• Saga84

Mjölken sinar!

Hej! Jag har en pojk på 8 veckor som jag har ammat utan några problem har till och med kunnat pumpa så pappan kan ge en flaska på natten. Nu har mjölken försvunnit och pojken är aldrig nöjd. Jag har ingen mjölk att pumpa ur ens. Försöker ge honom ersättning men han bara klöks och tycker det e äckligt. Vad ska jag göra? Har någon nått tips. Har fan panik här hemma!!

• Svar på tråden Mjölken sinar!
  • Dimitra

Sluta ha panik för det första Adrenalinet (som bildas av panik och stress) är ett starkare hormon än oxytocin som behövs för mjölkbildandet.

Vila mycket, amma "hela tiden" och gärna även nattetid, ät och drick ordentligt. Fortsätt erbjuda ersättning om du vill det men var trygg i tanken på att mjölken högst troligt kommer att rinna till igen. När bebisar har sina tillväxtperioder är det meningen att de ska vara ledsna så man "tuttar" mycket och stimulerar för högre mjölkproduktion. 

Lycka till

The Dimitra universe.
  • Saga84

Hej och tack för svar. Nu är det så att jag har en väldigt krävande dotter som är 18 månader och tyvärr lite febrig och sjuk för tillfället. Så jag får inte ihop det med sömnlösa nätter och stress till förbannelse. Finns det något tips att få han att tycka om ersättningen. Kan jag blanda ut med lite bröstmjölk. Han har aldrig haft problem med att ta flaskan när det e bröstmjölk i.

• 12345hopp

Håller med ovanstående, lugna ner dig :) stress och oro är det som har ställt till det allra mest för min amning och jag trodde inte det hade sån betydelse, men det är verkligen viktigt att du kan koppla av även fall det känns svårt! Drick nåt gott när du ammar, folköl eller lättöl har varit jättebra för mig som älskar öl! Humlen är bra för mjölkproduktionen och den lilla mängd alkohol kan hjälpa kroppen att slappna av lite. Gillar du inte öl så prova någon cider eller nåt du tycker om, koka amningste med anis fänkål och kummin!

För att lugna ner dig lite så är pumpningen inget mått på hur mycket mjölk du har. Och vissa har väldigt svårt att släppa ifrån sig mjölken till annat än sitt barn, jag tycker det var enklare att handmjölka då det stimulerar brösten mer och blir mer likt hur din bebis suger. Men en sak jag fått reda på är att man kan få ut mängder med mjölk men efter en tid om man mjölkar mycket så kan det vara så att man inte får ut så mycket längre, hjärnan vill bara ge till bebisen :)

Låt honom amma på ena bröstet medans du pumpar så kanske det går bättre, men det är absolut inget mått på vad som finns i brösten! Din bebis är förmodligen inne i en tillväxtfas som kommer att gå över och dyka upp igen många gånger, vilket kan vara skitjobbigt men han kommer inte svälta ihjäl sig själv. Vill du behålla amningen och känner att det är viktigt så borde du inte ge ersättning för det är vad som kommer resultera i att mjölken sinar. Hoppas det går bra och som sagt, ta det lugnt! :)

• 12345hopp

Håller med ovanstående, lugna ner dig :) stress och oro är det som har ställt till det allra mest för min amning och jag trodde inte det hade sån betydelse, men det är verkligen viktigt att du kan koppla av även fall det känns svårt! Drick nåt gott när du ammar, folköl eller lättöl har varit jättebra för mig som älskar öl! Humlen är bra för mjölkproduktionen och den lilla mängd alkohol kan hjälpa kroppen att slappna av lite. Gillar du inte öl så prova någon cider eller nåt du tycker om, koka amningste med anis fänkål och kummin!

För att lugna ner dig lite så är pumpningen inget mått på hur mycket mjölk du har. Och vissa har väldigt svårt att släppa ifrån sig mjölken till annat än sitt barn, jag tycker det var enklare att handmjölka då det stimulerar brösten mer och blir mer likt hur din bebis suger. Men en sak jag fått reda på är att man kan få ut mängder med mjölk men efter en tid om man mjölkar mycket så kan det vara så att man inte får ut så mycket längre, hjärnan vill bara ge till bebisen :)

Låt honom amma på ena bröstet medans du pumpar så kanske det går bättre, men det är absolut inget mått på vad som finns i brösten! Din bebis är förmodligen inne i en tillväxtfas som kommer att gå över och dyka upp igen många gånger, vilket kan vara skitjobbigt men han kommer inte svälta ihjäl sig själv. Vill du behålla amningen och känner att det är viktigt så borde du inte ge ersättning för det är vad som kommer resultera i att mjölken sinar. Hoppas det går bra och som sagt, ta det lugnt! :)

• Fröken W

Klart att du oroar dig när din bebis blir ledsen för att han inte kan äta!

Förstår att det är svårt att koppla av när din dotter dessutom är sjuk nu.

Finns det någon möjlighet att du och sonen flyttar in hos någon annan några dagar, så du verkligen kan ta det lugnt vilket ju behövs för att mjölkproduktionen ska komma igång ordentligt igen? Så får pappan vabba med dottern under tiden. Alternativt om det finns någon som kan ta hand om dottern några dagar? Går inte det så tycker jag ändå att det vore bra om pappan kunde vara hemma några dagar så du kan fokusera på sonen. Finns pappan inte med i bilden längre så hoppas jag att det finns någon annan som har bra kontakt med dottern som kan hjälpa till.

Ge inte upp amningen än, prova att börja om. Ligg mycket hud mot hud och låt sonen snutta ofta. Glöm heller inte att äta och dricka ordentligt, det går åt mycket energi när man ammar.

Ring Amningshjälpen är också ett tips. De kan vägleda dig i vad du bör göra för att kunna fortsätta amma.

Lycka till!

• Ingrediensen

Att det inte kommer mjölk när du pumpar beror på att inte utdrivningen kommit igång! Det är inte slut på mjölk!

För mig har det blivit svårare och svårare med utdrivningen ju äldre barnet blir, har fått sluta pumpa. Så koncentrera dig på att amma, han får mat i sig!

• arijana89

Som ovanstående har skrivit så stressa inte. Tipset jag fick när min son hade sin tillväxt period var att dricka lantmjölk med fetthalt 4- 5 % och att försöka äta en macka med mycket smör på, så det är något som jag har tagit till mig. Helst ekologiskt men man väljer naturligtvis själv. Sen är det som andra har skrivit - de små har en tillväxtperiod som gör att de inte känns "nöjda" men prova som du skrev att blanda lite bröstmjölk med ersättningen. Sen vet jag inte vilket märke du använder men våran son (och andra spädbarn i vår omgivning) har föredragit HIPP framför andra. NAN har många fått problem i magen av och vår son ville aldrig ta den ersättningen. Men HIPP i pulverform tyckte han om. Men det är olika. Jag skriver bara vad jag hört så dessa barns föräldrar har fått det svart på vitt att HIPP funkat bättre än annat.

Lycka till!!

Vet hur svårt det är när de är så små och att inte stressa upp sig är nästan en omöjlighet..!

Många lyckoönskingar Arijana

• Guldfötter

Det är förmodligen en ökningsperiod och då är det superamning som gäller. Amma ofta och alltid från båda brösten. Jag minns en kväll när jag ammade fyra timmar i sträck, bara bytte fram och tillbaka mellan brösten. Det var jobbigt, men gjorde susen. Och som övriga sagt: drick mycket vatten och gosa mycket med bebisen.

Svar på tråden Mjölken sinar!