• Anonym (Student)

Hur är det att sommarjobba på ekonomiskt bistånd?

Jag skulle vilja höra ifrån er som sommarjobbat på ekonomiskt bistånd hur det varit.

Vad har varit svårt?

Vad har ni haft för uppgifter? (Gärna detaljerade beskrivningar.)

Hur stort ansvar har ni haft?

Trivdes ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur är det att sommarjobba på ekonomiskt bistånd?
  • Anonym (rätt el fel?)

Jag tror du menar "Hur är det att jobba på socialförvaltningens avdelning för ekonomiskt bistånd"? Eller?

• Anonym (soc.sekr)

Det beror på i vilken stad du ska vara i, om det är en stor eller liten stad.

Jag har jobbat i Sundsvall och det är betydligt mer att göra än vad man ana!

• Anonym (Student)
    Anonym (rätt el fel?) skrev 2017-05-09 15:42:31 följande:

Jag tror du menar "Hur är det att jobba på socialförvaltningens avdelning för ekonomiskt bistånd"? Eller?

Ja. Tack för att du uppmärksammade det åt mig Det kan misstolkas. Det är precis så jag menar. Hoppas att övriga förstår vad jag syftar på. Jag menar ju inte hur det är att arbeta medan man erhåller ekonomiskt bistånd.
  • Anonym (Er)

Är det bara sommarjobbares erfarenheter du är ute efter? Jag har en tillsvidareanställning som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd, har jobbat med det några år.

• Anonym (Student)
    Anonym (Er) skrev 2017-05-09 20:24:05 följande:

Är det bara sommarjobbares erfarenheter du är ute efter? Jag har en tillsvidareanställning som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd, har jobbat med det några år.

Du får jättegärna berätta! Men jag undrar om det skiljer sig något i ansvar/befogenheter när man bara sommarjobbar utan tidigare erfarenhet? Och kanske just under sommaren?
  • Anonym (Er)
    Anonym (Student) skrev 2017-05-09 21:37:52 följande:

Du får jättegärna berätta! Men jag undrar om det skiljer sig något i ansvar/befogenheter när man bara sommarjobbar utan tidigare erfarenhet? Och kanske just under sommaren?

På en del ställen har sommarjobbare inte delegation, och på en del ställen full delegation från dag ett. Det är det som kan påverka arbetet mest.

På en del ställen har de gedigen introduktion, på andra inte.

En del ställen anställer enbart socionomer, andra tar in lite olika kompetenser (t ex beteendevetare, jurister).
  • Anonym (Student)
    Anonym (Er) skrev 2017-05-09 21:59:00 följande:

På en del ställen har sommarjobbare inte delegation, och på en del ställen full delegation från dag ett. Det är det som kan påverka arbetet mest.

På en del ställen har de gedigen introduktion, på andra inte.

En del ställen anställer enbart socionomer, andra tar in lite olika kompetenser (t ex beteendevetare, jurister).

Ja, delegation förstod jag att man kunde få gradvis här. Men hur går man rent praktiskt tillväga i arbetet? Av det jag hört är det viktigaste jobbet att avgöra om klienten är berättigad bistånd eller inte. Hur går dessa bedömningar till? De gör man på egen hand, eller? Är detta svårare än själva beräkningen som följer?

Skulle du kunna berätta hur en dag kan se ut och vad för olika uppgifter som kan ingå?
Svar på tråden Hur är det att sommarjobba på ekonomiskt bistånd?