• LiaSthlm

Välja ras

Vi funderar på att skaffa hund men hur vet man vilken ras man ska ha.

Vi vill ha en liten hund, inte för lång päls och sen vet vi inte vad vi ska kolla på mer.

Funderade på Chihuahua men det jag hört är att de skäller väldigt mycket. Någon som vet om det stämmer? Vi bor med grannarna tätt inpå och vill inte störa andra.

Ge gärna förslag på fina små raser.

• Svar på tråden Välja ras
  • Purplecat12

Dvärgpinscher!

De är härliga små hundar.

• Vindpust

Ja det skäller mkt enligt min erfarenhet. Jag har en Lancashire Heeler och är så nöjd. Googla och se! ???? De är ovanliga dessutom vilket är jättekul!

• Aniiee

Första saker du bör fundera på är vad du ska ha hunden till.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Dexter dot com

Hur mycket tid har ni tänkt att lägga på aktivering, motion och pälsvård? Hur mycket erfarenhet av hund har ni och vad vill ni ha hunden till?

• LiaSthlm

Vi vill ha hunden som sällskapshund.

Gå ut och gå med den, leka, mysa. Gå någonnkurs men inte nödvändigtvis utan det ska vara för att hunden behöver det.

Pälsvård vill vi inte lägga så mycket tid på.

Jag har haft hund hela min uppväxt men var inte så aktiv inskötseln då så rätt mycket nybörjare.

• Dexter dot com
    LiaSthlm skrev 2017-05-08 06:51:32 följande:

Vi vill ha hunden som sällskapshund.

Gå ut och gå med den, leka, mysa. Gå någonnkurs men inte nödvändigtvis utan det ska vara för att hunden behöver det.

Pälsvård vill vi inte lägga så mycket tid på.

Jag har haft hund hela min uppväxt men var inte så aktiv inskötseln då så rätt mycket nybörjare.

Titta på rasgrupp 9 som är just sällskapshundar. Malteser och havanaisen är trevliga sociala hundar oftast inte kräver mer än motion och sällskap. Lite pyssel med pälsen men ska ni inte ställa ut kan ni klippa den i en mer sportig frisyr.
  • fritil9

Vi har chihuahua och de skäller inte :) Beror nog på uppfostran! De kan skälla till enstaka gånger om det typ plingar på dörren när de ligger och sover, men då handlar det om ett skall! Supermysigt lojala hundar verkligen! Vi har långhåriga och de kräver ingen direkt pälsvård.

• sfdgggrr

Både dvärgpinscher och lancashire heeler som du blivit tipsad om räknas som skälliga, bara så att du vet. Samma gäller chihuahua. (Precis som fritil9 säger behöver inte det betyda att hunden nödvändigtvis står och tokskäller hela tiden - det gör bara dåligt uppfostrade och understimulerade hundar - men det betyder att det antagligen kommer att vara svårare att uppfostra dem till att inte skälla än andra hundraser, eftersom de har närmare till skall.)

Håller med om att ni borde spana in Rasgrupp 9. Här är en länk till Svenska Kennelklubben där de listar alla hundar i grupp 9 med bild och en kort och enkel presentation av alla raserna. Bra ställe att börja sina efterforskningar på!

Tänker spontant på någon av bichon-raserna: Bichon frisé, bichon havanais (pigga och glada) eller bolognese (lugnare och mer reserverad). Pudel eller papillon skulle kanske också kunna funka.

Svar på tråden Välja ras