farligt att bo i Flemingsberg?
Hej!
Vi tänker köpa hus i terapivägen i Flemingsberg och fråga är: Är det tryggt att bo där?
Hej!
Vi tänker köpa hus i terapivägen i Flemingsberg och fråga är: Är det tryggt att bo där?
varför är det? jag har läst att det beror på området. stämmer det ? eller det är överallt samma?
Hej jag studerar i flemingsberg och skulle nog säga att det är som vilken förort som helst
Finns det hus att köpa där nu?
Det är ett Utanförskapsområde med dess problem.
det finns inga hus att köpa på terapivägen, lägenheter, däremot. om ni inte köper hela höghusen, vill säga....
Och, nej, det är inte farlig att bo i flemingsberg. Det bor mest studenter där nuförtiden. Terapivägen ligger väl dock i "fel ände", nära pendeln och nya Ica Maxi, men "långt" från centrum, pulsen ovh sjukan. Centrum kan ju dock bli aningens stökigt, just för att det beor en hel del studenter där.....
Gick i skola i flemingsberg centrum för 10 år sen.. tyckte centrumet va riktigt obehagligt. Stötte flera gånger på äldre män som försökte stöta på då en då ung tjej..riktigt obehagligt att gå själv.
Ja i BR-delen är det nog lugnt men enda nya för studenter är väl inte så många och andra hyres ligger vid C?
Så det är lugnt och fint nu, inga mer mord och brevbärare etc. kan jobba normalt?
Fördelen med Flempan är nära KHS, tåget och man kan få varmgarage med bur, men har varit stökigt område. Bra svensk mataffär också. Och spansk billig nyckelmakare.
Br gavs bort gratis där förut.
Jag vet inte om man räknar Visättra till Flemingsberg, men jag tänkte i alla fall ge mina synpunkter på både Visättra och Flemingsberg sidan då jag utgår från att många menar området runt stationen.
Många har väl bara åkt förbi och sett de höga husen, som är väldigt få och inte gått in längre i området och framför allt på andra sidan i Visättra och bara sätt några av de mindre fina hyreslägenheterna där. Men är inte speciellt många hus alls,
Bott i Flemingsberg sedan februari 2017. Ingen ungdom och jag gissar att man får ett annat perspektiv om man är tonåring.
Grymt bra kommunikationer med 16 minuter med pendeln till Stockholm Södra och 18 minuter till T-centralen. går var 7e minut i rusningstid (typ ingen skillnad att ha t-bana tycker jag, är ett typiskt perspektiv man har om man bara bott vid t-bana och är infödd i sthlm) och sedan 15 minuter. Sista tåget går 1.50 på helgen från T-centralen men annars bara en halvtimme buss efter det.
Finns mycket bra i området som högskolor, science park Karolinska, Polishuset, tingsrätten etc
Jag kan förstå om man tittar på klientelet i Flemingsberg centrum och speciellt de som handlar i Pulsen affären att man tycker det ser getto ut om man bara utgår från att människor har en annan hudfärg och hur de klär sig.
Det enda "negativa" jag märkt är att 3 killar luktade braj utanför ica en gång. och att det sköts en massa fyverkerier i mitten av januari från hyreslägenheterna på visättra sidan. sen kan man ju hitta saker som hänt förr som man läst om, men för att det några brott begås nån gång, betyder ju inte det att hela området är otryggt att bo i.
Tror det finns för få människor som bor i Flempan helt enkelt för att det ska kunna bli stora "getto problem" Man kan tycka att det är för lugnt och tråkigt snarare men tror det snart är ett minne blott då Flempan på lång sikt nog kan ersätta Huddinge centrum.
Jag tycker jag rört mig runt i området hyffsat ofta och olika tider och inte sett ett ända bråk. Om något är det lite "dött" Inte sett ett ända gäng eller kamphundar. WTF for real?! haha Flempan? please, det är inte 1987 längre. Ser gamla människor och ensamma tjejer går faktiskt ute ensamma.
Fine att man inte gillar de höga husen estetiskt på flemingsbergsidan men de flesta hyres har blivit köpes och kan tänka mig området är mil bättre än det varit. Lägenheterna invändigt är ju sjysta. de rustar upp den fula sjukhusbyggnaden snart. Är inte heller så många hus som t.ex i Vårby gård där husen aldrig tar slut. Kan dock minst om just terapivägen området som ju är en liten del av hela flempan.
Nu har ju nya ica maxi byggts, stationen snart upprustad med nya matställen, apotek, frisör etc. och när nya centrum som ska heta flemingsbergsdalen är klart så är inte lika viktigt med Flemingsbergs gamla centrum även om det kommer bli mer affärer där med då det är så nära sjukhuset och högskolan. Visättra centrum är ju litet och kanske kommer försvinna när det nya centrumet öppnas vad vet jag. det byggs nya dagis och skolor.
just nu byggs nytt centrum (flemingsbergsdalen) bakom ica maxi och Lidl, nya sporthallen som är grym! och lägenhetshotell och fantastiskt nytt stor gym. det byggs massor med nya lägenheter på båda sidorna av järnvägen. blandat hyres och köpes men hyrorna brukar ju inte vara låga på nybyggda så lär ju inte dra till sig kriminella... är ju otroligt många högskolestudenter i området och de brukar inte heller ha rykte om sig att vara kriminella. Har inte märkt av att det är stökigt vid studentlägenheterna och i björnkulla är de ju dessutom bostäder i enplan och mysiga.
Sportcentret är ju grymt på visättra sidan. Konstgräsfotbollsplan, innomhus hockey rink, Super sjyst natur med stor natureservat och löpspår på visättra sidan.
Visättra Ängar området är ju rena idyllen med fina små parker mitt i naturen med fin skog runt omkring. Finns ett ålderdomshems och några boende för unga personer som blivit dementa och en skola. Finns hunddagis och utegym och boulebana.
Är inte för snygga hyres uppe på kullen i Visättra så där hoppas man ju att de rustar upp, men samtidigt är det så få hus där så hur mycket bus kan det bli totalt? (räcker ju iofs med ett litet gäng) en del av husen ser helt ok ut, men byggs som sagt mycket nytt och fint. Går ofta på stigarna runt visättra skolan, aldrig känt mig hotad eller rädd. Är väl som överallt i Sverige, alla är inomhus i sina bostäder! och igen man ser inga gäng eller kamphundar! Många med hund dock som gillar naturen. Grymt bra svampskog.
Jag vill inte dela in invandrare och svenskar i olika fack men inte känns det som om man som svensk vit är minoritet, snarare tvärtom. Har ingen statistik på det men många med invandrarbakgrund tippar jag har varit här några generationer och jobbar och sköter sig som vem som helst. känns som det är mer 65 procent svenskar 35 procent med invandrarbakgrund men är säkert mer med invandrarbakgrund än min upplevelse men so what när området faktiskt känns tryggt. Om man är rädd för mörkhyade människor skulle jag säga att min förväntan efter att ha läst på Flashback var att de skulle vara 70 procent, men nej, man tänker inte på att de är fler än någon annan, det är förmodligen i stor minoritet.
Jag har ingen statistik på brott etc, men om jag bara går på det jag läser i tidningarna har jag inte under hela 2017 tyckt att det sker mycket skit i just Flemingsberg. Händer säker här också så klart men inget man märkt av! men inte mer än andra ställen i södra Stockholm/Huddinge/Botkyrka.
Alla som jag känner som bott i huddinge/Botkyrka länge säger att de lite sämre områdena är skärholmen,huddinge, alby, Fittja vårby gård, skogås och Södertälje. Obs jag har noll koll på dessa områden!! är säkert överdrivet och det e ok att bo där också! Är ju störst chans att något händer en något i centrala Stockholm. Verkar ju som norra sthlm med rinkeby har större problem, men alla dessa problemområden även om jag absolut inte vill förneka att de är "sämre områden" brukar överdrivas av media och framför allt av människor på Flashback som är 12 år och inte ens satt sin fot i området. Det är ju inte direkt Johannesburg eller kapstaden eller krigszon i Somalia. Det är inte heller South Central LA när det var som värst där.
Jag tror jag hört polissirener 3 ggr på ett år! om man inte räknar med när de åker på stora vägen mot Tumba håller eller mot Stockholms hållet.
Jag tror Flemingsberg kommer få ett uppsving med det nya centrumet om man vill ha lite mer "liv" men samtidigt man är en kvart från Södermalm hur många som bor i tex Hägersten, Älvsjö, Telefonplan etc går ut och fikar och njuter av uteliv etc i närområdet. De flesta vill ju ändå in till Stockholm och shoppa och gå ut. Det är trots allt en förort (och bara ordet förort har tyvärr fått en negativ klang) Bor man inte för långt från Flemingsberg station är man ju inte längre ifrån än någon annan som inte bor mitt i smeten. Även bra bussförbindelser till Huddinge och Fruängen. Jag förstår inte varför man vill betal en mille eller 2 mer för att bo i Huddinge eller Älvsjö.
Man har val att leta jobba i både Södertälje och Stockholm eftersom det är geografiskt mitt i mellan nästan, bra regionaltåg förbindelser om man åker neråt i Sverige. direkt tåg till Arlanda och Solna.
Nära till Kungens kurva och när Stockholm syd tågspår är klart om några år är det ännu snabbare dit och till andra ställen i södra Stockholm och Huddinge.
En del blir avskräckta att hyran kan vara hög på vissa ställen, men priset på lägenheterna är ju ofta 7-800.000 kr billigare än motsvarigheten i t,ex Fruängen och ofta mer kvadrat. snittpris på en stor tvåa skullle jag gissa ligger på 1,6-1,8 mille just nu. de stora 4-5 rummarna har ju dyr hyra, men blir nog billigare då priset att köpa dom är så mycket billigare (om man nu inte har råd att bo närmare eller i Stockholm) det blir ju klart många med "lägre" inkomst som bor utanför sthlm men de flesta har jobb och är INTE kriminella.
Jag hade mycket fördomar innan jag flyttade och köpte grisen i säcken så att säga, men super glad att jag valde flempan!