• Anonym (Mamman)

Går det att få kontaktförbud för barns räkning?

Min son är 13 år. Han är väldigt känslig och har autism. Han har inget begåvningshandikapp utan är tvärtom väldigt intelligent. 
    Hans pappa är avliden. 
    Jag vill inte att pappans bror  har något att göra med min son. Jag vill självklart att sonen ska ha en fin bibehållen relation till andra släktingar på pappans sida, t ex farmor o farfar. Dessa båda underkastar sig alltid farbrodern, vågar inte säga nej till honom. Han är en rakt igenom manipulativ och enligt mig ond människa. Han tar varje chans han kan att komma åt min son genom sina föräldrar.
    Han har dessutom skadat min sons pappa så fruktansvärt mycket under hans liv.
    Min största rädsla är att han ska försöka med sina jävelskaper på min son. Han fattar inte heller att pojken är skör och att man inte bara kan "gå på" honom

Ett av alla hans sjuka uppdrag i livet var att styra min sons pappas liv och det har alla bara fått stå o se på hur det gick.
    Jag får panik bara av tanken hur det ska bli när sonen blir myndig. Han är på sitt egna sätt överempatisk o vill absolut inte göra någon ledsen. Det blir också konstigt o fel om jag skulle berätta om all skit farbrodern ställt till med eftersom hans pappa är hans allra största akilleshäl, - naturligtvis. 

Måste man vänta tills en människa trakasserar på allvar? Detta gäller ju ett skyddande av barn, kan man ens få kontaktförbud gentemot ett barn?

• Svar på tråden Går det att få kontaktförbud för barns räkning?
  • Anonym (Nej det kan du inte.)

Nej du kan inte få beviljat ett kontaktförbud på dessa grunder. Det ska föreligga konkret fara för skyddspersonens (din sons) liv/hälsa eller egendom. Det räcker inte att förbudspersonen (farbrorn) varit hemsk mot annan släkting/släktingar. Det är oerhört svårt att få ett kontaktförbud beviljat idag. Det ska finnas polisanmälan om brott mm i grunden. Det låter inte som att det idag finns något som kan anmälas som ett brott mot din son.

Men där grund finns så kan en vårdnadshavare söka kontaktförbud åt minderårigt barn.

• Anonym (mmm)

varför kan pojken inte få veta vad du är rädd för? Om du vill han ska kunna skydda sig mot farbrodern behöver han verktyg för det och känner han inte till något, hur ska han kunna göra det då? 

• Anonym (P)

Jag vet inte om kontaktförbud är möjligt, tror att brott måste föreligga för det. Men prata med en jurist om det så får du ett professionellt svar.

Kan du tala med farföräldrar och ev övrig släkt om detta? Kanske ni vågar säga ifrån mer om ni håller ihop.

Sedan kan ju en idé vara att informera sonen om hur farbrodern är. Men där får du själv avgöra om det är möjligt, vad du isåfall ska berätta, om sonen kan hantera det osv.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Nej det kan du inte.) skrev 2017-05-13 21:50:38 följande:

Nej du kan inte få beviljat ett kontaktförbud på dessa grunder. Det ska föreligga konkret fara för skyddspersonens (din sons) liv/hälsa eller egendom. Det räcker inte att förbudspersonen (farbrorn) varit hemsk mot annan släkting/släktingar. Det är oerhört svårt att få ett kontaktförbud beviljat idag. Det ska finnas polisanmälan om brott mm i grunden. Det låter inte som att det idag finns något som kan anmälas som ett brott mot din son.

Men där grund finns så kan en vårdnadshavare söka kontaktförbud åt minderårigt barn.

Precis, det känns svårt bara jag tänker på det...
    Extra jobbigt är det utifrån pojkens problematik. Han är extra utsatt precis som hans far var. 
    Jag känner ju att det är känslomässigt våld som farbrodern utövar. Han har inget omdöme alls, utan kan börja prata om pojkens pappa o andra saker på olika opassande sätt inför sonen.
    T ex har sonen fått en stor summa pengar via en försäkring efter pappan. Det vill jag inte att sonen ska veta. Men naturligtvis har farbrodern fått veta det av farföräldrarna och går o pratar med andra om det. Det skulle bli väldigt fel om sonen fick höra det på omvägar. Han berättar gärna också massa saker om pappan som är vinklade exakt efter hur han tycker. "Det o det hade pappa velat att du.." Det orsakar kaos för min son.
    Han vill köpa massa saker eller locka pojken till sig genom att spela intresserad av hans intressen o komma med förslag om vad de två kan göra ihop etc. Och såklart så drar han sig inte för att svärta ner mig!
    Det kanske inte låter så farligt detta, men de som vet hur allt är vet mitt dilemma kan jag säga...
    Hane egna fru går som en vålnad i hans koppel. Hans barn får inte gå på dagis för att de inte ska komma i kontakt med andra som inte lever efter de regler han tycker att man ska göra etc. Hans fru förlorade vårdnaden om sina två äldre barn då han kom in i bilden...
    Han ger mig kalla kårar...

• Anonym (Mamman)
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-13 21:54:29 följande:

varför kan pojken inte få veta vad du är rädd för? Om du vill han ska kunna skydda sig mot farbrodern behöver han verktyg för det och känner han inte till något, hur ska han kunna göra det då? 

Jag är rädd att uttrycka mig fel. Får han veta att pappa har farit illa av farbrodern så rasar hans värld. Och samtidigt är han väldigt mån om att "man  inte får vara dum mot någon" och det är jag om jag pratar illa om farbrodern. etc.
    Kom dock på nu att jag kanske kan ta hjälp av Habiliteringen ang sätt att prata om detta. De har jag just fått kontakt med.
    Anonym (P) skrev 2017-05-13 21:59:35 följande:

Jag vet inte om kontaktförbud är möjligt, tror att brott måste föreligga för det. Men prata med en jurist om det så får du ett professionellt svar.

Kan du tala med farföräldrar och ev övrig släkt om detta? Kanske ni vågar säga ifrån mer om ni håller ihop.

Sedan kan ju en idé vara att informera sonen om hur farbrodern är. Men där får du själv avgöra om det är möjligt, vad du isåfall ska berätta, om sonen kan hantera det osv.

Har försökt med farmor/farfar, men de är väldigt speciella. De skulle bli hårt utsatta om de sa emot honom.
  • Anonym (Nej det kan du inte.)

Jag förstår att det är en jobbig situation, men det är inte kontaktförbud som är rätt väg här. Arbetar som polis, är utredare hos polisen och handlägger ofta inkomna ansökningar om kontaktförbud. Det är till polisen man ansöker och det är polisen som upprättar ansökan håller förhör med inblandade parter. Sedan är det en åklagare som beslutar om kontaktförbud ska beviljas eller ej. Det är mycket som ska vara uppfyllt för ett utfärdande. Ex upprepad (stor mängd) oönskad kontakt från förbudspersonen sida trots att skyddspersonen tydligt sagt att all form av kontakt undanbedes alt att olika sorters brott begåtts av förbudspersonen mot skyddspersonen eller allvarliga hot om skada på olika sätt. Men ta hjälp av habiliteringen, det låter jättebra.

• Anonym (mimmi)

Man kan inte få igenom kontaktförbud utan att det föreligger risk för brott.

Men du som barnets vårdnadshavare har en skyldigher att skydda din son från att fara illa. Se till att de inte träffas.

• Anonym (anonym)

Föräldrar har ingen skyldighet att låta barn träffa släkten, är släkting inget som tillför positivt till barnet så är helt upp till föräldern om de ska träffas. Du har alltså rätt att ställa krav på att farbrodern inte ska träffa barnet, du behöver inga kontaktförbud för detta. 

Svar på tråden Går det att få kontaktförbud för barns räkning?