• velicious01

Få igång amning igen efter paus

Hej!

Går det att få igång mjölkproduktion och sugreflex igen efter en paus?

Slutade amma när dottern var 1 månad och är nu 3 månader. Vill så gärna amma igen :)

• Svar på tråden Få igång amning igen efter paus
  • Molly57

Vet ej - men jag skulle prova! Ammade dottern tills ca 1år men kombinerade med ersättning också. Hoppas det går bra. Kram.

• velicious01

Fick höra av en vän att hyra elektrisk pump för att först se om det kommer igång. Men kan ibland se någon liten droppe om jag handmjölkar så kanske finns det kvar då?

Är det bara att lägga bebis vid bröstet hud mot hud och prova om hon har sugreflex? Provade en gång nyss men hon gosade bara då :)

• Molly57

Ja jag skulle prova - verkar ej som mjölken avstannat helt och den borde komma igång igen känns det som. Kram

• IdaLindberg

Jag slutade amma äldsta barnet när hon var 3 veckor och återupptog amningen 3 veckor senare. Jag pumpade mycket och erbjöd henne bröstet ofta och hon ville ta det så vi kunde efter ett tag ta bort ersättning helt. Jag fick hjälp och stöd av amningsmottagningen.

• Ingrediensen

Tror inte dina bröst och mjölkproduktionen har några problem med att återuppta amningen, utan det största problemet är nog att din dotter glömt sättet man suger på bröstet eller inte längre orkar anstränga sig när maten kommer på lättare sätt.

Så strunta i pumpningen och testa om hon är villig att ta upp det igen, först och främst.

Svar på tråden Få igång amning igen efter paus