Utbränd småföretagare, hjälp!
Hur fasen gör man när man blir utbränd som egen företagare? Min sambo har kämpat och stressat i 6-7 år nu, för ca 4 år sedan gick han in i väggen rejält men fortsatte jobba så mycket han kunde (mest på nätterna för han kom inte upp på morgonen). Sedan blev det väl lite bättre men nu är det påväg utför igen. Han orkar ingenting, han ser inte fram emot något. Ingenting gör honom glad. Men han fortsätter jobba!
Jag har försökt i flera år att få honom att förstå att han inte kan fortsätta såhär, det är inte bra för honom och inte vårat förhållande. Det enda han säger är att han inte kan lägga ifrån sig allt ansvar han har (dem är 2 som driver bolaget så han menar att han inte kan lämna sin kollega i sticket). Han jobbar med stora kunder både i sverige och internationellt, så det går liksom inte bara att strunta i vissa saker.
När han väl är ledig så kollar han mailen helatiden ändå, i fall något akut händer. Telefonen kan ringa i princip när som helst på dygnet. Det enda jag har lyckats göra är att få honom att söka hjälp hos vårdcentralen. Men det tar ju flera månader att få kallelse för det är så långa väntetider här.
Jag orkar inte stå vid sidan om och hjälplöst titta på, slita med tvätt, städ, disk och mitt egna jobb medan han jobbar 07-19 varje dag. Och en hel del på helgerna med. Jag vet inte vad jag kan ställa för krav, om jag borde ställa krav alls. Han är inte ens 30 år men jag är rädd att stressen ska ta kol på honom.