• Papricorn

Hcg fördubblas men det är alldeles för lite enligt läkarn?

Hej,

Testade svaaaaaagt positivt förra veckan. Det stegrades på testerna och från fredag så var det ganska tydligt positivt resultat.

Hade haft väldigt ont i magen dock. Främst på vänster sida. Ingen blödning men de symptom jag hade förra veckan med illamående och ömma bröst försvann helt efter BIM som var i lördags.

Uppsökte läkaren i måndags pga smärtorna, hon såg en tjock slemhinna och ev en uppklarning med hinnsäck på 4 mm. Fick lämna Hcg då och 48h senare.

Låg i måndags på 325 och hade höjts till 650 till onsdagen. De ringde upp imorse och sa att det var för låg stegring och låg under det normala och bad mig söka akut iom mina smärtor.

Det gjorde jag. Där kunde man se en uppklarning och en hinnsäck på ca 3 mm.

Smärtan förklarades troligen komma från gulkroppscystan på äggledaren som hade vätska runt sig.

Hcg uppmättes till 1390. Dvs ytterligare dubblering från onsdag till fredag.

De kunde inte säga mer än att det var en tidig graviditet men som var väldigt svår att se. 2 personer fick leta lääänge för att få till en vinkel dör nåt syntes.

Min ordinarie gyn ringde upp och frågade hur det gått och drog tillbaka att hon nog sett en uppklarning på 4 mm i måndags eftersom hcg värdet var för lågt för det. Däremot envisades hon fortfarande om att hcg borde ökat mycket mer om det var en normal graviditet.

Så nu sitter man här och ska förvänta sig ett missfall fast hcg fortsätter stiga? Hur lång tid tar det? Och varför stiger hcg om graviditeten ej fortlöper som den ska?

Hade äl omkring 7-8 april och borde alltså vara i v 4+6 ca och då borde man väl se nåt större än en 3 mm hinnsäck som var otroligt svår att mäta?!

La först tråden i känsliga rummet men är ju inte så känsligt kom jag på..

• Svar på tråden Hcg fördubblas men det är alldeles för lite enligt läkarn?
  • November Bebis1

När jag fattade att jag var gravid, ringde jag kvinnokliniken. Visste inte om det var på riktigt och hur länge... Fick komma på vul. Hon såg en hinnsäck efter mkt letande, kanske en antydan till gulsäck. Då 6+0 fast det visste vi inte då. Mkt högt hcg. Hon visste inte om det var MA eller bara tidigt i graviditeten. Fick komma tillbaka 1 vecka senare för nytt vul, då såg hon hinnsäck, gulsäck, embryo och hjärtljud. Hcg hade stegrats. Då vart det tydligt att det fanns ett blivande barn där inne. Nu är jag 10+2. Väntar på ul+ kub om 2 veckor. Då får vi se om den blivande bebisen fortfarande lever och om vad vi har för chanser till ett fungerande friskt barn. Lycka till! Jag håller tummarna!

• Dvsbdnd

Ha is i magen och gör ingenting förhastat, det är helt säkert en vanlig graviditet som kommer att fortlöpa. Och får du missfall så får du det, men så länge ägget inte sitter i en ledare, så får du nog helt enkelt avvakta och våga ha is i magen. Det finns dem som gjort abort på inrådan av läkare pga sådana/liknande uttalanden som det du fått utan att det egentligen finns några helklara konstaterade fel. De ser ju en ökning av hcg OCH att säcken växt om man bortser från första felmätningen, så tänk att du är gravid och att det kommer att gå bra. Så får du ta annat om/som det kommer. Iom att första bm mätte fel, så skulle jag inte heller lyssna på hennes uttalanden om hcg. Håller tummarna att allt kommer att gå bra! Kram kram

Svar på tråden Hcg fördubblas men det är alldeles för lite enligt läkarn?