• Anonym (TS)

Inlåst på Rehab

En väninna till mig har blivit övertalad av hennes ex att checka in 1 vecka på rehab. Detta då hon i perioder har mått psykiskt dåligt och då har självmedicinerat med alkohol.
    Hon gick med på detta med löfte om att det bara skulle vara 1 vecka och att exet skulle hälsa på varje dag samt att de skulle bli tillsammans igen efter denna vecka. Allt var dock lögn!

Nu har hon varit där i 2 dagar och mår jättedåligt, hon passar verkligen inte in där och mannen har överdrivit hennes problematik något helt kopiöst!
    MEN hon får inte lämna kliniken, de har tagit ifrån henne pengar, nycklar, hårtork, plattång mediciner m.m. Det enda dem inte har tagit ifrån henne än är hennes dator och mobil..... än! De tjatar på att hon ska skriva på nåt papper så att dem kan ta datorn och mobilen men hon vägrar.

Får man verkligen göra såhär? Det är en privatklinik som kostar 40 tusen kronor per vecka och hon kommer inte få checka ut efter en vecka som det var bestämt. När hon får komma hem igen vet hon inte....

Det är helt fruktansvärt - hon sitter ju i fängelse Gråter

Får det gå till såhär?

• Svar på tråden Inlåst på Rehab
  • Anonym (X)

Betalar hon är det väl frivilligt?

• Anonym (anonym)
    Anonym (TS) skrev 2017-05-12 16:38:58 följande:

En väninna till mig har blivit övertalad av hennes ex att checka in 1 vecka på rehab. Detta då hon i perioder har mått psykiskt dåligt och då har självmedicinerat med alkohol.
    Hon gick med på detta med löfte om att det bara skulle vara 1 vecka och att exet skulle hälsa på varje dag samt att de skulle bli tillsammans igen efter denna vecka. Allt var dock lögn!

Nu har hon varit där i 2 dagar och mår jättedåligt, hon passar verkligen inte in där och mannen har överdrivit hennes problematik något helt kopiöst!
    MEN hon får inte lämna kliniken, de har tagit ifrån henne pengar, nycklar, hårtork, plattång mediciner m.m. Det enda dem inte har tagit ifrån henne än är hennes dator och mobil..... än! De tjatar på att hon ska skriva på nåt papper så att dem kan ta datorn och mobilen men hon vägrar.

Får man verkligen göra såhär? Det är en privatklinik som kostar 40 tusen kronor per vecka och hon kommer inte få checka ut efter en vecka som det var bestämt. När hon får komma hem igen vet hon inte....

Det är helt fruktansvärt - hon sitter ju i fängelse Gråter

Får det gå till såhär?

Är det i sverige? Nä, självklart får man inte hindra något att lämna. Krävs myndighetsbeslut för att begränsa en persons rörelsefrihet i Sverige. Vill hon gå därifrån och någon försöker hindra henne så är det bara att ringa polisen.
  • Anonym (TS)

Nej det är inte i Sverige men ett EU land så inget U land liksom. Hon är engelsk.

Hon har inte skrivit på några papper och blev lovad att hon kan lämna när hon vill men det var en lögn.

Fattar inte?? Hur aka jag få ut henne? Resa dit och prata med den? Ringa exet? Hon hade förlorat jobbet och all kontakt med exet (som hon gör vad som helst för) om hon inte checkat in.

Men dem gör ju inget? Hon har haft 40 min gruppterapin och yoga 1 timme på 2 dagar. Hin vägrar äta och sitter på sitt rum och skakar. Fruktansvärt

• Anonym (Gjortresan)

Spontant känner jag att om hon blivit av med jobbet mm om hon inte accepterat hjälp så är det nog rätt illa och på sikt är det här en bra lösning. Psykisk ohälsa och självmedicinering med alkohol är inget gemene man sysslar med..
    stöd henne i det här!

• kioskvältare

Tycker att det verkar vara en ganska oseriös klinik om de tror att de kan behandla/bota någon på en vecka.

Dock tycker jag att din väninna verkar passa in väldigt bra på en rehabklinik faktiskt och skulle nog behöva vara på en som inte behandlar folk på en vecka utan betydligt längre tid. Att man håller på att bli av med jobbet är en starkindikator på att det är ganska allvarligt. Att hon dessutom sitter och skakar på sitt rum, vägrar att äta är ytterligare en sak som talar för att hon bör vara där. En vuxen människa som håller på så och är förskräckt att hon blivit ifråntagen nycklar, pengar och mediciner?

Hon verkar inte ha någon insikt i sina problem och faktiskt inte du heller utifrån det du skriver. Dock håller jag med om att det ärmeningslöst att hon är där då hon inte är där för sin egen skull och då hjälper sällan behandling.

• Anonym (anonym)
    Anonym (TS) skrev 2017-05-12 17:22:12 följande:

Nej det är inte i Sverige men ett EU land så inget U land liksom. Hon är engelsk.

Hon har inte skrivit på några papper och blev lovad att hon kan lämna när hon vill men det var en lögn.

Fattar inte?? Hur aka jag få ut henne? Resa dit och prata med den? Ringa exet? Hon hade förlorat jobbet och all kontakt med exet (som hon gör vad som helst för) om hon inte checkat in.

Men dem gör ju inget? Hon har haft 40 min gruppterapin och yoga 1 timme på 2 dagar. Hin vägrar äta och sitter på sitt rum och skakar. Fruktansvärt

Sociallagstiftningarna i England är väldigt olika de svenska så nog svårt att hitta någon här som kommer att kunna göra annat än att gissa. Amerikanarna kör ju med mycket klinikrehab där man skriver på frivillig inlåsning för missbrukare så kanske är något sånt att hon gett samtycke i samband med att hon skrevs in. Bästa tipset är att googla upp något engelskt forum och fråga där eller vända dig till en jurist i england för vidare hjälp.
    Lycka till.
Svar på tråden Inlåst på Rehab