• Cruxxxito

    Alltid strul! vad göra?!?

    Lite kort bakgrund, 

    Mamman och jag är separerade sen 2011. Mamman ett barn sedan tidigare och 2 gemensamma. Efter separationen har alla tre barnen bott hos mig varannan vecka. 

    Mamman lever i ett förhållande, pojkvännen bor 4 mil från denna by där hon bor på sin barnfria vecka. jag bor här heltid, Barnen har alltid mig så att säga, 


    Mammans jobb ligger 6 mil härifrån. 

    Nu har följande skett. 


    Mamman skall flytta. Barnen skall gå kvar i skolan, Men hon sagt att barnen kommer behöva bo hos mig heltid. Mamman har alltid haft problem med betala räkningar och även nu fått elen avstängd. (ej första gången) jag har också skulder men jag betalar det primära i första hand. 
    Barnen tror att de ska fortsätta bo hos mamma varannan vecka och pendla. Mamman brukar hämta barnen 17:30-18 när det är hennes vecka ibland senare. Men barnen har gått hem till henne och väntat där. 

    I och med hennes flytt nu, så kommer hon inte kunna ge barnen möjligheten att de ska vara hos henne... 

    Jag är vansinnig över detta. enligt mig har hon inte tagit sitt ansvar som mamma och nu lämnar över barnen till mig. Perfekt för henne när nu sommaren träder in och pojkvännen som bor i Sthlm centrum, skjuta bort barnen och komma att sakna barnen så mycket i höst och finna boende i byn. 


    Att barnen skall pendla. och stanna hos mig tills hon kommer hem varannan vecka gör mig vansinnig. 


    Vid månadsskiftet har jag funderat på söka om ensam vårdnad för mina 2 barn. 
    hennes barn får vara med, jag har ingen vårdnad om honom alls. 

    För barnens skull vad är bäst!? 


    Vill inte ta barnen ifrån sin mamma. men känns att det är hon som satt sig i denna sits själv genom att inte betala hyra och el.... Varannan helg för mig går bra efter månadsskiftet... 

  • Svar på tråden Alltid strul! vad göra?!?
  • Anonym (mmm)

    Ta in henne till familjerätten på ett samarbetssamtal så att hon inser vad det är hon gör, vad hon riskerar. Så gör ni ett skriftligt avtal där. Oavsett vad ni bestämmer så är det bra att ha det på papper. Om nu barnen ska bo hos dig ska ju du ha hela barnbidragen, underhållsbidrag osv. Det kanske hon inte har tänkt på?
    Det barn som inte är ditt kanske detta inte ens gäller för, jag vet inte, så bäst att skriva ner allt du funderar över och ringa till familjerätten i morgon och boka en tid. 

  • blomman 2
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-14 16:49:39 följande:

    Ta in henne till familjerätten på ett samarbetssamtal så att hon inser vad det är hon gör, vad hon riskerar. Så gör ni ett skriftligt avtal där. Oavsett vad ni bestämmer så är det bra att ha det på papper. Om nu barnen ska bo hos dig ska ju du ha hela barnbidragen, underhållsbidrag osv. Det kanske hon inte har tänkt på?
    Det barn som inte är ditt kanske detta inte ens gäller för, jag vet inte, så bäst att skriva ner allt du funderar över och ringa till familjerätten i morgon och boka en tid. 


    Tycker jag också ,låter som en bra ide! Och försök att inte sära på hennes och dina biologiska barn,de är ju trots allt syskon. Du verkar ansvarsfull,kämpa och gör rätt för barnens skull,det kommer du att få mångfalt tillbaka!
  • Cruxxxito
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-14 16:49:39 följande:

    Ta in henne till familjerätten på ett samarbetssamtal så att hon inser vad det är hon gör, vad hon riskerar. Så gör ni ett skriftligt avtal där. Oavsett vad ni bestämmer så är det bra att ha det på papper. Om nu barnen ska bo hos dig ska ju du ha hela barnbidragen, underhållsbidrag osv. Det kanske hon inte har tänkt på?
    Det barn som inte är ditt kanske detta inte ens gäller för, jag vet inte, så bäst att skriva ner allt du funderar över och ringa till familjerätten i morgon och boka en tid. 


    Ja det vet jag inte om hon tänkt på, Men vi får se, 


    Håller detta för att jag skall kunna få ensam vårdnad om barnen? Obetalda el-räkningar har rapporterats till Socialtjänsten... Tänker på att hon inte kan erbjuda barnen ett boende också. Annars är hon bra med barnen. 

Svar på tråden Alltid strul! vad göra?!?