• Ludde 571

Kan man stämma en utbildning så den får betala ens csnskuld?

Frågan kanske låter urkorkad men för mig så låter den inte så dum. Jag utbildade mig på en vuxutbildning för ca 2 årsedan för att bli plåtslagare och med detta kom även att jag tog studielån hos csn, utbildningen höll på i 1,5 år. Det lät jättebra när jag sökte till den men när jag väl kom dit så fick jag veta att min lärare nyss hade slutat jobba med det som jag skulle utbilda mig till vilket jag tyckte lät kanonbra då han borde ha bra koll på vad jag behöver lära mig. Dock efter ett tag så insåg jag hur oseriös utbildningen var, min lärare kunde stå och prata om allt och inget med mig samtidigt som jag försökte jobba med mina uppgifter, jag fick agera någon form av vaktmästare och istället för att få pyssla med plåt och sådant så fick jag springa runt och montera ner whiteboards t.ex. Den enda anledningen till att jag stannade kvar var för att den dag jag skulle söka praktik/lärlingsplats så kunde jag säga att jag gick bygg med inriktning plåt och det funkade, jag fick praktikplats, min chef var väldigt tydlig med att uttrycka hur jävla dåligt han tyckte det var att dom fick påstå att dom utbildade plåtslagare när jag i själva verket inte kunde ett skit när jag kom ut i arbetet, hade jag vetat detta då hade jag bara kunnat gå till honom direkt och frågat om jag fick börja som företagslärling, han har alltså lärt mig allt jag kan. Det enda jag fick med mig var en studieskuld på ca 120 tusen kr som inte känns jättekul att betala på varje månad när jag kunde lagt pengarna på något annat. Min fråga är iallafall om man kan kontakta någon ombudsman och typ stämma utbildningen för att man har hamnat i den ekonomiska situation som jag gjorde men inte fick ut något av det. Idag hursomhelst så jobbar jag kvar på samma ställe som lärling, fick erbjudande att jobba kvar samma dag som utbildningen tog slut. Det blev en väldigt text men jag hoppas någon kan svara på min fråga. Mvh

• Svar på tråden Kan man stämma en utbildning så den får betala ens csnskuld?
  • Kanttant
    Onlyme2 skrev 2017-05-09 17:00:22 följande:

Du vill nu stämma CSN för att du har agerat fel?

Är väl inte CSN ts vill gå efter, utan själva utbildning.

Ingen aning om du kan göra det TS, men du borde definitivt försöka upplysa om bristerna pp utbildningen, förslk dokumentera så mycket du kan, kanske din chef kan göra ett skriftligt uttalande också osv. För det ligger i allas intresse att oseriösa utbildningar upptäcks.
  • Carambolan

För ett tag sedan var det en utbytesstudent som stämde Mälardalens högskola för att hennes utbildning hade för låg kvalitet. Hon vann och skolan dömdes att betala tillbaka alla hennes studieavgifter. Begär ut den domen och se om det även omfattade andra omkostnader, så har du något att gå på i din stämningsansökan.

• Ludde 571

Varför skulle jag vilja stämma csn? (Suck). Absolut carambolan det ska jag göra, tack för tipset

• Lena

Om du aldrig har klagat och det har gått ett tag efter avslutad utbildning lär du inte få något.

• Kanttant
    Lena skrev 2017-05-09 17:43:13 följande:

Om du aldrig har klagat och det har gått ett tag efter avslutad utbildning lär du inte få något.

Fast det tror jag man borde kunna. Tänker att om man inte inser hur bristande utbildningen var förrän man försökt börja söka jobb, alternativt fått jobb och märker att man måste lära om allt. Så sex månader efter avslutad utbildning borde ju inte vara för långt?
  • Ludde 571

Jag har påpekat det hos pvf (plåt & vent förbundet) kag är inte ute efter nägon ersättning bara att få min skuld resterande skuld betald.

Svar på tråden Kan man stämma en utbildning så den får betala ens csnskuld?