• xiv

Intensivkurs B-körkort?

Hej,

Tänkte höra om någon gått intensivkurs för körkort nyligen, som lite äldre, och kan tipsa om bra ställen eller körskolor och hur det var? Vad man bör tänka på innan?

Jag är 30+ och har rätt dåligt självförtroende när det gäller körning och har inte kört så mycket, men har bestämt mig för att nu ska det här bli fixat en gång för alla. Kommer endast ta kort för automat. Alla tips mottages tacksamt =)

• Svar på tråden Intensivkurs B-körkort?
  • EnAnonumius
    xiv skrev 2017-04-29 16:40:40 följande:
    Alla ni som säger manuellt - hur tänker ni då? Vilka situationer kan man ha stor nytta av det?
    Om du tar kort för manuell så slipper du att "kompletera senare".

Nyttan är ju att du kan låna vilken bil som helst om din egna bil går sänder och du har behov av bil. För det är inte så vanligt att bilverkstäder som erbjuder lånebil, eller "olika polare" har automatlåda, då det är vanligast med just manuell i Sverige.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-04-29 17:13:35 följande:
    Du är begränsad. Plötsligt hamnar du i en situation då du behöver köra en manuell låda.
    För ett par månader sen så var jag på en fest där en person lovat att vara chaffis. Men sen visade det sig att personen i fråga inte fick köra bilen som fanns tillgänglig. "Det sa ni inget om" hette det då.

Personligen tycker jag dom borde ta bort möjligheten att ta endast för automat (möjligtvis med undantag för folk som saknar sitt vänsterben). Det är redan för enkelt att ta körkort i Sverige. Dom borde göra testen mycket, mycket svårare.

Att växla är en enkel sak som endast handlar om att koordinera några få rörelser. Jag har hört att folk som tar automat-kort för att dom tycker det är för SVÅRT att växla. Kan man inte lära sig att växla borde man inte ge sig ut i trafiken heller. Ju enklare det är att ta körkort, ju fler dåliga förare får vi.
    Varför ska det vara svårare att ta körkort, det vinner ingen på alla vinner på att det ska vara lätt att lära sig.
  • gahadas
    Noname00 skrev 2017-04-29 18:25:16 följande:
    Varför ska det vara svårare att ta körkort, det vinner ingen på alla vinner på att det ska vara lätt att lära sig.
    Eh jo alla vinner på det. Färre dåliga förare. Varför skulle det vara lätt att ta körkort?
    Om man inte klarar att växla, vad mer klarar man inte?
  • xiv
    gahadas skrev 2017-04-29 18:53:23 följande:
    Eh jo alla vinner på det. Färre dåliga förare. Varför skulle det vara lätt att ta körkort?
    Behöver det vara anledningen till automat? Jag har kört manuellt tidigare när jag var 16-20 år och växla var inte svårt i sig utan ganska roligt (sen tappade jag väl mkt av körfärdigheten med åren..). 

Det som är svårt för mig nu är att jag inte är van vid storstadstrafik (läs Stockholm) eftersom jag kommer från en liten ort så jag vill kunna lägga fullt fokus på det med knepiga korsningar, flera filer och motorvägar. Sen har jag bråttom att få körkortet också.
  • gahadas
    xiv skrev 2017-04-29 19:16:57 följande:
    Behöver det vara anledningen till automat? Jag har kört manuellt tidigare när jag var 16-20 år och växla var inte svårt i sig utan ganska roligt (sen tappade jag väl mkt av körfärdigheten med åren..). 

Det som är svårt för mig nu är att jag inte är van vid storstadstrafik (läs Stockholm) eftersom jag kommer från en liten ort så jag vill kunna lägga fullt fokus på det med knepiga korsningar, flera filer och motorvägar. Sen har jag bråttom att få körkortet också.
    Pratade inte om dig specifikt där. Min ena bil är också automat, Men om möjligheten finns så kommer konsekvenserna.
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-04-29 18:53:23 följande:
    Nej ju lättare folk lär sig ju säkrare förare blir man i trafiken som allt annat.
  • gahadas
    Noname00 skrev 2017-04-29 21:06:00 följande:
    Nej ju lättare folk lär sig ju säkrare förare blir man i trafiken som allt annat.
    Du skojar va? Så någon som inte är kompetent nog att kunna växla hör hemma i trafiken?
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-04-29 21:46:53 följande:
    Du skojar va? Så någon som inte är kompetent nog att kunna växla hör hemma i trafiken?
    Du fattar inte , problemet är inte själva växlingen utan hur folk kör.
  • gahadas
    Noname00 skrev 2017-04-29 22:10:28 följande:
    Du fattar inte , problemet är inte själva växlingen utan hur folk kör.
    Nej problemet är inte växlingen i sig. Men om vi gör testen enklare och enklare (som automat istället för manuell) så får vi sämre och sämre förare. 
  • EnAnonumius
    gahadas skrev 2017-04-29 22:12:33 följande:
    Nej problemet är inte växlingen i sig. Men om vi gör testen enklare och enklare (som automat istället för manuell) så får vi sämre och sämre förare. 
    Alltså du lägger ju för mycket på lådan.
    Det är inte "automat" eller "manuell" som gör någon förare bra eller sämre.
    Det som gör en bra eller sämre förare är hur denna läser av trafiken, följer spelreglerna och anpassar sig efter situationen.

Bara för att man tar bort momentet "manuell växling" när det handlar om bilen så har ju även de som kär automatlåda samma krav på sig i trafiken och skall följa reglerna, hastigheter etc etc.. 

Så du får försöka med något annat att skylla på när det kommer till bra/sämre förra än en jäkla växellåda.

Dock så skall ju jag säga att jag själv skall ta det vanliga körkortet. Jag är tvungen då min veteranare är manuell.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • gahadas
    EnAnonumius skrev 2017-04-30 11:12:35 följande:
    Alltså du lägger ju för mycket på lådan.
    Det är inte "automat" eller "manuell" som gör någon förare bra eller sämre.
    Det som gör en bra eller sämre förare är hur denna läser av trafiken, följer spelreglerna och anpassar sig efter situationen.

Bara för att man tar bort momentet "manuell växling" när det handlar om bilen så har ju även de som kär automatlåda samma krav på sig i trafiken och skall följa reglerna, hastigheter etc etc.. 

Så du får försöka med något annat att skylla på när det kommer till bra/sämre förra än en jäkla växellåda.

Dock så skall ju jag säga att jag själv skall ta det vanliga körkortet. Jag är tvungen då min veteranare är manuell.
    Och jag har nyligen tagit MC-kort. Där har dom i alla fall lite färdighetsprov kvar, även om A-kort också har dummats ner på sistone. Men om man inte visar att man kan hantera alla delar av MC:n blir man underkänd direkt och får inte ens ge sig ut i trafiken på uppkörningen.

Växellådan är en liten, enkel del. KLARAR man inte detta, så vad mer klarar man inte? Säger inte att alla som tar för automat är dåliga förare. Men folk som inte har tillräckligt bra koordination för att växla kommer ju ta automat istället. Växla är inte svårare än att byta radiostation, vilken de säkerligen kommer göra.

Tycker inte bara att växling är problemet. I uppkörning borde det obligatoriskt ingå saker som backa runt hörn, backa med släp, fickparkering, hårdare bromsprov osv.
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-04-30 11:29:40 följande:
    Och jag har nyligen tagit MC-kort. Där har dom i alla fall lite färdighetsprov kvar, även om A-kort också har dummats ner på sistone. Men om man inte visar att man kan hantera alla delar av MC:n blir man underkänd direkt och får inte ens ge sig ut i trafiken på uppkörningen.

Växellådan är en liten, enkel del. KLARAR man inte detta, så vad mer klarar man inte? Säger inte att alla som tar för automat är dåliga förare. Men folk som inte har tillräckligt bra koordination för att växla kommer ju ta automat istället. Växla är inte svårare än att byta radiostation, vilken de säkerligen kommer göra.

Tycker inte bara att växling är problemet. I uppkörning borde det obligatoriskt ingå saker som backa runt hörn, backa med släp, fickparkering, hårdare bromsprov osv.
    Det var en ganska bra jämförelse.
    Manuell är inte svårare än att navigera annat på en automatbil, ändra klimatanläggningen, byta radiokanal eller höja volymen, använda blinkers.
    Man är fortfarande helt koncentrera på vägen och körningen , man tittar ju inte på rattarna , reglagen , blinkersspaken osv när man kör automat.

Lika dan med manuell det är som att cykla man tittar inte på pedalerna det går av sig själv.
    Dragläge och växling lär man sig otroligt fort.
  • gahadas
    Noname00 skrev 2017-04-30 11:36:15 följande:
    Det var en ganska bra jämförelse.
    Manuell är inte svårare än att navigera annat på en automatbil, ändra klimatanläggningen, byta radiokanal eller höja volymen, använda blinkers.
    Man är fortfarande helt koncentrera på vägen och körningen , man tittar ju inte på rattarna , reglagen , blinkersspaken osv när man kör automat.

Lika dan med manuell det är som att cykla man tittar inte på pedalerna det går av sig själv.
    Dragläge och växling lär man sig otroligt fort.
    Precis. Klarar man då inte växling borde man inte få köra bil, eftersom det är en så enkel grej. Vilken i sin tur gör det onödigt att kunna ta kort endast för automat.
  • Noname00

Ett vanligt argument brukar vara att de flesta bilar som säljs är med automat.
    Det stämmer att det säljs mycket automatbilar men tittar man på begagnat marknaden så är de flesta manuell.
    Köper man en äldre bil så är det dessutom en fördel att välja manuell då det är mer driftsäkert, en automatlåda måste servas och det är dyrt.

Svar på tråden Intensivkurs B-körkort?