• LunaL

Någon som tvättar håret varje dag?

Hej hej, jag tränar ( springer minst 30 min plus styrka/yoga) varje dag- och blir då såklart svettig. Jag tycker det är jätteäckligt att inte tvätta håret efter- mitt hår blir torrt och frissigt från svetten (saltet antar jag?), är det någon som är i samma situation och tvättar håret varje dag? Hur är er hårkvalitet?

Tipsa inte om no-poo, försökte det i månader och mitt hår såg hemskt ut, har inga problem med fett hår egentligen, om jag inte tränar kan jag lätt gå 3 dagar utan hårtvätt utan att det blir alldeles för hemskt....

• Svar på tråden Någon som tvättar håret varje dag?
  • Frontline

Vad är problemet?
    Tycker du det är äckligt så tvätta varje dag..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Hår)

Då måste jag vara superäcklig som tvättar max en gång i veckan med shampoo. Är i stallet varje dag och blir svettig. Jag är väldigt rädd om mitt hår som är ner till rumpan, ett helvete att tvätta. Sätter man näsan i håret luktar de lite i botten men sitter man nära luktar det inte, ser kanske lite tråkigt ut efter 6 dagar. Borsta och sätta upp i knut. Tvätta med bara vatten och lite balsam mitt i veckan om jag fått något äckligt i håret.

• Frontline
    Anonym (Hår) skrev 2017-05-18 08:54:46 följande:
    Då måste jag vara superäcklig som tvättar max en gång i veckan med shampoo. Är i stallet varje dag och blir svettig. Jag är väldigt rädd om mitt hår som är ner till rumpan, ett helvete att tvätta. Sätter man näsan i håret luktar de lite i botten men sitter man nära luktar det inte, ser kanske lite tråkigt ut efter 6 dagar. Borsta och sätta upp i knut. Tvätta med bara vatten och lite balsam mitt i veckan om jag fått något äckligt i håret.
    Ja det är superäckligt i mina ögon eller näsa...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Hår)
    Frontline skrev 2017-05-18 08:58:56 följande:

Ja det är superäckligt i mina ögon eller näsa...

För att?
  • Anonym (Ankan)

Jag duschar varje dag och tvättar håret. Det är en del av min identitet att känna mig fräsch och lukta gott, från topp till tå. Skulle dessutom alltid duscha om jag utsatt mig för starka lukter som stall eller rökning. Min hårkvalitet är bra, och håret är halvlångt, når ungefär under revbenen.

• Anonym (Hår)
    Anonym (Ankan) skrev 2017-05-18 09:07:13 följande:

Jag duschar varje dag och tvättar håret. Det är en del av min identitet att känna mig fräsch och lukta gott, från topp till tå. Skulle dessutom alltid duscha om jag utsatt mig för starka lukter som stall eller rökning. Min hårkvalitet är bra, och håret är halvlångt, når ungefär under revbenen.

Duscha kroppen gör jag varje dag, men har alltid något på huvudet för att skydda håret. Luktar aldrig stall.
  • Anonym (mmm)
    LunaL skrev 2017-05-18 05:30:28 följande:

Hej hej, jag tränar ( springer minst 30 min plus styrka/yoga) varje dag- och blir då såklart svettig. Jag tycker det är jätteäckligt att inte tvätta håret efter- mitt hår blir torrt och frissigt från svetten (saltet antar jag?), är det någon som är i samma situation och tvättar håret varje dag? Hur är er hårkvalitet?

Tipsa inte om no-poo, försökte det i månader och mitt hår såg hemskt ut, har inga problem med fett hår egentligen, om jag inte tränar kan jag lätt gå 3 dagar utan hårtvätt utan att det blir alldeles för hemskt....

ja jag tvättar nästan varje dag
  • Höstaster

Tvättar inte med schampo varje dag men duschar 1-2 ggr/dag och jag blöter alltid håret och kammar det med balsam i. Skulle inte känna mig fräsch om jag hade varit svettig och inte duschade håret och sköljde ur det ordentligt.

• LunaL

Tack för alla svar!

Jag har ganska kort hår- typ page under öronen och planerar inte att spara ut det, så borde väl inte vara någon fara att tvätta varje dag?

Hatar känslan av otvättat hår- hela jag känns ofräsch, om jag endast sköljer eller bara tvättar med balsam blir det bara en fettklump- har aldrig funkat på mig hur mycket frisörer än säger det....

• Anonym (Frizzet)

I början tvättade jag varje gång efter ett träningspass, men jag har droppat det.
    Inte det fräschaste, men mitt hår kräver nån slags föning/styling och det blir för mycket att göra det varje dag.
    Så, jag blöter håret kring hårfästet för att bli av med den värsta svetten och har i torrschampo mellan tvättarna.

• Anonym (Hår)
    LunaL skrev 2017-05-18 09:29:40 följande:

Tack för alla svar!

Jag har ganska kort hår- typ page under öronen och planerar inte att spara ut det, så borde väl inte vara någon fara att tvätta varje dag?

Hatar känslan av otvättat hår- hela jag känns ofräsch, om jag endast sköljer eller bara tvättar med balsam blir det bara en fettklump- har aldrig funkat på mig hur mycket frisörer än säger det....

Sålänge du inte ska spara långt gör de varken till eller från. Jag har skört hår som antagligen skulle vara mellan skuldrorna om jag tvättar ofta istället för rumpan. Långt blev de när jag tvättade sällan. Håret är som ett sidenplagg. Tvätta det som siden och sällan så håller det sig bättre.
  • isofija

Tränar mkt precis som du och tvättar håret varje dag.. aldrig haft några problem med hårkvalite. Fönar det också varje dag men det klarar mitt hår.
    Har långt hår och det känns inte fräscht att inte tvätta det när man svettats massa.

• KKarate

Jag tvättar mitt hår med diskmedel.

• Anonym (Anna)

Jag tvättar också håret varje dag. Jobbar i vården och det känns sjukt äckligt att inte tvätta håret efter en arbetsdag. På helgen tränar jag och då är det också nödvändiga att tvätta, blir alldeles blöt i hela håret av svett. Att använda rätt schampo och balsam, göra inpackning någon gång el använda hårolja samt undvika föning har gjort min hårkvalitet betydligt bättre. Förut var det väldigt torrt och sprött.

• volvo142

tvättar också håret  varje dag kan knappt tänka mig en dag utan dusch får finnar annrs också så..

• falukorv

Fast om du inte har några problem är det väl inga problem? Det är ju om man får problem med hår eller hårbotten man behöver undvika att tvätta det varje dag.

Sen är det ju också så att ju mer man tvättar desto mer måste man tvätta. Dvs hår som tvättas mer sällan är mer naturligt fräscha, åtminstone från hårbotten. Andra lukter kan ju sätta sig ändå om man inte skyddar håret.

Jag tvättar mitt hår varannan dag. Behöver jag tvätta av det emellan så tar jag bara balsam oftast.

• LunaL

Tack för alla svar, jag fortsätter som nu då.!

Hade även en frisör som sa att det är bättre att tvätta ur svett ur håret när man tränat än att låta det vara eftersom saltet torkar ut håret och hårbotten, plus att det också täpper igen porer....lite som att spraya saltvatten spray i håret som verkligen torkar ut!

Svar på tråden Någon som tvättar håret varje dag?