• Anonym (Osäker)

Ska jag eller ska jag inte?

Bakgrund
    Jag har tidigare haft en relation med en kollega under 2,5 år, vi var och är frotfarande gifta på var sitt håll. I korthet så var det vansinnigt passionerat, jag ville lämna och starta om, inte han. Det kom fram, våra partners förlät oss och han bytte jobb.
    (Det där låter mycket enklare än det verkligen var).

Vi har inte haft kontakt på över ett år, och det är snart två år sedan vi avslutade vår relation.

Nuläge:
    För ungefär två månader sedan hördes vi igen, en gemensam bekant hälsade till mig från honom, jag mailade lite kort tillbaka...och tja sen har vi pratat lite. Vi har träffats och fikat och inte kunde vi låta bli att kramas och kyssas.

Jag kom fram till att jag inte orkar med en ny historia, om det nu ska vara något så måste det vara på riktigt. I vanlig ordning vill han inte lämna sin fru, men visst kan han nog tänka sig lite sex... Jag bokade med viss tveksamhet in en övernattning i annan stad, men backade sedan ur. När jag ville göra om till en lunch bara så backade han ur...och jag lät det bero.

Men sen mailade han igen... Men jag vet inte...

Jag har älskat denna man så förtvivlat, sex med honom är bortom bra. Hans fru skulle slänga ut honom i överljudshastighet om hon visste det här, ändå tar han risken. Fast att han inte vill något. Men inte fan vill man ligga med någon man inte har känslor för som man knappt sett på två år. Och som man riskerar sin familj för. Och uppenbarligen gör vi det båda två. 

Så vad gör jag?
    - Skiter i alltihop och går vidare och är den fru min man förtjänar?
    - Träffar honom men föreslår en promenad i stadsparken?
    - Har galet, vilt sex en sista gång, släpper taget och går vidare?
    - Ringer hans fru, låter henne veta, berättar hemma, låter fem barn drabbas av två skitjobbiga skilsmässor när de är i känsliga åldrar?

Och till er som ibland undrar en gång otrogen alltid otrogen så kan jag meddela att det inte stämmer på mig. Det har funnits många möjligheter men aldrig behov från min sida, före eller efter, denna man. Inte heller är det självklart att berätta och lämna vid första kyssen, inte om man har barn. Inte heller att lämna den som är otrogen, uppenbarligen. Det finns inte svart-vitt, bara olika nyanser av grått.

• Svar på tråden Ska jag eller ska jag inte?
  • Anonym (C)

Jag har tyvärr en liknande story med en man jag älskar nåt förtvivlat, men som inte kan bli min. 

Så här är det, och jag tror att du kanske kan översätta det till ditt fall: Den här mannen, han älskar mig säkert. Det tvivlar jag inte på. Men inte tillräckligt mycket. Och inte på det sättet som jag behöver/vill bli älskad på.  Han älskar sin liv med sin familj - och den inkluderar ju hans fru - mer. Det hade förmodligen blivit nåt mellan oss om de hade varit separerade. Men det är de inte och han väljer att inte separera. Av en anledning. Jag är inte den han vill spendera livet med så som hans liv ser ut nu. Och det är ju det som är utgångsläget, eller hur? Så jag får förhålla mig till det. Då är mina val att vara med honom, vara nummer två, smyga med min kärlek och bar kunna umgås på hans villkor och må dåligt så snart jag inte är med honom, inte vet när vi ses nästa gång osv. Vara lite älskad, men inte helt. Eller så så kan jag välja att inte vara det och mår dåligt nu men känna mig okej i längden.

Grejen är också den att om du har lite kontakt med honom kommer du trilla dit igen, förr eller senare. Och då är du ju där igen. Nummer 2. Så jag tycker att du ska skriva ett mail till honom och säga att ni inte kan ses så länge han inte är beredd att lämna sin fru. Inte ses på en lunch. Inte alls. För du kommer trilla dit.

Om du sedan väljer att vara kvar i ditt äktenskap eller inte, det kan jag inte svara på. Det beror på om du trots allt älskar din man.

Men vad du än gör. Träffa inte honom. Det kommer inte bli bättre av det, jag lovar. Bryt och gå vidare - med din man, som singel eller med en ny man som älskar dig så som du vill o förtjänar att bli älskad.

• Anonym (sjukt)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-05-02 20:39:17 följande:

Bakgrund
    Jag har tidigare haft en relation med en kollega under 2,5 år, vi var och är frotfarande gifta på var sitt håll. I korthet så var det vansinnigt passionerat, jag ville lämna och starta om, inte han. Det kom fram, våra partners förlät oss och han bytte jobb.
    (Det där låter mycket enklare än det verkligen var).

Vi har inte haft kontakt på över ett år, och det är snart två år sedan vi avslutade vår relation.

Nuläge:
    För ungefär två månader sedan hördes vi igen, en gemensam bekant hälsade till mig från honom, jag mailade lite kort tillbaka...och tja sen har vi pratat lite. Vi har träffats och fikat och inte kunde vi låta bli att kramas och kyssas.

Jag kom fram till att jag inte orkar med en ny historia, om det nu ska vara något så måste det vara på riktigt. I vanlig ordning vill han inte lämna sin fru, men visst kan han nog tänka sig lite sex... Jag bokade med viss tveksamhet in en övernattning i annan stad, men backade sedan ur. När jag ville göra om till en lunch bara så backade han ur...och jag lät det bero.

Men sen mailade han igen... Men jag vet inte...

Jag har älskat denna man så förtvivlat, sex med honom är bortom bra. Hans fru skulle slänga ut honom i överljudshastighet om hon visste det här, ändå tar han risken. Fast att han inte vill något. Men inte fan vill man ligga med någon man inte har känslor för som man knappt sett på två år. Och som man riskerar sin familj för. Och uppenbarligen gör vi det båda två. 

Så vad gör jag?
    - Skiter i alltihop och går vidare och är den fru min man förtjänar?
    - Träffar honom men föreslår en promenad i stadsparken?
    - Har galet, vilt sex en sista gång, släpper taget och går vidare?
    - Ringer hans fru, låter henne veta, berättar hemma, låter fem barn drabbas av två skitjobbiga skilsmässor när de är i känsliga åldrar?

Och till er som ibland undrar en gång otrogen alltid otrogen så kan jag meddela att det inte stämmer på mig. Det har funnits många möjligheter men aldrig behov från min sida, före eller efter, denna man. Inte heller är det självklart att berätta och lämna vid första kyssen, inte om man har barn. Inte heller att lämna den som är otrogen, uppenbarligen. Det finns inte svart-vitt, bara olika nyanser av grått.

Alltså, att du ens behöver ställa frågan?
    Hur jävla lågt kan man sjunka egentligen? Din man förlät dig första gången, väldigt stort kan en normalfuntad människa tycka, men inte du, som tack för det överväger du att bete dig som ett svin mot honom igen. Och sen har du mage att sitta och påstå att en gång otrogen alltid otrogen inte stämmer på dig? Du sitter förfan och skriver att du funderar på att vara otrogen igen, hur fan tänkte du där?

Människor som du ska helt enkelt inte vara i ett förhållande, ni förstår er inte på saker som ärlighet, kärlek, lojalitet. Gör din man en tjänst, avsluta ert förhållande och låt honom träffa någon bättre, du förtjänar inte honom. Du förtjänar någon so äcklet till kollega som du är så kåt på, någon sviker och ljuger. Någon som liknar dig.
  • Anonym (jobbigt)

Usch vilken jobbig situation. Om ni kommit så långt att ni lever utan varandra nu skulle jag fortsätta hålla den linjen att inte träffas eller höras. Ingen kontakt alls alltså om han inte säger att han är villig att lämna sin fru nu. Orkar du gå igenom allt igen? Börja hoppas och längta.

Jag är i en liknande situation men mycket tidigare i processen. Har haft en relation med en kollega i flera år men för drygt en månad sedan kom det fram o han väljer att fortsätta med sin familj. Det gör så ont i mig. Från att ena dagen varit upp över öronen förälskade båda två så måste han nu bryta med mig. Hur gjorde du för att komma över honom? Går det att förtränga alla känslor?

Hur gjorde du och din man för att kunna fortsätta tillsammans? Hur har ni det idag? Vet du hur den andre mannen har det med sin fru? Går det alltså att ändå förlåta en sån långvarig otrohet och få en bra relation igen?

• Anonym (Hanna)

Förstår inte riktigt alternativet med att ringa frun - i syfte attni ska bli ihop.

Är du beredd att leva tillsammans med en man som inte väljer dig först?

Som jag ser det finns det två alternativ.

1.Du bestämmer dig för att du inte är beredd att riskera det du har nu för någpt osäkert och stannar med din make och hör inte av dig till den andre mannen igen.

2. Du bestämmer dig för att satsa på den nya mannen med den osäkerhet det innebär. Du gör slut med din make och berättar för den andre mannen vad du vill med honom (och får ju först avgöra om kravet är att han lämnar frun eller om du är beredd på att vara älskarinna). Han får sen ta ett eget beslut om hur hn vill gå vidare. Vill han satsa på dig får hn själv meddela sin fru.

• Anonym (känner igen)

Jooo många, många män vill enbart ligga med någon de inte har känslor för efter flera år - om det är nån som de kan få i säng.

Det enda som kommer hända av detta är att du blir ledsen. Antingen blir du ledsen nu för att du beslutar dig för att inte träffa honom mer, det kommer göra ont.

Eller så blir du ledsen sen när du inser att han inte kommer vilja lämna sin fru för dig trots att han bedyrar sina känslor för dig.

Om du avslöjar honom för frun så kanske hon kastar ut honom, kanske inte - han kommer troligen inte vilja ha dig sen när han ska jaga efter att få tillbaka frun i vilket fall.

Ärligt! Jag har väldigt lika erfarenheter som du, jag valde att inleda nytt förhållande med mannen och det slutade med stor sorg från min sida och han som försökte trösta genom att om och om igen upprepa att han visst ville ha mig men att han inte kunde lämna frun "just nu"...först långt senare orkade jag inse att han ljög för mig, han hade aldrig en tanke på att lämna frun. Många personer sa det till mig, men jag ville inte tro dem. De hade i alla fall rätt i slutändan... 

• Anonym (Klara)

Ha galet, vilket sex såklart!

Svar på tråden Ska jag eller ska jag inte?