Anonym (Nja) skrev 2017-05-06 13:07:31 följande:
Sluta svara i telefon kan innebära att pappan anklagar mamman för att inte kunna kontakta barnet. Det gjorde mitt barns pappan när jag lät bli att svara i två timmar. Själv kunde han vara onåbar i dagar. Nu tänker någon att det kan man också strunta i men i mitt fall gick pappan till rätten och hävdade umgängessabotage i ett läge där han haft barnet åtta av de tolv senaste dagarna. Och även om han inte hade några grunder var jag tvungen att svara och försvara mig mot allt möjligt. Han kom ingenstans men jag fick lägga massor av tid på att bemöta.
Att inte se sms är ju nästan omöjligt om man inte blockerar personen vilket man inte rekommenderas om man har barn tillsammans. Det räcker att gå in i sms-listan när man ska messa någon annan för att se hälften. Svara behöver man så klart inte men man kan må nog så dåligt av att läsa. Man vet inte heller om det just denna gång kan vara något viktigt.
Och även om hon nekar att åka på aktiviteten har hon troligtvis i stället ett ledset barn att ta hand om och på så vis sätter pappan mamman i ett psykologiskt utsatt läge och påverkar hennes vardag.
Tror det är oerhört svårt för den som inte varit utsatt att förstå denna typ av psykologisk påverkan en förälder av pappans karaktär har. Kanske ännu mer om man är ensam utan en ny partner som stöttar och balanserar.
Jag tror också att det är svårt att hantera en sån här situation på egen hand utan bra stöd. Sedan anser ju samhället på något sätt att föräldrar för barnens skull måste ha kontakt trots att det innebär att den ena föräldern då utsätts för (verbalt) våld. Våld är ALDRIG okej!
Tror det bästa man kan göra är att vara tydlig med att man är samarbetsvillig och vill ha fungerande umgänge men eftersom man INTE vill ha någon kontakt med den andra föräldern pga konflikt med (verbalt) våld inblandat så vill man hitta alternativa lösningar men utan att förstöra umgänget. Då tar man ansvar för umgänget samtidigt som man sätter gränser och också motiverar sitt handlande så att andra förstår varför. Tror att man ska köra öppna kort både med den andra föräldern (om det är riskfritt), socialtjänsten och med domstolen.
Tror det är viktigt att dokumentera och vid behov polisanmäla alla trakasserier och allt våld. Det ökar ens trovärdighet även om det inte leder till någonting.
Ts, polisanmäl allt. Då kan du så småningom ansöka om kontaktförbud. Då får inte pappan kontakta dig längre och blir tvungen att acceptera dina alternativa lösningar.
Om man har pengar att anlita en advokat kan man styra all kontakt den vägen.