• elefantrisen

Blir tokig

Får ångest bara av att skriva den här tråden för jag vet ju att det är individuellt men jag skulle så gärna höra från någon som känner igen sig. Jag plussade den 28e april, mycket svagt men definitivt ett plus, blev sedan starkare. Den 3 maj tog jag ett Clearblue-test med veckoindikator som sa gravid vecka 2-3. Den 10e maj tog jag ett till med veckoindikator - fortfarande vecka 2-3... Jag ska vara i vecka 6+2-3 nu.

Jag har förfärligt få symptom, men alla mina kvinnliga släktingar har haft väldigt problemfria graviditeter, helt utan illamående och nästan ingen foglossning heller vad jag förstått, men just nu är bristen på symptom ett stort orosmoment för mig. Jag är väldigt, väldigt trött, jag har fruktansvärda humörsvängningar från och till (är mycket nedstämd av oron) och min mage växlar mellan helt förstoppad och, ja, haha, motsatsen. Förlåt för utelämnande information. Jag har annars mått bra, inte haft någon som helst blödning (inte ens när ägget fäste). Har molvärk från och till men inte så mycket. En del värk i ryggen, men inte så jag viker mig av smärta på något sätt utan mer "oj, ja det här känns ju". 

Jag har PCOS och är bärare av en balanserad translokation, en kromosomavvikelse som kommer leda till att mitt embryo inte klarar sig om det ärver translokationen och den hamnar i obalans. Om den är balanserad är det inga problem, och det är inte hundra procent säkert att den ärver det. Jag är 25 och blev gravid direkt efter lite mindre än en månad på metformin. Äter fortfarande metformin (2000 mg om dagen). Folsyra började jag äta samma dag jag plussade.

På torsdag ska vi på ett tidigt ultraljud men jag är så less på att vänta och oroa mig och inte veta om det faktiskt är något som har ett tickande hjärta därinne. Är det fler som haft väldigt få symptom och knappt känt sig gravida men hade en frisk och kry liten bebis i magen ändå? :( Det känns helt hopplöst med tanke på min tokförhöjda risk att något ska vara fel och det faktum att missfall redan är så pass vanligt.

• Svar på tråden Blir tokig
  • Softy

Symtomen kan ju variera i intensitet utan att något är fel. Det beror ju på hur hormonkänalig du är under just denna graviditet (det kan ju variera från gång till gång också). Det är bra att du ska få göra ett VUL snart iaf! Håller tummarna! :)

Metformin ska man väl inte äta när man är gravid? Eller har läkaren sagt något annat?

• elefantrisen
    Softy skrev 2017-05-14 19:22:27 följande:

Symtomen kan ju variera i intensitet utan att något är fel. Det beror ju på hur hormonkänalig du är under just denna graviditet (det kan ju variera från gång till gång också). Det är bra att du ska få göra ett VUL snart iaf! Håller tummarna! :)

Metformin ska man väl inte äta när man är gravid? Eller har läkaren sagt något annat?

Min barnmorska sa att det inte var något problem med att jag fortsatte. Den hjälper ju mot annat än bara ägglossningen. Jag vet att många brukar sluta med det i Sverige men i USA verkar det som att PCOSare får fortsätta med motiveringen att det ska hjälpa förhindra missfall, så det är olika överallt! 
  • elefantrisen

Usch, idag har jag inte lika ont i bröstvårtorna och jag tycker att mina bröst känns lite mindre... Hjälper inte alls oron. 

Svar på tråden Blir tokig