• anonym001345

Tonårsdotter vill sova borta

Har en tonårsdotter på 16 år som idag kom till mig och berättade att hon under ett flertal månader haft kontakt med en kille via internet. Hon berättade att de hade enebsamma vänner och att han bodde en timme härifrån. Killen bor själv eftersom han är 18, har körkort och verkar vara en vettig kille av vad jag fått höra. De har aldrig träffats men hon kom idag och frågade om hon fick åks dit och sova hos honom en natt. Vet inte om jag ska tillåta detta då de aldrig träffats eller om jag ska ge det en chans, så att hon ska få ha lite kul och må bra. Vad tycker ni? Några tips?

• Svar på tråden Tonårsdotter vill sova borta
  • Lena

Nej bjud hem honom för övernattning och berätta att man aldrig ska träffa någon ensam första gången för säkerhets skull.

• Anonym (mmm)

säger detsamma: bjud hem honom till er första gången. Han kan sova över om det känns om. 

• Anonym (lunch)

Bjud över honom för lunch så dottern får träffa honom i en trygg miljö och ni får träffa honom själva.
    En timme är inte särskilt lång restid så övernattning behövs inte.

• viseversa

Absolut inte. Du har ingen aning om vad han är för människa. Jag skulle aldrig låta mitt barn sova hos någon jag inte ens träffat.?

• Gsbfnf

Varför måste dom ligga med varandra första gången de ses? För det är ju förmodligen det de hela handlar om. Säg att hon kan träffa killen i eran stad under dagtid, så att hon försäkrar sig om att han är just han. Offentligt ställe, typ över en fika eller dejt MEN sova över kan man vänta med tills man känner varandra lite bättre.

Ta ansvar som förälder, vore väll inte så kul OM hon skulle råkat bli gravid eller hur vet du ens att killen har goda intentioner? Försvinner och mördas tonårstjejer runt om i världen dagligen. Tänk om tänk rätt, var förälder. "Låta henne ha roligt" skitsnack, en kille i 18 års åldern tänker SEX om hon ska sova över!!!

• Anonym (Lo)
    Gsbfnf skrev 2017-05-04 20:09:32 följande:

Varför måste dom ligga med varandra första gången de ses? För det är ju förmodligen det de hela handlar om. Säg att hon kan träffa killen i eran stad under dagtid, så att hon försäkrar sig om att han är just han. Offentligt ställe, typ över en fika eller dejt MEN sova över kan man vänta med tills man känner varandra lite bättre.

Ta ansvar som förälder, vore väll inte så kul OM hon skulle råkat bli gravid eller hur vet du ens att killen har goda intentioner? Försvinner och mördas tonårstjejer runt om i världen dagligen. Tänk om tänk rätt, var förälder. "Låta henne ha roligt" skitsnack, en kille i 18 års åldern tänker SEX om hon ska sova över!!!

• Anonym (M)

Nej, säger jag som alla andra. Jag vill lära mitt barn att man först tråffas på en trygg plats och att man gärna har med någon annan, tex en kompis.

Ska mitt barn sova hos någon ska jag ha koll på vem det är.

• Anonym (963)

Ja bjuda hem honom verkar väl vettigt. 

Gsbfnf skrev 2017-05-04 20:09:32 följande:

Vill dom knulla så kommer dom knulla i vilket fall. Inte mycket ts kan göra åt den saken. 
  • Anonym (--)
    Anonym (963) skrev 2017-05-05 07:09:42 följande:

Ja bjuda hem honom verkar väl vettigt. 

Vill dom knulla så kommer dom knulla i vilket fall. Inte mycket ts kan göra åt den saken. 

Nej men då har TS i alla fall gjord sin del i det hela för att agera ansvarsfull förälder och minimera risken att dottern under det halva dygnet det skulle handla om inte blir våldtagen. Såklart att tonåringar gör som dom vill i de flesta fallen, men är man förälder så är man, jag kan tycka att man är en oansvarig förälder OM man inte ens försöker se riskerna och ta ansvar för det man faktiskt KAN påverka. Jag kan bara anta att du själv inte har barn!
  • viseversa

Ts hur kan du veta att hon inte kommer bli våldtagen,slagen? Du känner inte denna sk 18åring. Han kan lika gärna vara 45år. Det är inte alltid som det ser ut som på internet. Att någon kan vara så naiv och godtrogen att man ens funderar på att släppa iväg sitt barn och sova över hos en människa man inte vet ett skit om är enligt mig väldigt konstigt.

• Anonym (Nej)

Hon må vara "sexuellt myndig", men tyvärr har man inte alltid omdöme eller riskbeteende i den åldern.

Visst har jag träffat män på Internet, men har aldrig bjudit över dem eller åkt dit utan att först träffa dem offentligt för att veta att de är vilka de utgör sig för att vara.
    Om hon inte vill träffa honom första gången i föräldrarnas sällskap (typ middag eller så, vilket kanske kan bli stelt för alla), så bör hon åtminstone träffa honom först i sin stad, helst tillsammans med de gemensamma vännerna eller något sånt. Vilket sätt som helst är bättre än att hon är instängd med honom i en lägenhet första gången som de ses.

Så gott som 100 % säkert tänker han sex. Kanske gör hon det också. Det är okej, ifall han är schysst och kan respektera hennes gränser. Det är större chans att han har det tålamodet och det synsättet ifall han går med på att först träffa henne tillsammans med vänner, och sedan dejta henne dagtid ett tag.

• nernu

Åka ensam till en 18-årig kille som bor själv en timme bort och sova över? Aldrig i livet.

• Majken03

Vill de ha sex kommer de ses o ha det ändå. Uppmuntra att hon berättade om honom för dig och säg att han får komma hem till er först.

Svar på tråden Tonårsdotter vill sova borta