Aktivitetsersättning/föräldraledighet - funktionsnedsättning?
Är det någon som vet hur det fungerar när man har aktivitetsersättning pga funktionsnedsättning och ska blir förälder/vara föräldraledig?
Är det någon som varit i en liknande situation och har erfarenhet? Kan pappan vara föräldraledig medan jag studerar (distans, jag läser alltså på hemmaplan) och får aktivitetsersättning?
Hur beräknas föräldrapenningen, antar lägsta nivå? Jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få högre SGI. Jobbar inte alls nu och går under rehabilitering. Ska vidareutbilda mig till hösten.
Sambon har fast anställning 100% och jag har aktivitetsersättning 100% pga funktionsnedsättning.
Till hösten ska jag studera och barnet är beräknat vid årsskiftet. Jag vet inte hur vi ska göra därefter.
Vår tanke har varit att jag tar ett studieuppehåll och fortsätter utbildningen hösten -18, pappan kommer vara hemma 2-4 veckor efter förlossningen för att sedan jobba fram till semestern och därefter vara föräldraledig cirka 5-6 månader medan jag studerar.
Kan man göra så? Det känns ju lite konstigt om jag ena månaden är föräldraledig med lägsta ersättning för att sedan studera med stöd av FK samtidigt som sambon ska ta ut föräldrapeng från FK.
Har ni några råd? Är det något särskilt vi ska tänka på? Alla vänliga och välmenande tankar, tips, idéer och erfarenheter (positiva som negativa) är välkomna.
Tack på förhand!