• Jue
    Äldre 18 May 18:07
    7775 visningar
    7 svar
    7
    7775

    Wish-appen frakt

    Halloj. Har precis börjat använda Wish, men har en fråga gällande frakten. Har tidigare bara beställt från olika säljare, och den här gången tänkte jag beställa 3 färger av samma produkt. När jag går till kassan är frakten x3. Får man verkligen betala frakt tre gånger även om de kommer skickas i samma paket? Eller slås de ihop i ett senare steg?

  • Svar på tråden Wish-appen frakt
  • Anonym (Handl­ar)
    Äldre 18 May 18:09
    #1

    Frakten är per grej oavsett om det är från samma affär. Därför är det så billigt.

  • Jue
    Äldre 18 May 18:13
    #2
    Anonym (Handlar) skrev 2017-05-18 18:09:58 följande:

    Frakten är per grej oavsett om det är från samma affär. Därför är det så billigt.


    Därför? Hur hänger det ihop? Borde ju inte vara speciellt svårt för personerna bakom appen att programmera den så den känner igen ifall flera varor skickas från samma butik. Tycker det är märkligt.
  • Äldre 18 May 18:20
    #3
    Jue skrev 2017-05-18 18:13:09 följande:
    Därför? Hur hänger det ihop? Borde ju inte vara speciellt svårt för personerna bakom appen att programmera den så den känner igen ifall flera varor skickas från samma butik. Tycker det är märkligt.

    De samordnar inte alltid frakten. Har beställt saker från samma butik samtidigt som kommit med olika paket (Och intressant nog även beställt saker två olika tillfällen någon dag ifrån varandra och kommit i samma paket så beror på vem som packar antar jag) 


    Priset för frakten är inte alltid baserat på styck utan på vikt. 2 saker = dubbel vikt. 


    Samtidigt så har de personal som jobbar med båda paketen för att packa och skicka. 


    Duger det inte så är du ju faktiskt helt fri att köpa från någon annan sida och betala mer för saken i sig och mindre för frakten........ Beror på vad man tycker är viktigast antar jag... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Jue
    Äldre 18 May 18:25
    #4
    Coccolina skrev 2017-05-18 18:20:07 följande:

    De samordnar inte alltid frakten. Har beställt saker från samma butik samtidigt som kommit med olika paket (Och intressant nog även beställt saker två olika tillfällen någon dag ifrån varandra och kommit i samma paket så beror på vem som packar antar jag) 

    Priset för frakten är inte alltid baserat på styck utan på vikt. 2 saker = dubbel vikt. 

    Samtidigt så har de personal som jobbar med båda paketen för att packa och skicka. 

    Duger det inte så är du ju faktiskt helt fri att köpa från någon annan sida och betala mer för saken i sig och mindre för frakten........ Beror på vad man tycker är viktigast antar jag... 


    Spelar ingen roll för mig vad frakten kostar, vad som stör mig är deras ineffektivitet. Finns lätta lösningar som skulle kunna optimera appen. Och det du säger med frakt tror jag inte stämmer, då många prylar har 9 spänn i frakt, med alla möjliga olika vikter. Jämför man med eBay betalar man prylen för samma summa som i wish, men där är frakten många gånger helt fri, och är den det inte kan man samordna olika beställningar så de skickas i ett och samma paket. Förstår inte varför wish väljer att göra som de gör.
  • Caramb­olan
    Äldre 18 May 19:20
    #5

    Varför? För att de i många fall tjänar mer på vinsten på fraktavgiften än vad de gör på själva varan.

  • Jue
    Äldre 19 May 01:08
    #6
    Carambolan skrev 2017-05-18 19:20:57 följande:

    Varför? För att de i många fall tjänar mer på vinsten på fraktavgiften än vad de gör på själva varan.


    ? Frakten går till frakt som måste betalas för att skicka en vara från punk A till punkt B, hade säljaren fått ta del av pengarna hade de istället varit inräknade i priset, inte frakten.
  • Caramb­olan
    Äldre 19 May 07:48
    #7
    Jue skrev 2017-05-19 01:08:34 följande:

    ? Frakten går till frakt som måste betalas för att skicka en vara från punk A till punkt B, hade säljaren fått ta del av pengarna hade de istället varit inräknade i priset, inte frakten.


    Jo men frakten är ofta inte linjär. Om företaget tar 49 kr i frakt för en mössa och 99 kr för två mössor, som de skickar i samma vadderade kuvert, tjänar de troligen 20-40 kr på frakten.
Svar på tråden Wish-appen frakt