Ska jag eller ska jag inte?
Bakgrund
Jag har tidigare haft en relation med en kollega under 2,5 år, vi var och är frotfarande gifta på var sitt håll. I korthet så var det vansinnigt passionerat, jag ville lämna och starta om, inte han. Det kom fram, våra partners förlät oss och han bytte jobb.
(Det där låter mycket enklare än det verkligen var).
Vi har inte haft kontakt på över ett år, och det är snart två år sedan vi avslutade vår relation.
Nuläge:
För ungefär två månader sedan hördes vi igen, en gemensam bekant hälsade till mig från honom, jag mailade lite kort tillbaka...och tja sen har vi pratat lite. Vi har träffats och fikat och inte kunde vi låta bli att kramas och kyssas.
Jag kom fram till att jag inte orkar med en ny historia, om det nu ska vara något så måste det vara på riktigt. I vanlig ordning vill han inte lämna sin fru, men visst kan han nog tänka sig lite sex... Jag bokade med viss tveksamhet in en övernattning i annan stad, men backade sedan ur. När jag ville göra om till en lunch bara så backade han ur...och jag lät det bero.
Men sen mailade han igen... Men jag vet inte...
Jag har älskat denna man så förtvivlat, sex med honom är bortom bra. Hans fru skulle slänga ut honom i överljudshastighet om hon visste det här, ändå tar han risken. Fast att han inte vill något. Men inte fan vill man ligga med någon man inte har känslor för som man knappt sett på två år. Och som man riskerar sin familj för. Och uppenbarligen gör vi det båda två.
Så vad gör jag?
- Skiter i alltihop och går vidare och är den fru min man förtjänar?
- Träffar honom men föreslår en promenad i stadsparken?
- Har galet, vilt sex en sista gång, släpper taget och går vidare?
- Ringer hans fru, låter henne veta, berättar hemma, låter fem barn drabbas av två skitjobbiga skilsmässor när de är i känsliga åldrar?
Och till er som ibland undrar en gång otrogen alltid otrogen så kan jag meddela att det inte stämmer på mig. Det har funnits många möjligheter men aldrig behov från min sida, före eller efter, denna man. Inte heller är det självklart att berätta och lämna vid första kyssen, inte om man har barn. Inte heller att lämna den som är otrogen, uppenbarligen. Det finns inte svart-vitt, bara olika nyanser av grått.