• babydreams

Ingen mens på 2 månader?

Hej allihopa! Skriver åt min vän då hon ej är medlem här på familjeliv och vill vara anonym. Någon som skulle vilja hjälpa henne?

"Hej! Min sista mens första dag var den 14 mars, dvs över två månader sedan. Jag slutade med p-piller för några månader sedan och min mens har alltid varit regelbunden sen dess. Dock så kom den aldrig förra månaden, och verkar inte heller vilja komma denna månad..

Jag och min sambo har inte sex så superofta så vi försöker inte direkt att skaffa barn just nu, vi tänkte vänta tills efter sommaren ungefär med att börja försöka.

Vi hade sex den:
    - 26 februari (oskyddat)
    - 3 mars (med kondom)
    - 1 maj (oskyddat)
    - 7 maj (oskyddat)

Så det finns ju en liten risk att jag blev gravid efter den gången den 26 februari, men alla tester jag tagit har visat negativt. Och tro mig, jag har testat mig många gånger, senast idag..

Är ej stressad eller mår dåligt. Allt i mitt liv är bra och flyter på. Jag äter normalt och är frisk annars.

Ringde BVC men de vill att jag avvaktar ytterligare, men då det känns som om att jag redan nu är gravid så vill jag inte vänta (liiiite mensvärk varje dag, börjar även känna illamående). Antingen det eller så känns det som om att något är fel. Jag vill bara veta vad som händer med min kropp!

Någon som vill hjälpa mig? :( för verkar inte få någon hjälp via vården heller.."

• Svar på tråden Ingen mens på 2 månader?
  • Anonym (Agnes)

Fast om du hade mens den 14 mars så låter det orealistiskt att du skulle blivit gravid innan dess? Var mensen som vanligt (lika riklig, höll på lika länge)?

Du KAN såklart ha blivit gravid nu i maj, men det skulle ju inte förklara varför din mens inte kom i april, så om jag får gissa så är det någonting annat som ligger bakom.

Jag tror att man rekommenderas att söka först efter 6 månader och den gränsen tyder väl på att det är vanligt att mensen strular i några månader utan att det är något fel. Men om du känner gravidsymptom så tycker jag att du ska ta ett nytt test om nån vecka (om du blev gravid i början av maj så kan det vara för tidigt att testa ännu) och om det är negativt men du fortfarande har symptom så skulle jag ringa gyn. 

• babydreams

Hon ringde till både mvc, gyn och hälsocentralen imorse men alla vill att hon avvaktar. Tycker det är helt sjukt, något kan ju verkligen vara fel! Pcos tex

• FrökenE1985

Det är ju inte ovanligt att ägglossningen hoppar över någon månad trots regelbunden mens. Så chansen finns att hon ägglossat i början av mig och faktiskt är gravid. Så kommer det ingen mens inom ett par dagar så rekommenderar jag att hon tar ett nytt graviditetstest.

• Eea12

Hej! Hoppar in i denna tråden.

Jag har haft lite oregelbunden Mens. Men senaste tre månaderna har det vart väldigt lik kommit nästan samma datum kanske skiljt en dag ca.

Min mens skulle kommit för tre dagar sen. Men ikke kommit nått än.

Mina bröstvåtor är as ömma!! Inte brösten utan bara bröstvårtorna. Illamåendet kommer och går.

Ingen mens alls, utan endast mer flytningar.

Är det för tidigt att testa? Vågar knappt testa heller för rädd att det inte visas nått. Nån mer som känt av dessa symtom ?

• babydreams

Det är absolut inte för tidigt att testa. Gör du ett test nu så borde det visa positivt om du är gravid! Jag fick ett starkt plus dagen efter att jag väntade min mens. :)

• Anonym (Agnes)
    babydreams skrev 2017-05-17 09:50:25 följande:

Hon ringde till både mvc, gyn och hälsocentralen imorse men alla vill att hon avvaktar. Tycker det är helt sjukt, något kan ju verkligen vara fel! Pcos tex

Fast rekommendendationen är ju att man söker när mensen har uteblivit 6 mån och det har hon ju ganska långt kvar till? Plus att det är supervanligt att mensen är knasig efter p-pillerstopp, att det tar några månader innan den kommer igång är ju absolut inga konstigheter. Det är väl mer sannolikt att det handlar om p-pillerstoppet än pcos, och även om det ÄR pcos så är det ju inget som inte kan vänta i 6 mån, det är ju inget akut. Så tror jag iaf. Däremot förstår jag att det är väldigt jobbigt att gå och vänta på mensen. 
  • Anonym (Pcos)
    babydreams skrev 2017-05-17 09:50:25 följande:

Pcos är inte akut på något sätt och behandlingen för detta är p-piller om man inte försöker bli gravid.
Svar på tråden Ingen mens på 2 månader?