De dagliga öppettiderna finns det inte regler om på privata förskolor, men jag upplever att det är lättare som förälder att påverka privata förskolors egna regler. När min son började på en privat förskola så hade de öppettiderna 6.30-17. Förskolan låg precis vid en tågstation och tåget mot Malmö gick 06.29, vilket var precis det tåg jag behövde hinna med. Jag frågade därför om de kunde öppna lite tidigare under de dagar jag behövde ta det tåget. De svarade att de absolut kunde göra det eftersom det var en annan förälder som hade frågat samma sak. Det slutade med att de nu har öppet 6.15-17.30 vid behov.
Vad det däremot finns regler kring, är att man måste tillgodose barnens omsorgsbehov hela sommaren. Skolverket gick in och lämnade kritik mot att mitt barns förskola och två andra privata förskolor i stan hade stängt under två veckor mitt i sommaren. Där fick de faktiskt ändra öppettiderna till att de "önskade" att man höll alla barn hemma de två veckorna. I kompensation får vi en avgiftsfri månad, så alla föräldrar har köpt den dealen.