• Anonym (Anonym)

Ni som har erfarenheter av partner som avtjänat/r straff

Hej alla därute! Min sambo avtjänar nu sitt straff har allmän undran om vad ni har för erfarenheter av besök på öppet anstalt med ett barn, när får dom ringa ankomst samtal samt hur ska man gå till väga med besökslägenhet om d finns eventuellt övernattning? Tacksam för all svar då vi var osams innan vi skiljdes åt.

• Svar på tråden Ni som har erfarenheter av partner som avtjänat/r straff
  • Anonym (suck)

Bara idioter tar sina barn till anstalter och dessutom stannar kvar hos kriminella pappor......

• Anonym (Anonym)

Vad vet du som e anledning till straffet nu var det nåt så simpelt som böter som föll till ett 2 mån straff så vill inte ha moralpredikan.

• Anonym (Låt ungen slippa)

Låt barnet slippa åka dit. Det är fasansfullt för ett barn att hälsa på sin pappa i fängelset.

Oavsett anledning så har pappan valt att göra något olagligt och därmed fullt frivilligt och medvetet valt att vara ifrån sin familj i 2 månader. (Och valt att skada andra för sin egna vinning. Och Jo, det finns alltid brottsoffer.) Barnet betyder därmed mycket lite för honom. Genom att låta barnet bli medveten om pappans prioritering så kan barnet må mycket dåligt. Speciellt om/när pappa hamnar i fängelse igen Då är det bättre att bara säga att pappa var tvungen att resa bort. Sedan letar du upp en bättre partner och förebild.

• Anonym (Lite erfaren)

Jag ska säga av egen erfarenhet att inte ta med barnet. Låt det stanna hemma för det gör så ont att se ens nära och kära sitta av ett straff. Då min mamma fick sitta av 2 år i fängelse. Det ärade mig en bit. Du får fråga dom hur det är med telefontider och besökstider. Det är jag inte så erfaren med.

• Anonym (Krim)

Svarar i egenskap av kriminalvårdare

Ankomstsamtal får man ringa direkt vid inskrivningen, alltså när klienten kommer till anstalten och skrivs in. Skulle det av någon anledning inte gå just då (tex att personen inte svarar) så får ankomstsamtalet genomföras senare.

Barn är inte tillåtna på alla öppna anstalter. Finns det sexualbrottslingar på anstalten får inte barn komma och hälsa på, oavsett förälderns brott.

Din partner kommer att få samtyckesblanketter att skicka till dig, som du får fylla i för dig och ert/era barn och skicka tillbaka till anstalten. Klienthandläggaren kommer utreda om det är lämpligt med besöks-/telefonkontakt till er och besluta om du och barnet/barnen får hälsa på. Det kan ta ett par veckor att utreda detta.

• Anonym (Krim)

Huruvida barnen mår dåligt eller inte av att träffa sin förälder i fängelse är helt olika från person till person. Av de barnbesök jag har sett har vissa varit förtvivlade vid besökstidens slut. Det har varit riktigt hjärtskärande. Andra är jätteglada över att få träffa pappa. Vissa äldre barn tar dock avstånd och vägrar komma. Så det beror helt på.

• Anonym (Bea)

Min sons pappa satt på öppen anstalt för en rattfylla.
    Sonen var runt tio år då, pappan och jag var frånskilda.
    Sonen ville besöka och vi gjorde det tillsammans vid ett par tillfällen, pappan satt inne en månad.

Sonen visste ju om vad pappan gjort och fängelsevistelsen gjorde att pappan sedan sökte hjälp för sin alkoholism och vips hade sonen en nykter och klok pappa!
    Utan brotten och fängelsevistelsen tror jag inte han hade lagt av med spriten, det är vår son också medveten om.

• Anonym (Anonym)

Tack för alla svaren d var till stor hjälp!

Svar på tråden Ni som har erfarenheter av partner som avtjänat/r straff