• Flerabarnsmamma

Hjälp mig med mat. Skriv min matveckosedel ????

Jag är så less på detta med mat, samma maträtter vecka efter vecka.

Jag är urkass på kryddning och tillbehör, säger man salta och peppra så ja, salt ja, men peppra, med vad? Svartpeppar, kryddpeppar, vitpepprar?

Vad har ni för maträtter där hemma, som passar vuxna och barn i olika åldrar?

Matkassen var inget för oss.

Ge mig er favoritmat och recept.

Känner du dig manad så gör en hel veckomatsedel.

• Svar på tråden Hjälp mig med mat. Skriv min matveckosedel ????
  • Aniiee
    snabelap skrev 2017-04-30 00:42:00 följande:
    Mja, då är nog mina barn ett undantag XD de gillar verkligen inte stark ( till min stora sorg). Men kanske när de blir äldre...;)
    Satsa på smakrikt då. Curry behöver ju inte vara starkt, till exempel Men jag är glad att du i alla fall har testat, väldigt många har inställningen att "barn gillar inte "Vuxenmat"", och i min erfarenhet är det mer en vuxen-vandringssägen än faktisk erfarenhet.
    Ordningen återställd
  • gröna
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 21:40:48 följande:

Guaccamole; mosa ett par mogna avacados och rör i lite hackad grön lök eller purjolok, hackad tomat (alternativt paprika), och hackad färsk eller fryst koriander, salt, svartpeppar, pressa i lite citron. Låt stå en stund så smakerna blandas och servera med lite nachochips, kallskuret och ost. Ett glas vin till.

vad är grön lök?
  • kokos
    kajsaemma skrev 2017-04-29 20:20:26 följande:

Det här är de vanligaste maträtterna som lagas hemma hos oss

V 1

Köttfärsbiffar med fetaost

Korv och makaroner

Kyckling i ugn

Köttfärssås spagetti

Tacos

Kött och hasselbackspotatis

Panerad rödspätta

V 2

Pasta med ost och skinksås

Potatis, morot och köttfärslåda

Stekt torsk och potatis

Korvstroganoff med ris

Quesadillas

Laxpasta

Köttgryta

V 3

Makaronipudding

Hamburgare

Kycklingpasta med bacon

Köttfärssoppa

Grekisk pyttipanna

Pizza

Plättar/våfflor/pannkaka

V 4

Pasta med lax i ugn

Skinklåda

Kycklinggryta

Morotssoppa

Kött och rotfruktsgratäng

Paj

Köttfärslimpa

Får jag fråga hur du gör potatis,morot och köttfärslådan??
  • Anonym (m)
    gröna skrev 2017-04-30 10:20:01 följande:
    vad är grön lök?
    www.google.se/search%C3%B6n+l%C3%B6k&oq=gr%C3%B6n+l%C3%B6k&aqs=chrome..69i57j0l5.1383j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-04-30 10:20:01 följande:
    vad är grön lök?
    Vårlök/salladslök
    Ordningen återställd
  • zooägaren
    Flerabarnsmamma skrev 2017-04-28 17:55:18 följande:

Jag är så less på detta med mat, samma maträtter vecka efter vecka.

Jag är urkass på kryddning och tillbehör, säger man salta och peppra så ja, salt ja, men peppra, med vad? Svartpeppar, kryddpeppar, vitpepprar?

Vad har ni för maträtter där hemma, som passar vuxna och barn i olika åldrar?

Matkassen var inget för oss.

Ge mig er favoritmat och recept.

Känner du dig manad så gör en hel veckomatsedel.

Vad tycker ni om för mat? Vad tycker ni inte om? Någon ingrediens som gillas extra mycket / inte alls? Allergier? 

Idag gjorde jag lasagne av gulaschen som blev över häromdagen. 

Skivade zucchini med osthyveln och hade istället för lasagneplattor. ett lager fyllde jag med skivad mozzarella. Jättegott! 

Jag är hård , men ärlig!
  • modsey

Fyller på med vad vi åt förra veckan.

-Wallwnbergare mos o rårörda lingon

-Torskrygg i ugn med knaperstekt bacon. Potatis och vitvinssås

-vegetarisk pasta med soltorkade tomater oliver zucchinin och champinjoner

- fiskgratäng med dill o räkor

-tackos!

-nässelsoppa t förrätt och biff stekt i ramslökssmör. Bröd o sallad till.

-lammracks med örtsås. Gratäng o sallad till

• kajsaemma
    kokos skrev 2017-04-30 14:28:02 följande:
    Får jag fråga hur du gör potatis,morot och köttfärslådan??
    Jag gör det väldigt enkelt! Tärnar potatis och morötter. Gör en köttfärssås med creme fraiche och ser till att det är ganska mycket vätska så de inte blir torrt med potatisen. Blandar ihop allt i en form och strör över lite ost. Har den i ugnen till morötterna och potatisen är klar. Serverar med, hör och häpna, lingonsylt! Det gjorde alltid min farmor när jag var liten, tycker det blir jättegott! Och min dotter med :).
  • gröna
    Anonym (m) skrev 2017-04-30 14:31:27 följande:
    Länken funkade  inte. -_- 

Iaf google "grön lök" så får du upp salladslök/vårlök.

www.logicalebiz.com/AJBAMPKR/
    sv.wikipedia.org/wiki/Salladsl%C3%B6k
    Aniiee skrev 2017-04-30 16:10:46 följande:
    Vårlök/salladslök
    ah ok det är så...jag såg framför mig en rund lök storlek som gul eller röd fast den var grön...

men gräslök då, räknas inte den som en grön lök?

• Mor till Ella

Jag lägger till några saker som vi gillar. Min man är jägare så vi äter mycket vildsvin,rådjur, älg och gäss.

Kyckling i ugn( använder stekpåse ) brukar ta fryst kyckling. Tar fram på kvällen innan lägger i stekpåse med smör, soja, vitlök, citron, svartpeppar, salt och rosmarin och lägger i kylen så är det tinat till dagen efter och går snabbare att laga. Jag brukar ha bakad potatis eller klyftpotatis till. Jag silar och sparar skyn från kycklingen och gör sås på den.

Egna kycklingbitar dela kycklingfilé i lagom bitar lägg i vetemjöl, sedan i ägg och sist i ströbröd fritera eller stek i olja. Mina kids älskar dessa med klyftpotatis.

Jag gör ofta ostgratinerad broccoli = koka broccoli lägg i ugnsfast form stö över rivenost salt och peppar. In i ugnen till osten smält och fått färg.

Bananpannkaka älskar mina kids. om jag ska göra till mina 3 kids tar jag 6 ägg och 3 bananer. Sedan gör jag små pannkakor. Superenkelt och perfekt mellanmål eller lunch.

Morotsplättar med lingon är en perfekt lunch till mina kids.

Jag trollar mycket med rester. Kokar jag potatis kokar jag alltid så jag kan göra pyttipanna någon dag senare. blir där lite köttfärssås över in i frysen med det.

• Tow2Mater
    gröna skrev 2017-05-01 00:55:31 följande:
    Aniiee skrev 2017-04-30 16:10:46 följande:
    Vårlök/salladslök
    ah ok det är så...jag såg framför mig en rund lök storlek som gul eller röd fast den var grön...

men gräslök då, räknas inte den som en grön lök?

Som de andra sagt, vårlök eller salladslök är väl rätta namnen. Jag tänker "green onion".

Gräslök må vara grön, men har en helt annan smak, så nej det går inte alls :)
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2017-05-01 01:45:44 följande:
    Som de andra sagt, vårlök eller salladslök är väl rätta namnen. Jag tänker "green onion".

Gräslök må vara grön, men har en helt annan smak, så nej det går inte alls :)
    Plus att på gräslöken (som faktiskt är/har en lök under jorden) så äter vi inte löken utan blasten.

En annan lök vars blast är  god att krydda med är vitlöken....
    Ordningen återställd
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-05-01 16:07:18 följande:
    Plus att på gräslöken (som faktiskt är/har en lök under jorden) så äter vi inte löken utan blasten.

En annan lök vars blast är  god att krydda med är vitlöken....
    fast bilden inlägg 25 äter man inte den blasten? Själva löken är väl inte grön?
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-05-01 16:47:24 följande:
    fast bilden inlägg 25 äter man inte den blasten? Själva löken är väl inte grön?
    Jo, den blasten kan man också äta, även om det inte är det vi brukar mena. 

Sen att vårlök heter green onion (eller spring onion eller scallion) på engelska är lite av en.... smaksak.... =P
    Ordningen återställd
  • Aniiee

Ok, så en månads (eller ja, 4 veckor....) meny. När jag gör menyer så har jag 5 dagar "vanlig mat", 2 dagars "temamat" med 2 efterrätter/bakverk. Ibland har jag lite ändringar från det, om det är dagar att uppmärksamma.

Håll i er. 

Vecka 18 (Tema Grekland)
    Souvlaki med grekisk-inspirerad potatissallad, (Efterrätt: Samali)
    Texas Chili och svala grönsaker i pitabröd
    Stekt dubbelströmming med potatismos
    Grek-inspirerad kyckling (Efterrätt: Brownies Greek style)
    Korv med fake mac&cheese
    Valfritt
    Fiskgratäng

Vecka 19 (Tema Vårgrytor)
    Dillkött med rostade primörer (efterrätt: Rabarber- och hallonpaj med vit choklad)
    Tacolåda
    Varmkorv med tillbehör
    Auberginegryta (efterrätt: Citronmousse)
    Chicken a la king
    Valfritt
    Fisk i äggsås med potatis

Vecka 20 (Tema Indien)
    Chicken Balti med Mango (Efterrätt: Sandesh)
    Kryddig korv stroganoff, pasta
    Pastagratäng
    Dal Makhani (Efterrätt: Lassi)
    Tacofisk, potatismos
    Valfritt
    Pasta med kycklingsås

Vecka 21 (Tema Italien)
    Pasta Carbonara (Efterrätt: Tartufo di Pizzo)
    Kyckling, ris och currysås
    Lasagne
    Lammkotletter med risotto (efterrätt:Tiramisu)
    Korvgryta med bacon
    Valfritt
    Lax, citronsås, potatis.

Bara att välja och vraka

Ordningen återställd
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-05-01 21:34:50 följande:

Ok, så en månads (eller ja, 4 veckor....) meny. När jag gör menyer så har jag 5 dagar "vanlig mat", 2 dagars "temamat" med 2 efterrätter/bakverk. Ibland har jag lite ändringar från det, om det är dagar att uppmärksamma.

Håll i er. 

Vecka 18 (Tema Grekland)
    Souvlaki med grekisk-inspirerad potatissallad, (Efterrätt: Samali)
    Texas Chili och svala grönsaker i pitabröd
    Stekt dubbelströmming med potatismos
    Grek-inspirerad kyckling (Efterrätt: Brownies Greek style)
    Korv med fake mac&cheese
    Valfritt
    Fiskgratäng

Vecka 19 (Tema Vårgrytor)
    Dillkött med rostade primörer (efterrätt: Rabarber- och hallonpaj med vit choklad)
    Tacolåda
    Varmkorv med tillbehör
    Auberginegryta (efterrätt: Citronmousse)
    Chicken a la king
    Valfritt
    Fisk i äggsås med potatis

Vecka 20 (Tema Indien)
    Chicken Balti med Mango (Efterrätt: Sandesh)
    Kryddig korv stroganoff, pasta
    Pastagratäng
    Dal Makhani (Efterrätt: Lassi)
    Tacofisk, potatismos
    Valfritt
    Pasta med kycklingsås

Vecka 21 (Tema Italien)
    Pasta Carbonara (Efterrätt: Tartufo di Pizzo)
    Kyckling, ris och currysås
    Lasagne
    Lammkotletter med risotto (efterrätt:Tiramisu)
    Korvgryta med bacon
    Valfritt
    Lax, citronsås, potatis.

Bara att välja och vraka

du brukar alltså planera mat för erat hem flera veckor i förväg?
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-05-01 21:46:28 följande:
    du brukar alltså planera mat för erat hem flera veckor i förväg?
    Nej, jag planerar mat i ANDRAS hem flera veckor i förväg.

Och det är faktikst inte ironi. Jag har ett 20-tal kunder som faktiskt betalar mig lite för att göra det. Fast de får lite mer än en radda med maträtter, förstås.
    Ordningen återställd
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-05-01 21:59:05 följande:
    Nej, jag planerar mat i ANDRAS hem flera veckor i förväg.

Och det är faktikst inte ironi. Jag har ett 20-tal kunder som faktiskt betalar mig lite för att göra det. Fast de får lite mer än en radda med maträtter, förstås.
    jaha ok det är något slags jobb du har... vad får de mer? Är det barnfamiljer då?
  • abcdeg

Måndag köttbullar med kokt potatis. Tips är att utöver svartpeppar och salt tillsätta en.aning spiskummin i pulverform. Vanlig gräddsås brukar jag göra av grädde, buljong, salt, svartpeppar, soja (inte colorit) och en hint (ungefär en halv tesked) svart vinbärsgele.

Tisdag kyckling med curry i ugn. Lägg hela kycklingfileer i en form, riv en lök och tillsätt en hel del vanlig curry och på med kokosmjölk. Låt vara i ugnen på 175-200 grader tills kycklingen är klar. Servera med.ris.

Onsdag enchiladas. Stek upp köttfärs, tillsätt en burk tacosås och eventuellt en burk green chili från tacoavdelningen i butiken. Tillsätt en del creme fraiche, kanske en halv burk blandningen vilket inte behöver kokas upp. Lägg fyllningen i mjuka tortillabröd och toppa med ost. In i ugnen på 225 grader i ca 5-10 minuter eller tills osten smält.

Torsdag panerad torsk. Panera torsken, dvs doppa i mjöl, sedan i ägg och sen ströbröd. Gärna 2 gånger ägg och ströbröd, sk. dubbelpanering. Koka potatis och gör kall sås med 2 delar creme fraiche och en del majonäs. Tillsätt antingen röd(?) rom eller fryst dill i såsen, beroende på ekonomi.

Fredag Fläskfilé med grönpepparsås. Skär fläskfilén i cmtjocka bitar.Häll upp några matskedar vatten och.tillsätt mycket grönpeppar, 1/5 burk ungefär. Platta till lite och tryck i grönpeppar, 5 korn i varje ungefär. In med pommes i ugnen och i stekpannan med köttet i.tillsätter du grädde, buljong, vanlig senap och grönpepparblandningen i vatten. Klart! En del gillar inte smaken av grönpeppar. Då skippar du att trycka i kornen och grönpepparn i såsen och.tillsätter istället 2-3 teskedar dragon i såsen.

Lördag baconlindade kycklingfileer. Öppna fileeerna (skär upp dom längs med långsidan, inte hela vägen. ) blanda philadelphia med vitlök och timjan och mega i i fileerna och sen stäng dem. Linda med bacon om så fylllningen stannar inuti och lägg en.bit mozzarella på varje file. In i ugnen på 175-200 grader tills kycklingen är klar och stek sen lök i en stekpanna. Tillsätt vatten innan löken fått färg och kryddor, jag brukar använda santa marias franska örter. Red såsen med.mjöl.(finns mått att gå på om du googlar redning.) Och tillsätt en skvätt grädde. Servera med klyftpotatis som du för att få ett bra resultat bör massera in oljan i. Du kan ha franska örter även på potatisen.

Söndag gulaschsoppa. Stek lök, sedan tillsätter du vitlök och röd chili för att sen tillsätta köttfärs. Stek tills denna fått färg och addera vatten, buljong. massa paprikakrydda, röd chilikrydda, cayennepeppar och en matsked ajvar. Gillas väldigt starkt kan man också ha i sambal oelek. I med potatis och låt koka. Klart!

Har inte skrivit salt och peppar men detta ska såklart i alla rätter. Eventuellt ingen peppar i curryn. Hoppas det smakar!

Svar på tråden Hjälp mig med mat. Skriv min matveckosedel ????