• ExitSong

Privat förskola - regler om öppettider?

Hej!

Jag undrar om någon vet om det finns regler kring vilka öppettider en förskola i privat regi ska ha? Kommunala måste ju ha öppet efter föräldrarnas behov har jag för mig, men är det samma sak med privata? Är smått desperat eftersom vår förskola sagt att de ska ha öppet halva dagar om ens det, från och med i höst, och då kan vi ju inte arbeta om vi inte byter dagis. Känns surt.

Vet ni?

• Svar på tråden Privat förskola - regler om öppettider?
  • Duckan

Jag tror att privata kan styra tiderna lite som de vill.
    Svåger och svägis hade barnen på privat fsk och de stängde kl 16 alla dagar i veckan och hade stängt hela sommarlovet.

Öppet halva dagar, vad är det, fram till 15 typ?

• Knäcken

Kommunen måste ha öppet 12 timmar om det finns behov. Exvis 6-18 6.30-18.30 osv.

Privata har inte de skyldigheterna.

• ExitSong
    Duckan skrev 2017-05-19 11:00:51 följande:

Jag tror att privata kan styra tiderna lite som de vill.
    Svåger och svägis hade barnen på privat fsk och de stängde kl 16 alla dagar i veckan och hade stängt hela sommarlovet.

Öppet halva dagar, vad är det, fram till 15 typ?

Nej, snarare till halv tolv-tiden och öppna vid åtta på morgonen. De har inte råd med längre dagar pga för få barn :(
  • ExitSong
    Duckan skrev 2017-05-19 11:30:07 följande:

De lär ju knappast får in fler barn med de tiderna.

Precis, det är nog lite att gräva sin egen grav.
  • viseversa
    ExitSong skrev 2017-05-19 11:24:15 följande:
    Nej, snarare till halv tolv-tiden och öppna vid åtta på morgonen. De har inte råd med längre dagar pga för få barn :(
    Haha dom kommer ju verkligen gå i konkurs nu då alla kommer ta barnen därifrån. Jag hade aldrig kunnat ha mina barn på den förskolan. Hur tänkte dom där??
  • Fröken Maria

Jag arbetar som förskollärare på en privat förskola och känner väl till vilka regler som gäller. Så här är det:

Av tradition (gamla regler oftast) har privata förskolor ofta haft kortare öppettider. Reglerna har nu ändrats. Privata förskolor MÅSTE erbjuda samma öppettider som de kommunala. Om du frågar någon av pedagogerna kommer du säkert få till svar att deras andra tider gäller. Tex som i ditt fall att de stänger tidigare. Då säger du till att du vill ha det skriftligt från skolinspektionen att de har rätt till andra öppettider. Eller så hör du av dig till kommunen barnomsorgs kontor. Kommunen har skyldighet att granska de privata förskolorna å de vet vad som gäller.

Du har rätten på din sida den privata verksamheten kan inte längre har vilja öppettider de vill. Sammma sak med sommarstängning å stängning stängningsdagar under året. Behöver du omsorg är de skyldiga att ordna det. Du ska säga till x antal veckor i förväg bara.

• Amanda84

De dagliga öppettiderna finns det inte regler om på privata förskolor, men jag upplever att det är lättare som förälder att påverka privata förskolors egna regler. När min son började på en privat förskola så hade de öppettiderna 6.30-17. Förskolan låg precis vid en tågstation och tåget mot Malmö gick 06.29, vilket var precis det tåg jag behövde hinna med. Jag frågade därför om de kunde öppna lite tidigare under de dagar jag behövde ta det tåget. De svarade att de absolut kunde göra det eftersom det var en annan förälder som hade frågat samma sak. Det slutade med att de nu har öppet 6.15-17.30 vid behov.

Vad det däremot finns regler kring, är att man måste tillgodose barnens omsorgsbehov hela sommaren. Skolverket gick in och lämnade kritik mot att mitt barns förskola och två andra privata förskolor i stan hade stängt under två veckor mitt i sommaren. Där fick de faktiskt ändra öppettiderna till att de "önskade" att man höll alla barn hemma de två veckorna. I kompensation får vi en avgiftsfri månad, så alla föräldrar har köpt den dealen.

Svar på tråden Privat förskola - regler om öppettider?