• Vattumankillen

Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?

Hej. Har en dator som kraschade 2008. Nu är jag 22 år men det var ingen som tänkte på säkerhetssparning i min familj innan datorn kraschade och jag var inte så duktig på datorer 2008 då jag var 13 år. Det var och är väldigt dyrt om man skulle lämna in datorn till ett företag som försöker rädda hårdisken uppåt 10000 kronor, så mina föräldrar har väntat på framtiden att det skulle bli billigare. Men det kommer inte bli så mycket dyrare och jag tror det snart är för sent att vänta eftersom jag tror inte det går att rädda bilder och filmer om datorn är för gammal. På hårdisken så har jag och min familj bilder och filmer.

Har ni några tips på hur man ska gå tillväga?

Finns det metoder som man kan som privatpersoner använda sig av för att rädda bilder och filmer ifrån kraschade hårddiskar?

Är datorn som är ifrån 2004 och kraschade 2008 för gammal för att man ska kunna rädda något?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-18 20:59
    Menade att det kommer troligen inte bli så mycket billigare(inte dyrare) om man väntar på framtiden om man ska lämna in hårdisken till ett företag som försöker rädda hårdisken

• Svar på tråden Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?
  • Vattumankillen

Oki, hur man får man tag i sån minnesticka?

SVejsan skrev 2017-05-22 10:01:31 följande:

Kan vara så att datorn inte hittar operativsystemet (windows xx) / operativsystemet har kraschat, på grund av defekt i filsystemet (någon sektor har skadats), Har du någon felkod? Jag hade en dator som la av på detta sättet.

Kunde då rädda filer som dokument och bilder genom att köra Ubuntu (linux) från en minnessticka. Och då leta igenom disken efter sånt som var värt och spara via den...

Oki tack för tipset men hur man får man tag i sån minnesticka?
  • Vattumankillen

Min mobil hängde sig. Men stämmer det som jag har hört att man bara har ett försök på sig att rädda hårdisken dvs om man sätter på hårdisken så är risken att man förvärrar skadan?

• Minia15

Testa kontakta www.hårddisklagning.se, där har jag själv fått hjälp när min hårddisk kraschade! Gratis felsökning, så dom kan åtminstone tala om vad som går att rädda! ????

• kvarnfot
    Vattumankillen skrev 2017-05-27 12:55:27 följande:

Har du aldrig hört talas om ett USB-minne?
  • kvarnfot

Hur gick det ts?
    Det bästa brukar vara att stoppa in h-disken i en annan dator och se om man kan nå innehållet.

• SVejsan
    Vattumankillen skrev 2017-05-27 12:55:27 följande:

Ett USB-minne finns i vilken hemelektronikaffär som helst.
    Men goggla kring Ubuntu (eller Linux) och rädda data på kraschat operativsystem.
    En hyggligt bra datasupportfirma borde kunna göra detta för inte alltför mycket pengar om du själv är osäker.

• Anonym (Annonn)

Jag tycker du ska vara försiktig med några av de tips du fått här ovan. Om din hårddisk kraschat fysiskt som du säger och att det låter illa om den ska du absolut inte starta den mer än nödvändigt! Det kan skapa repor på magnetskivorna inne i hårddisken, vilket gör att du aldrig kan få tillbaka dina bilder!

Precis som du skrev i inledningen har det blivit helt andra priser för datarecovery. Det beror nog främst på att det blivit större konkurrens.

Ibas som är störst och bäst på detta tar ca 8.000-10.000kr för privatpersoner.

rddisklagning.se som någon nämt tar ca 2000kr, också för privatpersoner.

De två ovan har fasta priser. Det finns även ett stort antal andra som har löpande timtaxa, då blir det väldigt osäkert vad slutnotan kan kosta.

Tror Recovery.se har löpande pris.

Ahlbergs data är ytterligare en aktör, men dom har ganska höga priser.

Lycka till med din hårddisk!

Skriv gärna här igen hur du valt att gå vidare! :)

• Vattumankillen
    kvarnfot skrev 2017-05-31 14:26:37 följande:
    Har du aldrig hört talas om ett USB-minne?
    jag känner till usbminnen men visste inte hur man fick tag i en sån usbminne
  • Vattumankillen
    kvarnfot skrev 2017-05-31 14:27:28 följande:

Hur gick det ts?
    Det bästa brukar vara att stoppa in h-disken i en annan dator och se om man kan nå innehållet.

Har inte testat än men nu till helgen ev ska jag testa att koppla in hårddisken i min bärbara dator.
  • Vattumankillen
    Anonym (Annonn) skrev 2017-06-07 12:34:31 följande:

Jag tycker du ska vara försiktig med några av de tips du fått här ovan. Om din hårddisk kraschat fysiskt som du säger och att det låter illa om den ska du absolut inte starta den mer än nödvändigt! Det kan skapa repor på magnetskivorna inne i hårddisken, vilket gör att du aldrig kan få tillbaka dina bilder!

Precis som du skrev i inledningen har det blivit helt andra priser för datarecovery. Det beror nog främst på att det blivit större konkurrens.

Ibas som är störst och bäst på detta tar ca 8.000-10.000kr för privatpersoner.

rddisklagning.se som någon nämt tar ca 2000kr, också för privatpersoner.

De två ovan har fasta priser. Det finns även ett stort antal andra som har löpande timtaxa, då blir det väldigt osäkert vad slutnotan kan kosta.

Tror Recovery.se har löpande pris.

Ahlbergs data är ytterligare en aktör, men dom har ganska höga priser.

Lycka till med din hårddisk!

Skriv gärna här igen hur du valt att gå vidare! :)

oki. tack för tipset men jag är lite osäker hur jag ska gå vidare.
    Men kan man inte testa att koppla in hårddisken in i en annan dator i kanske 30 sekunder för att se om det kommer upp något?
  • kvarnfot
    Vattumankillen skrev 2017-06-13 21:07:13 följande:
    Har inte testat än men nu till helgen ev ska jag testa att koppla in hårddisken i min bärbara dator.
    Hmmm det ska du nog låta bli att försöka....
    Du behöver använda en stationär dator och med tanke på det saknade kunskaper du verkar ha så ta hjälp av en kompis som kan lite mer.
Svar på tråden Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?