• Anonym (spiral)

Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??

I Februari satte jag in en hormonspiral (mirena) och sedan dess har jag gått upp 10 kg!! Förvånad Från 62-63 kg till 72! 

Kommer inte i kläderna alls. Jag har inte varit jätteaktiv med träning, det har jag aldrig varit, men jag rör ändå på mig rätt okej i vardagen tycker jag. Jag har stegmätare och utan att jag aktivt tänkt på att röra mig eller motionerat kommer jag lätt upp i 10000 steg per dag. Har inte ändrat mina matvanor alls. Trivs fantastiskt bra med spiralen i övrigt och vill gärna behålla den men att gå upp såhär mycket var ju inte roligt... Gråter 

Vad gör jag? Kan jag börja träna tokmycket och hoppas att man kan stävja denna hysteriska uppgång eller ska jag prova ta ut spiralen och hoppas kilona försvinner med den ?? Samtidigt är den ju så toppen och jag var så himla glad över att jag äntligen hittat något som inte ställer till mens och humör och annat.... Så jag vill ju gärna ha den kvar, men inte om man ska gå och svälla på detta sätt... Gråter

• Svar på tråden Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??
  • Anonym (Z)
    monkees skrev 2017-05-06 15:11:44 följande:

Det finns jättemånga bra sidor på nätet där man kan räkna ut sitt ungefärliga behov av kcal/dygn med hänsyn taget till längd/vikt/ålder/kön. Trubbigt måhända men ändå en bra riktlinje. Äter man FÄRRE kcal än man förbrukar/dygn så går man INTE upp i vikt även om man har spiral, äter SSRI or what ever. (finns svåra sjukdomstillstånd då man får cortison och samlar på sig stora mängder vätska osv men det är ju gudskelov ovanligt)  Jag (t ex) tränar mycket och är smal och mitt dagsbehov av kcal är i runda slängar 1600! och när jag skriver upp allt jag stoppar i mig så inser jag med förskräckelse(!) hur snabbt man får i sig det..........................................! Jag tror man ska fokusera mer på vad man pular i munnen istf steg man promenerar.

Men gå och lägg dig. En biverkning av hormonspiral kan vara viktuppgång. Eftersom det är en biverkan på hormonet, en reaktion så har det inget med kaloriintaget att göra. Det finns fler sätt att gå upp i vikt än lathet och matmissbruk och hormoner är ett sådant sätt. Bara för att just du som enskild individ inte har fått den typ av biverkan betyder det inte att den inte finns.
  • monkees
    Anonym (Z) skrev 2017-05-06 15:23:34 följande:
    Men gå och lägg dig. En biverkning av hormonspiral kan vara viktuppgång. Eftersom det är en biverkan på hormonet, en reaktion så har det inget med kaloriintaget att göra. Det finns fler sätt att gå upp i vikt än lathet och matmissbruk och hormoner är ett sådant sätt. Bara för att just du som enskild individ inte har fått den typ av biverkan betyder det inte att den inte finns.
    Så du menar då att kroppen bildar fett utav hormonerna? Vad händer om man inte äter ngt öht? Sväller man upp liksom magiskt? Vilken skräckscenario! Hur tjock kan man bli av hormoner? Finns ngn gräns?....................
  • Anonym (obildad)
    monkees skrev 2017-05-06 15:30:14 följande:
    Så du menar då att kroppen bildar fett utav hormonerna? Vad händer om man inte äter ngt öht? Sväller man upp liksom magiskt? Vilken skräckscenario! Hur tjock kan man bli av hormoner? Finns ngn gräns?....................
    Men så obildad du är. Det går ju liksom inte att diskutera med någon som vägrar ta till sig grundläggande fakta. 
  • monkees
    Anonym (obildad) skrev 2017-05-06 17:04:15 följande:
    Men så obildad du är. Det går ju liksom inte att diskutera med någon som vägrar ta till sig grundläggande fakta. 
    Försök övertyga mig om att hormoner gör människor feta även om de äter NOLL kcal/dygn.
  • Less is more

Är det sant. För efter min sista förlosdning satte jag också in en mirena spiral. Ammade länge - men gick inte ner i vikt ett smack sedan jag satt in spiralen. ...undrar om den påverkat. Snart är det dags att ta ut den.

• Sassabrassamandelmassa

Hej! Jag hade min miren spiral i fyra år satte in den efter förlossningen av vårar tredje barn men jag tog ut den för en vecka sedan och har gått ner 5 kilo utan att ha gjort något speciellt annorlunda än vad jag gjort tidigare! Jag tog ur min spiral för att den skavde och jag kände av den! Det var skönt att slippa mensen med spiralen men något som också blev förändrat är att jag känner mig betydligt mindre lättretlig nu än med spiral! Hoppas allt löser sig tror man får jobba hårdare på att hålla kilona borta när man har spiral! Som sagt det står med som en biverkning.

• Anonym (Linnea)
    monkees skrev 2017-05-06 15:20:39 följande:

Jag tror mest på att minska på maten om man vill bli smalare. Om man har en stegräknare på sig som visar att man gått 16800 steg under dagen så är det inte värt ett dugg om man inte blivit vare sig svettig eller andfådd.

Men det är ju precis det många har gjort? Och uppgången går så fort efter en specifik händelse, efter att ha hållit en stabil vikt i alla år. Det kan inte bara vara ett sammanträffande för alla som har upplevt det här.

Hormoner påverkar enormt mycket mer än vad.många verkar tro
  • Anonym (Linnea)
    monkees skrev 2017-05-06 17:19:13 följande:

Försök övertyga mig om att hormoner gör människor feta även om de äter NOLL kcal/dygn.

Det handlar snarare om det som med paraplybegrepp kallas ämnesomsättning. Äter du noll kalorier dör du, så det är inte bästa sättet att hantera en spiral. Men dilemmat är ofta att äter man såpass lite för att inte gå upp äter du för lite för att kroppen ska kunna fungera optimalt, speciellt om du tränar (inte promenad, utan verkligen t-r-ä-n-a-r). Bristsjukdomar, yrsel etc. Jag får inte ge blod längre, exempelvis
  • Randig
    Anonym (hahahaha) skrev 2017-05-05 18:11:51 följande:

Skyller du din vikt på en hormonspiral?? Som har lika lite hormoner som ett minipiller i veckan?

Det är nog mer hormoner än vad de vill medge, eller så är det någe annat lurt med den där spiralen för jag fick massa problem med den spiralen.

Jag är extremt hormonkänslig kan tilläggas, jag får tex blödningar av att få i mig soyamjölk. Det finns något i det som påminner om ett kroppshormon vi har, så kroppen tror att det är ett hormon och reagerar på det som om att det vorre just det hormonet. 

Jag blir helt bananas av preventinmedel som har hormoner i sig. Har rekat hela marknaden. Kommer ALDRIG mer pilla i mig hormoner igen, oavsett hur liiiite som det påstås att det är i.
  • Anonym (Hormonobalans)

Jag går upp i vikt när jag använder gulkroppshormoner (gestagen). I vanliga fall kan jag nästan äta vad som helst, hur mycket som helst och ändå inte gå upp i vikt, men så fort jag började med gestagen så började kilona öka rätt så fort. 

Hormoner påverkar på så många olika sätt, och jag tror de är bland de vanligaste orsakerna till alla snabba, oförväntade viktuppgångar.

www.mabra.com/8-ganger-du-gar-upp-i-vikt-av-hormoner/

• Anonym (Anna)

Då vet jag att hormonspiral INTE är ett alternativ för mig. Min bm sa att det är yttepytte hormoner i den. Men jag lovade mig själv en gång aldrig mer hormonpreparat och det kommer jag hålla. Fick samma kraftiga viktuppgång av p-piller plus depression och sexlust hade jag heller inte. Ta ut skiten!

• Sweetcc

Samma här. Det lustiga är att innan jag satte in hormonspiralen, så tog jag östrogenpiller och då blev jag smalare och brösten växte. Men då fick jag Även tillbaka min ledvärk (som första gången uppstod strax efter min första förlossning) så jag fick snällt sluta med pillerna. Satte in hormonspiralen i stället, då jag mindes det som att min ledvärk försvann förra omgången när jag hade det, men sedan dess har jag svullnat i kroppen och nu väger jag lika mycket som när jag var höggravid. Funderar skarpt på att ta ut spiralen, men fruktar för ledvärken? 

Svar på tråden Ökat 10 kg på 3 månader efter insättning av spiral! Hjälp!? Vad gör jag??