• pricken85

Hur mycket rörelser känner ni i vecka 29+0?

Vid ungefär hur många tillfällen känner ni rörelser per dag? 

Jag känner säkert ett 10-tal tillfällen varje dag men tycker inte att jag får dom här riktigt kraftiga sparkarna och rörelser som får hela magen att ändra form. Känns bara som lättar buffar och lättare rörelser. Jag har moderkakan i framvägg. Blir orolig att jag känner för lite..jag har vart på tillväxtultraljud och där konstaterade dom att bebisen är så pass stor som att han skulle vara 30+1, och allting har sett bra ut, men ändå kan man inte hjälpa dessa känslor..

• Svar på tråden Hur mycket rörelser känner ni i vecka 29+0?
  • LillaJag06

Min lille är en riktigt bildning. Han sparkar runt och trycker ut kroppsdelar till höger och vänster. Men du har den i framvägg och då brukar man känna lite mindre.
    Om du är orolig kan du köpa en doppler och lyssna på hans hjärtljud när du börjar få panik.

• Anonym (Mama Bear)

När jag var i vecka 29 så kände jag rörelser varje dag, men endast långt ner på sidorna. Lätta sparkar och buffar, inget mera. Har också moderkakan i framvägg. BM förklarade vid flera tillfällen att så länge jag känner rörelser så är det ingen fara, det är när det endera är minskade eller ovanligt aktiva rörelser du ska söka hjälp.

Vid ett tillfälle så kände jag minskade/nästan inga rörelser och åkte in, det visade sig att liten vänt på sig och låg med ryggen mot moderkakan och sparkade bakåt mot min rygg.

Nu är jag i v.37+0 och från ca v.33/34 har rörelserna varit som starka vågor över magen, enstaka hårda sparkar bara. Mer tryckande känsla, man ser en fot komma smygandes på sidan typ.

Doppler rekommenderar ingen barnmorska då du falskt kan tro att det är din lilla/lilles hjärta du hör medan det i själva verket kan vara någonting annat som T.ex. din egen puls eller från moderkakan. Speciellt när den ligger i framvägg.

• Snuttis2

Är i v 29 nu (28+6) idag! Känner sparkar fm, em, kväll o natt men har aldrig räknat hur många! Har också moderkakan i framvägg. Jag tänker tvärt om från dig : ) Tycker generellt att jag kännt mkt trots det , då jag har vänner som haft den fram o inte märkt en enda rörelse under hela graviditeten.

Själv Upplever att känslan av rörelser ändrats lite sista veckorna men det tror jag har med storleken på honom att göra. Förr kände jag bara en rörelse eller liten bubbel/buff någonstans nu kickar han tydligare oftast mot ljumskarna eller också så känns det som att han testar att spänna ut sig ! Då blir det mer ett tryck på ett större område, och så kanske magen blir alldeles ojämn för att en rumpa eller huvud sticker ut! Hade önskat få se ett fot avtryck i magen en gång men det kommer nog aldrig ske med tanke på moderkakan?!

Haft perioder då jag upplevt mindre rörelse men sen har han kommit igång igen! Tror att han då vänt sig inåt eftersom han fortfarande har den rörelsemöjligheten!

Var på kontroll senast igår o allt såg bra ut!

Jag tror att din bebis mår prima!!!! Det viktiga är att du känner den regelbundet. Med moderkakan i framvägg så det fullt logiskt att du inte ser eller känner kraftiga rörelser! Om din bebis också ligger på övre kurva i tillväxt så påverkar ju det också rörelseutrymmet !

När är du beräknad? Denna plutt ska komma 2 augusti om han vill vill säga : ) !

• Lynxsa

Funderarde också på det i v29 då sparkarna ändrade karaktär. Från sparkar till mer glidande rörelser. Normalt enligt bm. Börjar bli lite trångt helt enkelt

• pricken85
    Anonym (Mama Bear) skrev 2017-05-17 02:48:49 följande:

När jag var i vecka 29 så kände jag rörelser varje dag, men endast långt ner på sidorna. Lätta sparkar och buffar, inget mera. Har också moderkakan i framvägg. BM förklarade vid flera tillfällen att så länge jag känner rörelser så är det ingen fara, det är när det endera är minskade eller ovanligt aktiva rörelser du ska söka hjälp.

Vid ett tillfälle så kände jag minskade/nästan inga rörelser och åkte in, det visade sig att liten vänt på sig och låg med ryggen mot moderkakan och sparkade bakåt mot min rygg.

Nu är jag i v.37+0 och från ca v.33/34 har rörelserna varit som starka vågor över magen, enstaka hårda sparkar bara. Mer tryckande känsla, man ser en fot komma smygandes på sidan typ.

Doppler rekommenderar ingen barnmorska då du falskt kan tro att det är din lilla/lilles hjärta du hör medan det i själva verket kan vara någonting annat som T.ex. din egen puls eller från moderkakan. Speciellt när den ligger i framvägg.

Nej, jag tror inte heller att doppler är något för mig. Men efter att jag skrev detta inlägg så började det bli riktigt aktivt i magen och jag känner nu rejäla rörelser och sparkar. Har även vart på besök hos bm som sa att det var helt normalt allt detta och kände hur bebisen låg och förklarade varför jag kände sparkarna som jag gjorde mm :) vet inte om jag missförstår dig, men menar du att man ska söka hjälp om det är ovanligt aktivt? Det var något helt nytt isf. Glad
  • pricken85
    Snuttis2 skrev 2017-05-17 04:17:53 följande:

Är i v 29 nu (28+6) idag! Känner sparkar fm, em, kväll o natt men har aldrig räknat hur många! Har också moderkakan i framvägg. Jag tänker tvärt om från dig : ) Tycker generellt att jag kännt mkt trots det , då jag har vänner som haft den fram o inte märkt en enda rörelse under hela graviditeten.

Själv Upplever att känslan av rörelser ändrats lite sista veckorna men det tror jag har med storleken på honom att göra. Förr kände jag bara en rörelse eller liten bubbel/buff någonstans nu kickar han tydligare oftast mot ljumskarna eller också så känns det som att han testar att spänna ut sig ! Då blir det mer ett tryck på ett större område, och så kanske magen blir alldeles ojämn för att en rumpa eller huvud sticker ut! Hade önskat få se ett fot avtryck i magen en gång men det kommer nog aldrig ske med tanke på moderkakan?!

Haft perioder då jag upplevt mindre rörelse men sen har han kommit igång igen! Tror att han då vänt sig inåt eftersom han fortfarande har den rörelsemöjligheten!

Var på kontroll senast igår o allt såg bra ut!

Jag tror att din bebis mår prima!!!! Det viktiga är att du känner den regelbundet. Med moderkakan i framvägg så det fullt logiskt att du inte ser eller känner kraftiga rörelser! Om din bebis också ligger på övre kurva i tillväxt så påverkar ju det också rörelseutrymmet !

När är du beräknad? Denna plutt ska komma 2 augusti om han vill vill säga : ) !

Åh vad härligt att du känner så pass mycket rörelser. Jag känner nog precis som dig både morgon, fm, em, kväll.. men tycker att det har vart väldigt lite rörelser mellan varven. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt eller inte, man är ju så orolig för det lilla livet i magen. Tycker jag har läst så mycket om folk som är gravida där barnet rör sig så mycket så dom inte får en lugn stund. 

Känner igen det där med trycket som du säger, att det känns som barnet spänner ut sig. Vet vad du menar på pricken. 

Nej, vi som har moderkakan i framvägg får nog inte förvänta oss för mycket när det kommer till den delen haha!! Glad hur stor del av magen täcker moderkakan tro? Har ingen ordentlig uppfattning om det och har inte tänkt tanken på det förrän nu heller för den delen. 

Vad skönt att du säger det, för det är precis så jag har upplevt det. 

Jag var precis som dig på kontroll igår och allting såg bra ut här också, så det är ju kanon för oss båda då!! 

Åh då är vi riktigt nära varandra, min är beräknad 27 juli. så idag är det 29+5!

Tack så mycket för ditt svar!
  • Snuttis2

Förstår din oro det hugger i mamma hjärtat vid varje misstanke om att någon ev i första fall skulle kunna vara fel! Detta är min första graviditet som gått så här långt så vad som är normalt "utifrån tidigare erfarenhet" vet jag ju inte! Men sen verkar alla ha sina egna normal mönster så det viktigaste är väl att försöka finna det?!

Hur en Moderkaka ser ut har jag bara sett på bild o de ser ju super läskiga o skit stora ut , så de borde väl täcka större delen av magen? Kan jag tycka ....

• Anonym (Mama Bear)
    pricken85 skrev 2017-05-17 13:18:12 följande:

Nej, jag tror inte heller att doppler är något för mig. Men efter att jag skrev detta inlägg så började det bli riktigt aktivt i magen och jag känner nu rejäla rörelser och sparkar. Har även vart på besök hos bm som sa att det var helt normalt allt detta och kände hur bebisen låg och förklarade varför jag kände sparkarna som jag gjorde mm :) vet inte om jag missförstår dig, men menar du att man ska söka hjälp om det är ovanligt aktivt? Det var något helt nytt isf. 

Det är vad vi fått veta hela tiden under graviditeten här i England. Att ringa om råd/söka hjälp ifall fosterrörelserna minskar eller om liten i magen blir överaktiv i jämnförelse med hur mönstret brukar se ut, båda kan vara ett tecken på att någonting med liten inte står rätt till.

Vad skönt att höra att din lilla/lille gett sig till känna igen :) Tycker det är så himla bra att vi har våra barnmorskor och så att vända oss till med :)
Svar på tråden Hur mycket rörelser känner ni i vecka 29+0?