säga att du och även han tycker att det blir jobbigt sen bara klippa med henne. Säga att sluta hör av dig är du snäll jag är inte intresserad. Vad som helst jag hade blivit tokig om jag var du.
  • Scoops
    amiCA89 skrev 2017-04-24 18:56:26 följande:

Vilken dålig "ursäkt!". Då får han väl bara blocka hennes nummer i mobilen med? Inte svårt..
    Nej han vill hålla den dörren öppen. 
  • amiCA89

Jag förstår att ni tror det och det hade jag också gjort om han var svensk men nu är han från Brasilien och hans familj håller fortfarande kontakt med hans tidigare ex och hans brors ex. Det är inget konstigt i deras familj och tyder inte alls som ni tror på att han är en dålig person eller vill hålla dörren öppen.

• amiCA89

Hade mer önskat några tips på hur man hanterar sina tillfälliga känslor när man inser att dom förstör mer än dom gör nytta. Han håller inte dörren öppen på det antydda sättet trust me. Ja menar någon måste väl ha varit svartsjuk förut men insett hur korkat det var och lyckats handskas med dom känslorna på något sätt?

Svar på tråden Hur ska jag hantera svartsjukan?