• Sudd

Om barnet hamnar på akuten!

Hej.

Min sons pappa o jag är separerade sedan några år tillbaka. Under dessa år har han i perioder bombat mig med riktigt trista arga onödigt taskiga sms o är alltid (!) arg mot mig oavsett hur jag är mot honom. Försöker för vår sons skull, att vara vänlig o tolerant mot pappan, men det spelar ingen roll...får bara skit tillbaka oavsett.

Pga ovanstående, har jag nu blockat hans pappa från telefonsamtal o sms. Vi har nu, med hjälp av soc, bestämt att all kontakt ska ske via en bok, som följer vår son mellan oss.

Nu till min fråga!! Vad händer om vår son blir akut sjuk / olycksfall o hamnar på sjukhus när han är hos sin pappa? Kontaktar sjukhuset alltid den andra föräldern?? Eller måste jag avblocka honom igen o genomlida typ 10 års sms-terror till?

• Svar på tråden Om barnet hamnar på akuten!
  • Långbenopluto

Men nog ber väl pappan personalen på sjukhuset kontakta dig då, om barnet är så sjukt eller skadat. I det läget blir dom flesta idioter "normala".

• Isola747

Min dotter hamnade på sjukhus när hon var under året och skulle sova en natt hos sin pappa och jag blev inte uppringd, nej. Pappan behagade att skicka ett sms och tala om vad som hänt dagen efter, annars hade jag inte vetat om att de varit på sjukhuset förrän räkningen från tillfället trillade ner i min brevlåda.

• Sudd

Jag är tyvärr inte säker på nånting längre gällande hans pappa. Får försöka lösa det på nåt annat sätt. Vi har ett sista möte kvar för samarbetssamtal hos soc. Får ta upp frågan där igen o se om det finns nån lösning.

• Ess

Åker pappan in med honom så finns det ingen anledning för dem att kontakta dig.

Åker sonen in ensam så ringer de tills de får tag i en av föräldrarna.

Era interna problem rör inte dem, så att ta upp det på ett samarbetsavtal är bra. Men sen är det kanske inte nödvändigt att kontakta varann om det inte är fara för livet eller annat riktigt allvarligt. Har du blockerat honom så kan han ju inte nå dig även om han velat.......

• Annelie 76
    Ess skrev 2017-05-13 09:48:43 följande:

Åker pappan in med honom så finns det ingen anledning för dem att kontakta dig.

Åker sonen in ensam så ringer de tills de får tag i en av föräldrarna.

Era interna problem rör inte dem, så att ta upp det på ett samarbetsavtal är bra. Men sen är det kanske inte nödvändigt att kontakta varann om det inte är fara för livet eller annat riktigt allvarligt. Har du blockerat honom så kan han ju inte nå dig även om han velat.......

Det finns väl fler telefoner än bara pappans mobil? Särskilt på ett sjukhus.
    TS, har ingen lösning annat än att du får prata om det här på nästa möte och sen hoppas att han är vettig om nåt händer så han ber personalen kontakta dig. Mer än så kan du nog inte hoppas på.
  • mammalovis

Du kan inte ha igång en gammal telefon med kontantkort som pappan kan skicka sms till om det är nödläge. Då slipper du ha det i ditt vanliga flöde och väljer själv hur ofta du kollar - om han börjar bombardera dig igen.

Vilken policy sjukhuset har vet jag inte, men jag skulle gissa att de nöjer sig med en vårdnadshavare.

• modsey

Finns ingen rutin från sjukhuset att kontakta den andra vårdnadshavaren om han är där.

• Sudd

Jag tog upp frågan på ett av mötena. Föreslog att vid allvarlig situation där sonen är inblandad, får han ringa min syster eller mina föräldrar så medlar de. Samt att jag kontaktar hans föräldrar vid tvärtom. Han vägrar. Han vill kunna fortsätta kontakt via telefon. Jo, klart han vill, det är ju smidigast för honom. Det är ju inte han som blivit skriken åt o hånad utav mig i åratal....klart han vill fortsätta kontakt som förut :(

• Sudd
    mammalovis skrev 2017-05-13 11:54:07 följande:

Du kan inte ha igång en gammal telefon med kontantkort som pappan kan skicka sms till om det är nödläge. Då slipper du ha det i ditt vanliga flöde och väljer själv hur ofta du kollar - om han börjar bombardera dig igen.

Vilken policy sjukhuset har vet jag inte, men jag skulle gissa att de nöjer sig med en vårdnadshavare.

Fick en jättebra idé nu! Kan ha en gammal telefon med kontantkort, som han kan kontakta mig på vid akut läge. Den kan mina föräldrar ha, så väljer de att kontakta mig när det är skarpt läge o sollar bort strunt han skriver utan relevans! Tack för tipset som gav mig lysande idé ????
  • Ess
    Annelie 76 skrev 2017-05-13 10:13:29 följande:

Det finns väl fler telefoner än bara pappans mobil? Särskilt på ett sjukhus.

TS, har ingen lösning annat än att du får prata om det här på nästa möte och sen hoppas att han är vettig om nåt händer så han ber personalen kontakta dig. Mer än så kan du nog inte hoppas på.

Vadå fler telefoner?

Ska han springa runt och jaga en telefon så att ts svarar när han ringer?

Antingen kommer de fram till en lösning så att de kan kontakta varann, annars får de acceptera att inte få veta om något händer på den andres vecka.
Svar på tråden Om barnet hamnar på akuten!