• SweetJune

Ögoninflammation (gul gegga) hos mina barn och mig - hjälp!

Hej!

Det hela började med att sonen 3 år blev väldigt förkyld och smittade oss samt vår 6 månaders. Efter några dagar fick han ögoninflammation (gul gegga) och nu har minstingen det också och jag. Jag har tvättat sonens ögon i drygt en vecka nu, bytt örngott varje natt mm men det försvinner inte. Ringde 1177 och vi skulle prova noviform, om det inte hjälper så till helgmottagningen då det är långhelg. När jag ringde vårdcentralen för en vecka sedan så skulle vi tvätta i en vecka annars höra av oss igen. Hjälp, hur försvinner det?? Kan vi ge noviform till vår 6-månaders? Ska man vara borta från förskolan tills all gegga är borta? Tacksam för svar..

• Svar på tråden Ögoninflammation (gul gegga) hos mina barn och mig - hjälp!
  • syntharen

Min pappa är ögonläkare och han brukar säga skämtsamt att det tar 10 dagar att bli av med ögoninflammation utan medicin och 1,5 vecka med medicin.

Men jag skulle nog höra av mig till vårdcentralen igen på tisdag om det inte blivit bättre.

• Annelie 76

Ja, ni ska vara hemma tills geggan är borta hos dagisbarnet. Det är mycket smittsamt mellan småbarn.

• SweetJune

Tack, nu har jag varit och köpt noviform? Ska vi ge det eller inte? Vårdcentralen öppnar först på tis och 1177 sa noviform och om det inte hjälper helgmottagningen i en annan stad.

Svar på tråden Ögoninflammation (gul gegga) hos mina barn och mig - hjälp!