• SweetBabe26

Tar vc gravidtetstest med blodprov?

Ja det undrar jag om vc kan göra gravtest igenom blodprov? Jag sa att dom kunde ta det men han missförstod mej så fick göra ett urintest :/ när jag ringde dom sa dom att sånt får man ta på mvc. Vet ni hur det är i eran kommun? Hade jag rätt till å få genom blodprov? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Tar vc gravidtetstest med blodprov?
  • Anonym (Tina)

Det vanliga är väl att man tar gravtest med urinsticka, men givetvis kan vårdcentralen ta blodprov, det gör de ju tex när de misstänker utomkveds.

• Vickan I

Fast vc kollar väl inte utomkveds etc? De för inte vul etc. Vår vc hänvisar i så fall vidare till gynakuten el motsvarighet.

• Pimpinellan

Ja om man har remiss på ett sånt prov eller får det ordinerat av läkare där på plats.

• Anonym (BM)

Varför ska du ha testen på blodprov? För att se stegring? Till vilken medicinsk nytta? Bättre att göra ett ultraljud när den tiden är möjlig. 

• Anonym (Tina)
    Anonym (BM) skrev 2017-05-23 11:55:35 följande:

Varför ska du ha testen på blodprov? För att se stegring? Till vilken medicinsk nytta? Bättre att göra ett ultraljud när den tiden är möjlig. 

Om man tex misstänker utomkvedes måste man ta blodprov för att följa nivåerna, syns inte på ultraljud. Kan också ge märkliga resultat på urinprov, tex svaga tester som knappt ökar, eller positivt, negativt, positivt.

Hur har det gått TS?
  • Anonym (BM)
    Anonym (Tina) skrev 2017-05-23 18:51:06 följande:
    Om man tex misstänker utomkvedes måste man ta blodprov för att följa nivåerna, syns inte på ultraljud. Kan också ge märkliga resultat på urinprov, tex svaga tester som knappt ökar, eller positivt, negativt, positivt.

Hur har det gått TS?
    Det vet jag, men om man misstänker något så allvarligt är det sjukhusen som sköter utredningen. Man ska inte ta blodprover bara för att se om man är "mer" gravid av ren nyfikenhet.
Svar på tråden Tar vc gravidtetstest med blodprov?