• Äldre 2 May 15:34
    3257 visningar
    6 svar
    6
    3257

    Ropa i Spanien

    Hej alla!

    Jag och min fru håller på med en ROPA-behandling i Spanien (jag får ett ägg av min fru). Är det någon annan som också gör det eller har gjort det? Skulle vara kul att veta vilken klinik ni valt och hur nöjda ni är och hur det gick/går för er. Kram

  • Svar på tråden Ropa i Spanien
  • Äldre 27 Nov 19:23
    #1

    Hej Vi har påbörjat en utredning för ropa i barcelona. Hur har det gått för er?

  • Äldre 21 Dec 16:43
    #2

    Hej billey!

    Vi valde ett garantiprogram på vår klinik. De garanterar graviditet annars får man pengarna tillbaks. Det ingår tre plock. Jag blev gravid på första försöket i maj men det slutade i MA i v 9. Efter det har vi gjort ett till försök i oktober utan resultat och nu är vi härnere igen. Förra tisdagen fick jag insatt en 5-dagars blastocyst och nu har vi precis varit på kliniken och tagit hcg-test och det var positivt! Är så lättad och glad. Fast detta har varit det absolut jobbigaste försöket med tanke på all medicin jag tar och bieffekterna. Tar just nu prednisolon, klexan, utrogestan, evopad och aspirin. Men det är ju absolut värt allt besvär när jag nu är gravid. Behandlingen härnere går inte på något sätt att jämföra med varken Sverige eller Danmark. Här är de väldigt lyhörda, sympatiska, förklarar allt i minsta detalj, vi har en egen kontaktperson vi kan ringa när vi vill (det har säkert ni också) hur som helst; vi är sååå nöjda med bemötandet på vår klinik. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit? Hade varit kul att höra hur ni har det. Kram

  • Äldre 3 Jan 18:05
    #3

    Å vad kul att höra, stort grattis!

    Jag har precis påbörjat progynon så inte känt några biverkningar ännu.

    Min flickvän ska påbörja gonal f om två dagar.

    Vi är väldigt nervösa. Men lättade att vi äntligen satt igång!

    Hur var själva utplocket och insättning, smärtsamt eller gick det bra?

    Stort lycka till!

  • Äldre 5 Jan 22:01
    #4
    billey skrev 2018-01-03 18:05:35 följande:

    Å vad kul att höra, stort grattis!

    Jag har precis påbörjat progynon så inte känt några biverkningar ännu.

    Min flickvän ska påbörja gonal f om två dagar.

    Vi är väldigt nervösa. Men lättade att vi äntligen satt igång!

    Hur var själva utplocket och insättning, smärtsamt eller gick det bra?

    Stort lycka till!


    Tack snälla Plocket var mycket bättre än i Danmark där vi tidigare gjort det. Här fick vi ett eget rum och badrum. Sedan kom vår koordinator in och vi får skriva på godkännandet för plocket och sövningen. Därefter kom vår läkare (som ska utföra plocket) tillsammans med anestesisköterskan och de förklarade exakt vad de ska göra. Sen hämtade de med sig min partner och jag väntade på rummet. Efter ca 15 min kom sköterskorna inrullandes med henne i en säng. När hon vaknat kom de in med frukost. Sen kom läkaren in och berättade hur många ägg de fått ut. Vi fick stanna hur länge vi ville. Vi var lite oroliga för sövningen men de har stenkoll. Min partner tycker att det var en rätt bra upplevelse och intressant i sig.

    Insättningen var väldigt fin. De satte på en TV på väggen där vi såg när embryologen tog ut vår lilla blastocyst och sen ser vi hur hen går ut ur rummet och kommer in till oss. Jag kanske bara inbillar mig men det kändes som att de hade mycket mer precision och exakthet när min läkare satte in blastocysten än i Danmark. Sedan tog de en bild på var den ligger som jag fick med mig hem. Så både plock och insättning var bra upplevelser. Ni har inget att vara rädda för. All lycka till. Håller tummarna för er
  • Äldre 6 Jan 23:10
    #5
    Casilda skrev 2018-01-05 22:01:42 följande:

    Tack snälla Plocket var mycket bättre än i Danmark där vi tidigare gjort det. Här fick vi ett eget rum och badrum. Sedan kom vår koordinator in och vi får skriva på godkännandet för plocket och sövningen. Därefter kom vår läkare (som ska utföra plocket) tillsammans med anestesisköterskan och de förklarade exakt vad de ska göra. Sen hämtade de med sig min partner och jag väntade på rummet. Efter ca 15 min kom sköterskorna inrullandes med henne i en säng. När hon vaknat kom de in med frukost. Sen kom läkaren in och berättade hur många ägg de fått ut. Vi fick stanna hur länge vi ville. Vi var lite oroliga för sövningen men de har stenkoll. Min partner tycker att det var en rätt bra upplevelse och intressant i sig.

    Insättningen var väldigt fin. De satte på en TV på väggen där vi såg när embryologen tog ut vår lilla blastocyst och sen ser vi hur hen går ut ur rummet och kommer in till oss. Jag kanske bara inbillar mig men det kändes som att de hade mycket mer precision och exakthet när min läkare satte in blastocysten än i Danmark. Sedan tog de en bild på var den ligger som jag fick med mig hem. Så både plock och insättning var bra upplevelser. Ni har inget att vara rädda för. All lycka till. Håller tummarna för er


    Wow! Jag får verkligen rysningar av att läsa detta. Vilken klinik är det du pratar om? Vi letar kliniker just nu men är rädda att ivf utomlands kostar för mycket tid och pengar. Hur smidigt är det att gå igenom hela denna process i ett annat land? Hur har ni löst språket? Är det engelska som gäller? Vi är väl inte direkt några språkbegåvningar, varken jag eller min man och är därför rädda att även detta ska begränsa oss.

    /
  • Äldre 8 Jan 22:26
    #6
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-01-06 23:10:32 följande:

    Wow! Jag får verkligen rysningar av att läsa detta. Vilken klinik är det du pratar om? Vi letar kliniker just nu men är rädda att ivf utomlands kostar för mycket tid och pengar. Hur smidigt är det att gå igenom hela denna process i ett annat land? Hur har ni löst språket? Är det engelska som gäller? Vi är väl inte direkt några språkbegåvningar, varken jag eller min man och är därför rädda att även detta ska begränsa oss.

    /


    Vi tyckte det var väldigt smidigt, det enda jag kan tänka på som var lite krångligt var nog att inte all medicin vi fick utskriven finns i Sverige så vi fick hämta ut den i Spanien och ta med hem, men det ordnade sig. Vi valde en klinik som heter Instituto Bernabeu och vi är som sagt väldigt nöjda. Språket var inga problem, jag pratar spanska så vi pratade spanska och engelska, vår koordinator pratade perfekt engelska och vår läkare pratar bra engelska. Är något oklart så tar de sin tid och förklarar tills vi förstått allt. Om ni känner er osäkra på språket så finns det en klinik som heter Irema som har svensktalande personal. Hoppas ni fått lite tips. O lycka till ????.
Svar på tråden Ropa i Spanien